• Anonym (Irriterad!)

umgängesföräldern gör lite som han vill med tider och ingen framförhållning.

Ja som rubriken säger, Barnen är hos in pappa varrannan helg han bor några timmar härifrån, enligt tingsrätten är det faststält att han ska ha dem varrannan helg freag kl4 till sänag kl4, men han kommer aldrig vid den tiden, de kan ringa redan kl halv nio på morgonen och säga att de snart är på väg. Och när han ska hämta dem så kan han komma vid halvsex sex oftast, familjerätten tycker bara att jag ska vara glad att han hämtar dem och att han har viljan att träffa dem, men jag kan ju aldrig planera min fredag eller söndagen den veckan, det är ju så lite tid som jag är utan dem och skulle vara värdefullt för mig att få ta vara på den lilla tiden. Finns det inget jag kan göra åt det, kan han bara göra som han vill?

• Svar på tråden umgängesföräldern gör lite som han vill med tider och ingen framförhållning.
  • Anonym

njae,när han ringer och ska lämna tidigare..kan du ju bara säga,att du inte är hemma.

Tyvärr är det ju lite så här:/

• Anonym

Har han någon vettig orsak att hämta senare på fredagen och lämna tidigare på söndagen?

Tyvärr kan umgängesföräldrar aldrig bli tvingade att ha umgänge och det resulterar i att de kan göra lite som de vill. Men det finns saker du kan göra.

1. Meddela i god tid inför nästa umgänge att barnen måste hämtas kl 4 (acceptera den akademiska kvarten) eller så ställer du in umgänget för du har planer för helgen. Kommer han inte så se till att hålla dig borta med barnen, besök badhus, bibliotek, gör något så ni inte är hemma fram till den tid han senast brukar hämta.

2. Hämtar han barnen så meddela att du inte är hemma förrän kl 16 på söndagen så att försöka lämna barnen till dig är inte möjligt.

3. Be honom smsa om det blir något akut med barnen, säg att du kollar av mobilen någon gång varje dag men att du tyvärr inte kan vara tillgänglig hela tiden. Sen ser du till att vara ståndaktig och kopplar bort samtal från honom, direkt till röstbrevlådan! Svara inte direkt han hör av sig utan vänta till minst 3-4 timmar senare. Dra en vit lögn och säg att du är bortrest om han vill komma med barnen.

På detta sätt kan du lära honom att hålla avtalet, utan att vara elak eller hindra umgänge. Barnen har rätt till  umgänge med sin pappa och om han minskar de ca 20 timmar vakentid de har tillsammans varje helg med tex. 8 timmar så har barnen inte alls fått den tid de behöver med sin pappa.

• Anonym (Irriterad!)

Då tar det tyvärr bara hus i helvettet, men det är väl tyvärr så, det är ju bara barnen som har rättigheter och vi föräldrar får anpassa oss, och vist är det bra att man ser till barnen förstå mig rätt. Men i sådana här fall så är et svårt att låta bli att bli frustrerad.

• Anonym (Irriterad!)
    Anonym skrev 2012-02-05 10:11:51 följande:
    Har han någon vettig orsak att hämta senare på fredagen och lämna tidigare på söndagen?

Tyvärr kan umgängesföräldrar aldrig bli tvingade att ha umgänge och det resulterar i att de kan göra lite som de vill. Men det finns saker du kan göra.

1. Meddela i god tid inför nästa umgänge att barnen måste hämtas kl 4 (acceptera den akademiska kvarten) eller så ställer du in umgänget för du har planer för helgen. Kommer han inte så se till att hålla dig borta med barnen, besök badhus, bibliotek, gör något så ni inte är hemma fram till den tid han senast brukar hämta.

2. Hämtar han barnen så meddela att du inte är hemma förrän kl 16 på söndagen så att försöka lämna barnen till dig är inte möjligt.

3. Be honom smsa om det blir något akut med barnen, säg att du kollar av mobilen någon gång varje dag men att du tyvärr inte kan vara tillgänglig hela tiden. Sen ser du till att vara ståndaktig och kopplar bort samtal från honom, direkt till röstbrevlådan! Svara inte direkt han hör av sig utan vänta till minst 3-4 timmar senare. Dra en vit lögn och säg att du är bortrest om han vill komma med barnen.

På detta sätt kan du lära honom att hålla avtalet, utan att vara elak eller hindra umgänge. Barnen har rätt till  umgänge med sin pappa och om han minskar de ca 20 timmar vakentid de har tillsammans varje helg med tex. 8 timmar så har barnen inte alls fått den tid de behöver med sin pappa.

Detta var värt att tänka på. Ska föröka mig på detta. Det kommer bli ramaskri men han kommer väl förstå till slut att han inte kan köra över mig hur som hälst. Han kommer tyvärr änväna detta em ot mig och lägga fram det till barnen att mamma inte vill ha hem dem. Jobbigt det där med smutskastning.

• Anonym
    Anonym (Irriterad!) skrev 2012-02-05 10:25:37 följande:Detta var värt att tänka på. Ska föröka mig på detta. Det kommer bli ramaskri men han kommer väl förstå till slut att han inte kan köra över mig hur som hälst. Han kommer tyvärr änväna detta em ot mig och lägga fram det till barnen att mamma inte vill ha hem dem. Jobbigt det där med smutskastning.

Försök stå ut även om han blir irriterad på att han inte får göra som han vill. Han behöver förstå att antingen följer han domen eller så stannar barnen hemma.
    Han får inte behålla barnen enligt domen så hans försök att få barnen att tro att du inte vill ha barnen. Tala om för dem innan umgänget att du ska vara upptagen men är hemma på söndag klockan 4, i tid till att ta emot dem efter umgänget. Skitsnacket kommer att falla tillbaka på honom med tiden.
  • Anonym (Irriterad!)
    Anonym skrev 2012-02-05 10:31:04 följande:
    Försök stå ut även om han blir irriterad på att han inte får göra som han vill. Han behöver förstå att antingen följer han domen eller så stannar barnen hemma.
    Han får inte behålla barnen enligt domen så hans försök att få barnen att tro att du inte vill ha barnen. Tala om för dem innan umgänget att du ska vara upptagen men är hemma på söndag klockan 4, i tid till att ta emot dem efter umgänget. Skitsnacket kommer att falla tillbaka på honom med tiden.

Tack snälla, ska tänka på detta, är lätt att bli blind och villrådig när man är mitt upp i det.
Svar på tråden umgängesföräldern gör lite som han vill med tider och ingen framförhållning.