Khitele skrev 2012-02-10 01:07:23 följande:
(Kan säga att jag kände EXAKT likadant som du till en början, men sedan försökte jag tänka på något positivt så fort de där elaka tankarna kom och kan säga att det tog ett bra tag innan det fungerade. Tänk vad tur att hon har dig och andra i sin omgivning som älskar henne för den hon är. Pappa kan ta över då han är mogen för det, tills dess är han inte värd att ha henne mer. (ja,lite syrliga kommentarer kan det vara värt))
Acceptera. Förr eller senare förstår han vad han förlorat, men tyvärr hjälper det inte med tjat eller ödsla sin egna dyrbara tid/energi eller ork på det (mer troligt att de backar än mer då tyvärr).
Försök hitta någon annan som vill ta hand om dottern på rätt nivå istället.
Förklara att pappa älskar henne, men inte klarar av att vara mer med henne för tillfället (eller vilken sanning du nu föredrar). För min dotter på 2,5 år var klara just rätt ord, eftersom jag förklarat massvis av gånger att nä, det där är du för liten för att klara av eller nä, det får morfar göra för han klarar av sådant osv. Samt att hon själv använder det ordet (nä, jag klara inte. Sedan titta på mig och säga frågande: Mamma klara?)
Vet dock att hon inte alls lägger samma värderingar i ordet som oss vuxna.
Då pappa säger att han ska komma och hälsa på så säger jag bara: Ja, nu vill pappa hälsa på för nu klarar han av att ta hand om dig.
(Fast visst känns det surt då man ligger däckad i halsfluss, ungen tvingas vara hemma pga någonting som ändå gör henne helpigg och då man kommenterar det till pappan så säger han bara: Ja, jag tänker vara hemma och vila hela veckan, svårt att inte känna någonting negativt då).
Bättre rutinbundet än slumpmässigt kan man försöka tänka.
Nej, inte blir det bättre inte när man berättar för pappan hur man känner och så vidare. Försöker få han att träffa henne mera. Jag försöker tänka att, "aja, det får väl bara vara så då att han träffar henne varannan helg", men tanken att han bara har tid och det passar då gör mig så irriterad. Och allt han vräker ur sig, sina bortförklaring. Dom gör mig galen.... Försöker också låta bli att höra av mig jag och fråga om han vill ha henne då och då (utanför varannan helg). Känner liksom att det är upp till honom, men samtidigt gör jag det för min dotters skull. Jag blir tokig på allt snurr i skallen. Ska jag, ska jag inte, borde jag, borde jag inte, men så då eller kanske så, eller kanske borde jag göra så eller så. Ah du fattar!! GALEN är bara ordet.
Dessutom när han går och planerar ett till barn med sin nuvarande gör mig så arg bara för att han inte har tid med våran dotter, men han har tid med ett nytt barn och kan finnas där dagligen för det barnet. Har svårt att acceptera dagens läge. Jag förstår mycket väl att man spenderar sin tid med sin nuvarande eftersom dom bor ihop. MEN, han skulle lika gärna kunna träffa våran dotter varje dag också. Du förstår nog hur jag tänker...
Jag har en ny karl i livet nu och han och min dotter kommer väldigt bra överrens och dom accepterar varandra och tycker om varandra. Så där får hon ju en manlig förebild. MEN jag har så svårt med den tanken att pappan är den biologiska pappan och jag vill ju att han ska finnas mest för våran dotter. Jag har så svårt att släppa det greppet... Sen har jag så svårt för hur han är som pappa, person i huvudtaget. Hur han prioriterar och tänker.