• Blue face

Tyska Skolan i Stockholm

Vi funderar på att anmäla vårt barn till Tyska Skolan, med start höstterminen 2012. Han fyller 7 år i vår. Jag är svensk och hans pappa tysk. Nu försöker jag hitta lite objektiv information och utvärdering om denna skola på nätet men lyckas inte. Är det någon här på FL som har sitt barn i Tyska Skolan och som i så fall skulle kunna tänka sig att dela med sig av sina erfarenheter?

• Svar på tråden Tyska Skolan i Stockholm
  • Emmur

Hej! Vet inte om du kommer att läsa det här, men jag har några goda vänner som satte sin son i Tyska skolan. Han hade gått i tysk skola först och den svenska blev för chockartat ostrukturerad för honom. Det är en bra och studiemotiverad skola med engagerade föräldrar.

• caliningrad
    Emmur skrev 2012-02-17 21:32:27 följande:
    Hej! Vet inte om du kommer att läsa det här, men jag har några goda vänner som satte sin son i Tyska skolan. Han hade gått i tysk skola först och den svenska blev för chockartat ostrukturerad för honom. Det är en bra och studiemotiverad skola med engagerade föräldrar.
    oj.... det är det som väntar min dotter som går i en strukturerad skola...

Men vad gör politikerna?
    Har ett annat exempel av en svensk familj vars barn ansågs som väldigt duktig i Sverige. De flyttade till Belgien och där frågade de föräldrarna ifall barnet var utvecklingstört... 

Finns en miljon likadana exempel.

• Emmur
    Blue face skrev 2012-02-24 15:13:46 följande:
    Tack för svar! Dina vänner finns inte möjligtvis på FL?
    Nej, de har fullt upp ändå..

• sonias

Tyska skolan är en auktoritär skola vars enda "värde" består i att den producerar elever som kan prestera. Detta åstadkoms inte genom uppmuntran och stöd utan genom att utsätta eleverna för ett hårt tryck. Man får veta att man inte har något värde om man inte presterarar. Trycket ökar ju äldre man blir. Dessutom accepteras man bara om man anpassar sig till hundra procent och man får absolut inte framföra kritik mot skolan. Skolan kan ge ett trevligt och ordentligt intryck, men lyfter man på locket så ser det helt annorlunda ut. Vi är många elever som har mått dåligt i den skolan och som har pinats av lärare och tyvärr haft oförstående föräldrar eller föräldrar som har varit stolta över att deras barn har gått i tyska skolan. Ingen av oss kan tänka sig att sätta sina barn i den skolan. I somras kom äntligen en "gottgörelse" i form av skolinspektionens rapport som kritiserar tyska skolan för bl a kränkningar från lärare gentemot elever. Tack skolinspektionen! Och tack för att det finns svenska skolor som accepterar alla och förutom hårda värden även har mjuka värden! Några av oss fick uppleva detta. Framförallt har vi valt att sätta våra egna barn i svenska skolan.
    Och, slutligen, ta bort skolpengen för tyska skolan. Vi fick inte ens information eller studievägledning om svenska gymnasier. Inte heller fick vi gå på skolmässan. Allt för att behålla eleverna och för att inte tvingas stänga igen de högre klasserna pga för litet elevunderlag.
    Tyvärr har tyska skolan inte förändrats. Läs detta och tänk er för innan ni sätter era barn i den skolan:
    http://www.skolinspektionen.se/Documents/Rapporter/2013/06-juni/riktad-stockholm-tyska-skolan.pdf

• Invandraren

Säkerligen har Tyska skolan ändrats under årens lopp. Jag gick där för väldigt länge sedan, då det fanns färre elever. Det fanns 100 olika nationaliteter men alla bemöttes lika, oavsett hudfärg, språkkunskaper eller social status (det var inte bara överklassungar där!). Och lärarna tog hand om dem som inte kunde ett ord vare sig tyska eller svenska, liksom jag när jag började som 11-åring. Man fick speciella böcker i lagom svårighetsgrad för självstudier för att lära sig språket som man fick jobba med i sin egen takt - samtidigt som man kunde följa med i de andras undervisning - alltså inte undanskuffad i något separat rum. Det var inga problem att hitta individuella studielösningar för eleverna - både de begåvade som de lite långsammare - det kallar jag just stöd och uppmuntran. Föräldrar var alltid välkomna, både till enskilda samtal som till gemensamma aktiviteter och fester. Och alla klasskamraterna stödde och hjälpte ivrigt för att man skulle komma "in i gänget". 
    Lärandet gick väldigt lätt och fort! Men jag kände mig aldrig pressad eller tvingad att "lyda och anpassa" mig. Tvärtom, om det fanns något man inte gillade så fick man säga det och diskutera igenom problemet. Vår klass gjorde faktiskt "uppror" mot en lärare som vi tyckte var orättvis och taskig mot vissa elever - vi bråkade inte alls, utan beskrev sakligt vad det handlade om. Och han lyssnade och ändrade sin attityd. 
    Och om mobbning eller annat olämpligt beteende förekom (som tyvärr förekommer överallt) blev det ett omedelbart ingripande, tex kvarsittning med allvarlig tillrättavisning - med rätta tycker jag. För vettiga regler ska man följa och anpassa sig till, det kallas hänsyn och respekt. Det ser man ju nu hur det går i "flumskolan" - det är stökigt när alla håller på med något eget lajbans, men ingen lär sig något. Och lärarna har ingen auktoritet (!) - inte sällan blir de fysiskt angripna om de försöker hålla ordning i klassen; tillsägelse att delta i undervisningen och inte busa upplevs nog av vissa bortklemade elever med överdrivet ego som "kränkning". 
    Jag har många invandrade vänner från olika håll i världen som gått i svenska skolor och blivit trakasserade och betraktade som idioter just för att de inte kunde svenska eller såg annorlunda ut - och inte hade chans att lära sig något heller. Min familjs medlemmar har gått i svenska skolor också, och vi har alla upplevt mobbning (på obegripliga grunder - kanske för att vi enligt vissa elever var för duktiga?) och dåligt fungerande undervisning beroende på stök i klassen, i några fall pga lärarens bristande kunskaper. Och mobbning och kränkningar är mycket vanliga på arbetsplatser också, ofta dock så väl "kamouflerade" att man inte ens kan påvisa dem. 
    Jag läste länken, Skolinspektionens omdöme: Tyska skolan sägs faktiskt ha ett tydligt mål för god skolmiljö. Det framgår också att om och när något händer så tar man itu med det. Att man har eller inte har en avancerad och detaljerad "handlingsplan på papper" säger inte mycket om faktiska förhållanden. Jag tolkar det inte som att det är svåra problem där. Exempel hemma: vi har definitivt ingen plan gällande hushållsarbete! Vi lagar mat och äter när vi är hungriga, startar diskmaskinen när den är full och städar när det är för skitigt. Det betyder inte att någon är vanvårdad och undernärd, och små dammtussar orsakar ingens död heller. Det betyder att vi hanterar varje situation med sunt förnuft, inte pga tjusiga ord på papper. 
    Hoppas "Sonias" dåliga erfarenheter tillhör undantagen, det är första gången jag hör något så negativt. Mina skolkamrater trivdes i skolan och har nu bara positiva minnen - och en del har satt sina egna barn där. Till och med en lärare spårade flera fd elever efter lång tid, och vi har haft trevlig korrespondens ibland via e-post. 
    Lycka till alla, vilken skola ni än väljer! Äpple = kunskap 

Svar på tråden Tyska Skolan i Stockholm