• Vickan I

3-5 månader, hur mkt ersättning äter era små?

Hej!

Vår kille blir snart 4 månader och äter nu ca 220 ml/6 ggr dygn (mjölkfri ersättning, men det spelar vä lingen roll kanske). BVC sade efter mkt om och men att jag fick höja det till 220 från 200 ml, då de anser att han redan äter för stor mängd, men han blir inte mätt på mindre? De säger att han redan äter som en 6-7 månaders bebis och att han inte får äta mer då hans organ inte kan/ska hantera så stor mängd vatten. De tycker jag ska börja introducera gröt/mat redan istället. Kan tillägga att han senaste kollen vägde 5400g till sina 62 cm så han är ju verkligen ingen "tjockis" direkt. Inte heller så att vi trugar och lirkar med honom, utan han äter glatt tills flaskan är tom, sedan bryter kaos ut om det är för lite i. 

Så nu undrar jag hur mkt era 3-5 månaders äter per mål och hur ofta. Skriv gärna hur gamla de är också och om ni börjat med "mat" också.  

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden 3-5 månader, hur mkt ersättning äter era små?
  • mapena

Min tjej är snart 4 månader och hon äter 200-240 ml 5-6 ggr om dagen. Hon vägde den 18 januari 6620 gram och var 63,5 cm lång. Exakt en kurva över medel på både vikt, längd och huvud, vilket hon har legat på sen hon kom. Vi kommer vänta med mat tills hon är 6 månader är tanken.

• Vickan I
    mapena skrev 2012-02-04 15:39:22 följande:
    Min tjej är snart 4 månader och hon äter 200-240 ml 5-6 ggr om dagen. Hon vägde den 18 januari 6620 gram och var 63,5 cm lång. Exakt en kurva över medel på både vikt, längd och huvud, vilket hon har legat på sen hon kom. Vi kommer vänta med mat tills hon är 6 månader är tanken.
    Tack för svar. Men ni har inte fått höra ngt om att det är "för mkt" som de säger till oss?
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)
  • gulletussan

Mata på du! Det som inte får plats kommer ju upp igen, om det skulle bli för mycket.

Vår kille är 5,5 månader och äter just nu inget vidare i våra ögon. Han tar mellan 130 och 200 ml 5-6 ggr/dygn, väldigt varierande. Vikten är bra och han är pigg och glad så det är ingen fara men i jämförelse med sin storasyster äter han "dåligt". Hon var mer som din son, käkade glatt på och blev arg om det tog slut för fort. Mängderna låg nog runt 200-220 för henne också.

Lillkillen har fått börja smaka lite gröt och lite grönsakspureer och han är väldigt nyfiken och smaskar i sig det  mesta, även om mycket kommer ut igen förstås. Han har inte riktigt hajat hur man får med allt in i munnen ;)  

• Vickan I

Tack för svar. Ja det verkar variera mkt med hur mkt de äter/behöver.

• Älskarlivet

Det låter mycket faktiskt men å andra sidan väger han ju lite!
    Vår får
    165x4 + 200. Alltså han äter 5 gånger per dygn. (NAN1).
    Han väger 7 kg! Och är 62 lång.....

• murklansmamma

Min minsting är 10 veckor o äter mellan 90-120 per mål. Han är 62 cm o väger 7 kg.

Stolt mamma till Oliver -94, Phelix -96, Mattheo -08, Leon -10 o bebis ca 111122
  • alexander2011

alexander har oxå alltid varit matglad o ärheller ingen knubbis direkt. han är idag 6 månader och väger ca 8 kg kanske lite över o är drygt 70 cm lång.

om jag minns rätt så åt han ca 200ml och var 3-4 timme förut natten då han sov ca 10 timmar utan nattmatning. vi började ge mat då han var 4 månader nån tsk av varje sort i några dagar för o se hur magen reagerade och först nu har vi bytt ut nån målper dag.

tror inte du ger förmycket. var sj orolig då våran att väldigt mycket. ca 1000-1200 ml per dag då. bvc tyckte det lät bra o han har alltid följt kurvan bra..   

Svar på tråden 3-5 månader, hur mkt ersättning äter era små?