• Pajsarn

Gravidpenning eller sjukskrivning???

Jag har sökt gravidpenning fr o m mitten av nästa vecka och väntar fortfarande på besked.
    Nu är jag sjukskriven för en handskada (flera sprickor) som jag fick när vi nyligen var på långresa. Om jag nu blir beviljad gp (vilket man knappt vågar hoppas på) hur blir det då med sjukskrivningen - vad går före?! Rent ekonomiskt skulle ju jag vinna på att vara sjukskriven...
    Någon som vet?! 

• Svar på tråden Gravidpenning eller sjukskrivning???
  • 969910

Det är väl samma ekonomiska förutsättningar oavsett vilket ?

• solis ortus

Vet du säkert att FK skulle bevilja en sjukskrivning då?

• Pajsarn
    969910 skrev 2012-02-08 09:25:28 följande:
    Det är väl samma ekonomiska förutsättningar oavsett vilket ?

Njaa, nästan. Av min arbetsgivare får jag behålla 10% när jag är sjukskriven, så lite mer får man ju.
    solis ortus skrev 2012-02-08 10:31:10 följande:
    Vet du säkert att FK skulle bevilja en sjukskrivning då?

Nej det är klart. Min nuvarande sjukskrivning går ut på söndag. Jag är långt ifrån bra så läkaren tycker jag ska "vila" ett tag till, men som du säger är det ju ingen garanti att FK tycker detsamma......
  • 969910

Det ger inte mycket mera i pengar efter skatt då fk drar mindre skatt än jobbet !

• Pajsarn
    969910 skrev 2012-02-08 11:21:18 följande:
    Det ger inte mycket mera i pengar efter skatt då fk drar mindre skatt än jobbet !

Jag ber alltid FK dra mera i skatt så man slipper få restskatt.....!
  • 969910

Jag har aldrig fått restskatt fast jag inte begärt att dom ska dra mera , ändå har har jag varit hemma ca 2 år var med 3 barn :) brukar få ca 800 tillbaka ändå :)

• thegoddess

Fördel med sjukskrivning är att du kan bli sjukskriven fram till förlossning vilket inte gick med gp. Då har du gp fram till bf och går du tex över 2 veckor får du ta av fp så sa dom till mig. Och jag fick beviljat gp men blev sen sjukskriven ca 2 mån innan bf och det gick före gp. Läkaren skrev då sjukskriven till förlossning så be om det!

• 969910

Gp får man bara fram till 11 dagar innan bf sen är det fp sista 11 dagarna o ev dom dagar man går över !

• Pajsarn
    thegoddess skrev 2012-02-08 12:36:16 följande:
    Fördel med sjukskrivning är att du kan bli sjukskriven fram till förlossning vilket inte gick med gp. Då har du gp fram till bf och går du tex över 2 veckor får du ta av fp så sa dom till mig. Och jag fick beviljat gp men blev sen sjukskriven ca 2 mån innan bf och det gick före gp. Läkaren skrev då sjukskriven till förlossning så be om det!

Tack för tipset men jag har varit sjukskriven sen jul för handen så det vore rätt orimligt med en sjukskrivning till mitten april för en fraktur....
  • thegoddess

Vad ville du komma med då med ditt inlägg om du inte kan vara sjukskriven?

• gullehjärtat

Jag fick veta att sjukskrivning går före...

• Pajsarn
    thegoddess skrev 2012-02-08 13:56:46 följande:
    Vad ville du komma med då med ditt inlägg om du inte kan vara sjukskriven?

Jag kan nog vara sjukskriven ett par veckor till men inte fram till bf i mitten av april!
  • thegoddess

Man får väl bara gp en månad innan så då är det ju inget som krockar eftersom du ville jämföra

• Pajsarn
    thegoddess skrev 2012-02-08 18:22:39 följande:
    Man får väl bara gp en månad innan så då är det ju inget som krockar eftersom du ville jämföra

Man kan få 60 dagar innan bf....
  • Azi

Sjukskrivning går före gp. Om du får både sjukskrivning och gp beviljat så tar gp över när sjukskrivningen tar slut.

happy until proven otherwise
  • thegoddess

Jasså! Då är det ju en annan femma! Undrar varför det var 1 mån för mig. Var 2010 då. Kanske nytt. Men isf vet jag inte hur det funkar men skulle tro att du får sjukskrivning tiden ut och sen gp. Men vet ju inte om det ger ekonomisk skillnad.

Svar på tråden Gravidpenning eller sjukskrivning???