• Anonym

Går du och din partner och lägger er samtidigt?

Jag har en fundering kring det här med att sova tillsammans som par. Jag och min sambo sover tillsammans, på nätterna, under samma täcke till och med. Så långt är jag nöjd.

Men det som jag har som problem är att jag vill att vi ska lägga oss samtidigt i sängen, mysa, prata och bara somna tillsammans. Jag förstår att det ibland inte går, men det är i så långa perioder i stäck att jag knappt kommer ihåg när vi senast lade oss samtidigt.

Till saken hör att han tycker att jag går och lägger mig så fort. Tex. vi ser på en film. När den är slut så hoppar jag i duschen och gör mig klar inför sängen (ca 20-30 min). Han tycker att allt gick så fort så han inte hann med att göra sina grejer (borsta tänderna, rasta hunden för en sista kissrunda som tar max 10 min, ev plocka tvätten).

Tänker jag helt tokigt här eller har jag rätt? Jag kanske är töntig som har såna önskningar med att få somna tillsammans vore hur mysigt som helst..

PS. Till er som kommer att posta "men prata med honom då för att sitta här". Jag har redan gjort det. Jag har sagt det väldigt tydligt och ofta, men han verkar inte förstå hur viktigt jag tycker att det är. DÄRFÖR ställer jag er frågan, hur gör ni? Alltså, jag vill bara höra era åsikter inte vad jag ska säga till honom.

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Går du och din partner och lägger er samtidigt?
  • mammasgullar

Jag brukar vara den som vill lägga mig sist, men brukar avbryta film etc för jag vill inte att han ska hinna somna innan jag lägger mig, vi kan inte riktigt kramas å mysa längre då vi har en lillfröken imellan oss, så jag vill iallafall att vi går och lägger oss samtidigt, inget vi pratat om, utan jag gör det bara :)

• hannis

Jag jobbar skift så de flesta kvällar går vi och lägger oss helt olika tider men är vi lediga tillsammans och ingen av oss har somnat bredvid sonen så försöker vi lägga oss samtidigt.

Dock har vi lite samma problem som er. Den som rastar hundarna (oftast jag) kommer i säng långt senare än den andra som då redan har hunnit somna.

• LitetBus

För det mesta går vi och lägger oss tillsammans Jag är dock nattuggla och mer än heltidsstuderande så är det någon som är uppe längre än den andre så är det jag.

• KlaraBella

Oftast så gör vi det, så länge han inte är iväg och jobbar. Eller om det är "årets viktigaste match" på tv. Då får han snällt sitta i vardagsrummet och kika och jag ligger i sovrummet och kollar på "mina program" :)

• mymy

Ja, vi lägger oss alltid samtidigt, pratar, myser o somnar tillsammans. Underbart. :) egna täcken dock :))

• Ia 2011

Jag blir oftast trött tidigare på kvällen (slocknar runt 22:30) , min kille kan lätt vara uppe till 2. Eftersom vi tycker det är mysigt att ligga nära och prata eller älska så går han ofta och lägger sig en stund med mig, sedan går han upp igen om han inte är trött. Jag tycker det är jättemysigt gjort av honom!
    På helgerna/semestern är det annorlunda, då klarar jag att vara uppe längre och vi går o lägger oss tillsammans.
    Det är fantastiskt mysigt att lägga sig tillsammans, men jag somnar nog lättast när jag är ensam i sovrummet ;)

• Anonym

I stort sett aldrig. Detta pga (1) att vi har olika sömnbehov och (2) att sambon snarkar den första halvtimmen efter att han somnat vilket innebär att jag inte kan somna. Vi lägger oss samtidigt kanske ett par gånger i halvåret, annars lägger jag mig alltid först.

• Anonym (kära som få)

Vi går nästan alltid till sängs samtidigt, är oerhört mysigt att bara kunna koppla av en sund tillsammans när TV och allting i hemmet är avstängd. Vi brukar ställa oss i badrummet tillsammans och småbråka om handfatet när vi borstar tänderna, går tillsammans på kvällspromenad med hunden, sen ligger man i sängen och skedar, eller ligger med huvudet mot hans bröst och diskuterar livet. 

Vi har inte skaffat barn än, men när vi skaffar barn så tror jag det kommer vara ännu viktigare att försöka prioritera kvällsmyset. Jag och min fästman brukar ibland skratta åt oss själva för att vi verkar vara en pensionärspar för att ingen vi känner går till sängs samtidigt.

Jag bör även nämna att vi har bott ihop i mer än 5 år.

• KimPossible

Nej, det gör vi sällan. Han somnar nästan alltid tidigare, jag är en kvälls/nattmänniska som dels har svårt att sova och dels trivs som bäst den tiden.

Pratar, myser och gosar gör vi innan han går och lägger sig. Det hade aldrig funkat ändå annars, även om vi lagt oss samtidigt eftersom han somnar så fort han lägger huvudet på kudden. Varför ska jag då ligga där och glo i mörkret för mig själv?

Men förälskade, kära och kramiga är vi ändå, det behöver vi inte gå och lägga oss samtidigt för att vara! Solig 

• Fridiz86

ja vi går lägger oss samtidigt. annars har jag svårt att sova om han är uppe. men går han lägger sig först så somnar han gått men sen när jag ska lägga mig så somnar inte jag för att han snackar så himla högt

• Anonym

Vi brukar ofta vid middagen prata om vad vi ska göra på kvällen och vad som har hänt under dagen osv. Då brukar vi bestämma att vi rastar hunden ihop, sen går vi in och gör oss klara för kvällen. Ofta går vi in på toan samtidigt haha (!). Om jag borstar tänderna så kissar han och sen är det byteTungan ute
    Sen så brukar vi krypa ned i sängen och slå igång en film som gör att det blir mysig stämning. Ibland ligger vi alla tre (hunden också) i sängen och ligger i varandras famn tills vi somnar.

Blir så mysigt
    Så mitt tips är att kanske planera era kvällar? Exempelvis vid maten brukar jag säga att ikväll ska ingen av oss sitta vid datan för vi ska ha myskväll med ljus, massage och så. Bara för att liksom få honom att förstå att jag vill ta det lugnt och bara mysa. 

Svar på tråden Går du och din partner och lägger er samtidigt?