• Flizan30

Sälen 4 dgr eller en vecka?

Vi är en familj med två barn på 6 och 8 år som tänker åka till Sälen första gången, barnen har åkt skidor vid ett tillfälle tidigare vilket gick bra. Jag funderar på vilket som är lagom längd på en skidresa första gången 4 dgr eller en hel vecka. Vid fyra dgr är det 3 dgr skidåkning som gäller. Brukar barnen bli trötta och griniga efter några dagar eller får man ut mer om man bokar en vecka ? Vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Sälen 4 dgr eller en vecka?
  • zygoma girl

4 dagar kan var lite kort men det beror väl också på hur roligt familjet tycker det är med skidåkning. Ni behöver ju inte åka hela dagarna utan kan ta rejäl paus mitt på dagen och tex grilla korv i backen.

Är barnen ovana åkare så boka gärna in skidskola, ofta lär sig barn bättre när det är någon annan än föräldrarna som säger hur de ska göra.

• Hillbilly

4 dagar räcker att börja med tycker jag. Så får ni se hur det blir. Då kan ni ta en vecka nästa gång isåfall. Det blir lite långtråkigt tycker jag, men då är jag ingen skidmänniska direkt...

• Flizan30

Träffade en gammal bekant som tyckte 3 dgr räcker om man åker intensivt. Zygoma. Gör ni annat ngn dag om ni är borta en vecka eller blir det intensiv åkning för er? Jag är fortfarande kluven vilket som är bäst, 3 dgr låter ju lite men det kanske räcker?

• vikarien

Hur långt har ni att åka? Åker man bil hela dagen är man rätt slö dagen efter och missar lätt iaf en halv skiddag bara av det!

Hade bokat en vecka för att hinna få in semesterkänslan på riktigt innan det är dags att packa ihop sig och åka hem igen =) Då känner man heller inte stressen över att man måste passa på att åka hela dagarna om man ska få åkt några skidor.  

• Flizan30

490 km ca. Ja så tänker jag också att man blir trött av resan så flesta halvdagen orkar man nog inte åka så mycket.

• zygoma girl
    Flizan30 skrev 2012-02-07 15:38:39 följande:
    Träffade en gammal bekant som tyckte 3 dgr räcker om man åker intensivt. Zygoma. Gör ni annat ngn dag om ni är borta en vecka eller blir det intensiv åkning för er? Jag är fortfarande kluven vilket som är bäst, 3 dgr låter ju lite men det kanske räcker?
    Ibland när barnen var yngre åkte vi ibland längdskidor, mest för att vi vuxna ville det dock. Men annars försvann dagarna med skidskola och annat och vi tog pauser och grillade korv och åkte  kanske  mellan 10-16 eller så.

Numer är mina barn i övre tonåren så det är liksom häftigare ställen än Sälen som gäller, heldagsåk och nattåk - och andra aktiviteter än att grilla korv också...
  • Ville och Agnes

Vi var iväg nu för någon vecka sedan sön-tors...vi tyckte det var kort. Nu är ju vi vana skidåkare (har bott i både Åre och Sälen).
    Även dottern på 3 år ville stanna och åka mer Vi åkte skidor halva måndagen och resten heldagar, även hela torsdagen.
    Skidskola är en rekommendation!

I Sälen finns det ju massa annat att göra om ni inte orkar åka hela dagarna, bad, skoter, hundsläde mm.

• mia maria

Vi har åkt sön-tors flera ggr, o yucker att det räcker gott o väl!
    I år var vi dock uppe en vecka, o det funakr ju det med! Det finns ju annat att göra i Sälen än att bara åka slalom - om man känner för en paus dvs!
    Min 7-årige son åkte dock skidor varje dag, så för hans del så var en vecka inga problem

Svar på tråden Sälen 4 dgr eller en vecka?