• marnde

Ergo baby carrier - skiljer de sig?

Är på gång att köpa en ergo baby carrier. De har ju ett flertal olika varianter att välja på och jag har fått ett bra pris på en original. Hur är det, är sport eller performance varianten avsevärt mycket bättre, bekvämare? Är det värt att köpa någon av dem till fullpris om man fått ett riktigt bra pris på en original?

• Svar på tråden Ergo baby carrier - skiljer de sig?
  • Nikki1987

Jag är fast i samma djungel, har också tänkt köpa en ergo bärsele.. men blir inte mycket klokare på alla modeller..

Det enda jag vet är att sport modellen är lite kraftigare i remmarna/tyget.. Den ska passa även män.. 

• Drake M

Jag har ingen aning om de skiljer sig åt. Jag har en original som är bra men den passar bara min man som är lång i överkroppen. Vi kunde inte heller använda den förrän vårt barn var runt 6 månader för spädbarnsinlägget var väldigt varmt och svårt att få till på ett bra sätt, kan vara värt att tänka på

• Samboo

Har ni tittat på Pognae

Priset är lite bättre än en Ergo och modellen är ungefär densamma. Pognaen passar dock bättre på lite mindre personer, men fungerar även på en lite större man. Pognaen är gjord i material som andas, och kan väl ungefär jämföras med en performance i materialet. Jag tycker att Pognae är en mycket prisvärd sele!  

• miism

Vi har en ergosele och är väldigt nöjda med den. Vi har dock sportvarianten och skulle ha valt en orginal eller en performance om vi valt idag. Detta eftersom vi upplever sportvarianten som väldigt sladdrig och väldigt lätt att få på sig fel vilket vi inte upplevt när vi provat vänners orginal eller performance.

• miism

En bra sak med orginal är också att den har en ficka framtill, perfekt för t ex en blöja och ett litet paket våtservetter, eller plånboken när man vill slippa ha handväska med sig. Vi använder ergon fortfarande och vår son är snart 3. 

• Drake M
    miism skrev 2012-02-08 17:54:15 följande:
    En bra sak med orginal är också att den har en ficka framtill, perfekt för t ex en blöja och ett litet paket våtservetter, eller plånboken när man vill slippa ha handväska med sig. Vi använder ergon fortfarande och vår son är snart 3. 
    Ja, fickan är absolut det bästa med Ergon
  • molntussa

Vi har också en orginal och har varit supernöjda med den! Passade både mig och min sambo utan problem. När man väl fått in snitsen på inlägget (infant insert) var det inga problem att använda detta. Självklart kan det bli varmt om man använder det mitt i sommaren men det lär det bli med alla bärselar iom att man har barnet så tätt intill sig.

Fickan som många nämner har vi också haft stor nytta av. Smidigt när man skulle till BVC lite snabbt, tar man bara med sig någon blöja, ett par våtservetter, någon dreggelhandduk.

• Drake M
    molntussa skrev 2012-02-08 18:23:31 följande:
    Vi har också en orginal och har varit supernöjda med den! Passade både mig och min sambo utan problem. När man väl fått in snitsen på inlägget (infant insert) var det inga problem att använda detta. Självklart kan det bli varmt om man använder det mitt i sommaren men det lär det bli med alla bärselar iom att man har barnet så tätt intill sig.

Fickan som många nämner har vi också haft stor nytta av. Smidigt när man skulle till BVC lite snabbt, tar man bara med sig någon blöja, ett par våtservetter, någon dreggelhandduk.
    Nja. Vi tog en tur till affären på ca 15 minuter och när vi kom tillbaka så var ungen sjöblöt (som om vi stoppat henne i vatten), så svettig har hon aldrig blivit med Babybjörn, långsjal, kortsjal eller Meitai (som vi testade samma sommar). Men alla barn är ju olika också och reagerar ju inte lika på värme. Jag tycker dock att det kan vara värt att beakta för det finns ju ergonomsiska bärdon där man inte behöver någon inlägg och som funkar för de allra minsta också.

Min man som använder ergon tycker den är superbra nu när hon är lite större och hade jag haft längre kropp hade jag också tyckt det. Det är ingen dålig sele på något sätt, men den passar inte alla.
  • molntussa
    Drake M skrev 2012-02-08 19:17:38 följande:
    Nja. Vi tog en tur till affären på ca 15 minuter och när vi kom tillbaka så var ungen sjöblöt (som om vi stoppat henne i vatten), så svettig har hon aldrig blivit med Babybjörn, långsjal, kortsjal eller Meitai (som vi testade samma sommar). Men alla barn är ju olika också och reagerar ju inte lika på värme. Jag tycker dock att det kan vara värt att beakta för det finns ju ergonomsiska bärdon där man inte behöver någon inlägg och som funkar för de allra minsta också.

Min man som använder ergon tycker den är superbra nu när hon är lite större och hade jag haft längre kropp hade jag också tyckt det. Det är ingen dålig sele på något sätt, men den passar inte alla.
    Oj! Ja då blev hon verkligen varm. Vi har dock aldrig upplevt det men det är ju som du säger olika från barn till barn hur de reagerar på värmen.

Har en kompis som har pratat lite om Manducan och hade det som ett alternativ till Ergon. Såhär skriver en sida om dessa: "Till skillnad från många andra bärselar passar Manducan för både mycket korta och smala personer, men också för långa och kraftiga personer vilket gör att den kan användas av alla som bär barnet"
  • Felinne

Går det att använda ERGObaby Organic

Carrier utan spädbarnsinlägg från ca 6v ålder eller från dryga 5kg? Ska köpa en och säljaren hävdar att inlägg inte behövs men på hemsidan står det att det är från äldre/ tyngre barn...

Svar på tråden Ergo baby carrier - skiljer de sig?