• IkeaKastrull

Ska man som förälder få tvinga sitt minderåriga barn till abort?

www.familjeliv.se/Forum-4-288/m63415818.html

Ovanstående tråd är bara ett exempel på trådar där vuxna anser att det är okej att tvinga tonåringar till abort, eftersom tonåringen inte är myndig. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska man som förälder få tvinga sitt minderåriga barn till abort?
  • principessan

Om barnet inte berättar över sin graviditet ska man då kunna som mormor adoptera bort barnet.
    Vad har farmor att säga till om? Och pappan? Ni som tycker ja!? 

• 5by5
    cloudberry79 skrev 2012-02-10 08:55:58 följande:
    Om jag vill ha fler barn försöker JAG få fler barn, jag tänker aldrig någonsin ta hand om mina omyndiga barns oönskade barn, då får de antingen välja abort, adoption eller behålla barnet och flytta hemifrån. Anser man sig så vuxen att man kan ta hand om ett barn så ska man minst klara att ta ansvar för sig själv.
    Adoption är väl den ultimata lösningen men aldrig att jag skulle kasta ut min 13 åring för att den vägrade adoption. Är det ens lagligt att kasta ut sin 13 åring hemifrån?
  • cloudberry79
    5by5 skrev 2012-02-10 09:44:13 följande:
    Adoption är väl den ultimata lösningen men aldrig att jag skulle kasta ut min 13 åring för att den vägrade adoption. Är det ens lagligt att kasta ut sin 13 åring hemifrån?
    Nja. Man är ansvarig för barnets försörjning och välmående tills de är 18 år (eller tills de går ut gymnasieskolan), så man kan inte överge sin 13-åring för att hon eller han blir förälder, däremot tycker jag att man kan ställa högre krav, till exempel att allt som rör barnet är trettonåringens ansvar, dessutom får de ta ansvar för sin egen tvätt, städning etc.
    If you love me - please don't feed me!
  • Ruggugglan
    Fridiz86 skrev 2012-02-09 19:42:52 följande:
    det är inte direkt att jag sparkar ut mitt barn. men väljer hon skaffa barn i 13års åldern så får hon ha ett eget.
    jag kommer inte vara glad för det men finns bättre sätt än sparka ut. hjälpa henne med lägenhet. och kanske få ärva saker. men bo hos mig kommer aldrig vara ett alternativ.  
    Jo, du sparkar ut ditt barn eftersom ditt barn inte själv får välja om hon vill bo kvar eller inte. Vidrigt.
  • Kattdamen

Iofs, om min dotter kom hem som 13-åring och var gravid, och inte ville göra abort, så skulle jag hellre se att hon bodde kvar hemma än flyttade ut. Då hade jag iaf haft lite mer koll på henne.

En kopp te, tack.
  • Lenora
    Kattdamen skrev 2012-02-10 13:29:24 följande:
    Iofs, om min dotter kom hem som 13-åring och var gravid, och inte ville göra abort, så skulle jag hellre se att hon bodde kvar hemma än flyttade ut. Då hade jag iaf haft lite mer koll på henne.
    Samma här. Jag hade inte varit störtnöjd över det precis men aldrig att jag skulle stöta bort min dotter och mitt barnbarn i en sådan utsatt situation där de behöver mig som mest.
  • Fridiz86

ja jag får väl vara vidrig om jag vill att min dotter bor själv när hon får barn än bo hemma.
    alla har olika  åsikter om det. det själv att det är konstigt att föräldrar skulle finnas sig att sin 13åring behåller och ändå bo hemma. kan de skaffa barn och ta hand om det så klarar de av att ha en lägenhet. lägenhet är enklare att ha en ett barn.
    sen är de förhoppningsvis två om det och skulle hon bli själv så kanske de ska tänka extra någa vad de sysslar med.
    jag vill inte hjälpa min dotter så pass mycket med deras barn i 13års åldern och jag kan lova att du gör mer än din dotter och det vill jag inte. och nej en 13 är knappt redo för ha sex och då borde man info mera innan om vad sex kan leda till. och jag förstår att allt är inte svart och vit.  

• mamol

Det kan aldrig vara okej!! Och khaleesi det är inte ett oönskat barn om det som blir förälder vill ha det!

• mamol

Gelehallon
    Har du någonsin gjort en medicinsk abort? Ta ett piller få lite kraftigare mensblödning eller vad du skrev
    För många e det mycket värre än så! Det kan göra jävligt ont och om man inte fött barn kan det defentivt jämföra dom smärtorna!
    Det är ett trauma det med!
    Finns inget lätt svar på den här frågan men att tvinga någon gå igenom en abort som inte vill är fan inte mänskligt!

• Diao

Nej, det ska man inte.

Mina föräldrar försökte tvinga mig. De hotade och försökte även muta mig. Det enda de fick ut av det hela var bråk och jag har nu väldigt liten kontakt med min familj (ingen alls med min pappa).

Jag kan förstå att man som förälder vill att barnet gör abort, men det är fel att tvinga barnet till det. Informera barnet istället så att hon kan göra ett så bra val som möjligt! Och för mig är det en självklarhet att mitt barn skulle få bo kvar hemma om hon nu blev gravid som tonåring. Jag blev själv utkastas och det har inte varit lätt, inte minst psykiskt. Jag vill inte utsätta min dotter för den smärtan, hon är ju det bästa jag har. 

Nemi 2011-06-28 → ebbasbebis.blogg.se
  • SugarKaneRo

Oerhört svår fråga, och problematiken kommer att se olika ut från person till person. Finns det 17 åringar som är långt ifrån mogna att ta hand om ett barn? Ja. Finns det 12 åringar som är mogna att ta hand om ett barn? Ja.

Om min 11, 12, 13 osv. åriga dotter blev gravid och ville behålla barnet trots att jag visste att hon inte var redo alls så skulle jag gör allt för att övertala henne om vilket misstag det är. Försöka få henne att förstå att hon nästan oavsett förstör alla chanser i livet innan det knappt ens börjat.

Jag skulle lägga över allt hushållningsansvar på henne i två veckors tid (utan någon hjälp från mig öht, inte ens skjuts) och skaffa en elektronisk bebisdocka som behöver bytas/matas/skriker på nätterna samtidigt som skolan ska skötas. Skulle hon inte klara detta är de mer än tydligt att hon inte klarar av ett riktigt barn.

Men skulle jag fysikt tvinga? Nej, det skulle jag inte kunna.

MEN om hon blivit incestuellt blivit utnyttjad och där igenom gravid men ändå vill behålla barnet är det en annan fråga, då skulle jag kontakta myndigheter både för att anmäla förövaren och för att få fostret aborterat.

Så det är verkligen inte svart-vitt...

• teme

jag är själv bara en tjej som är 14 år men tycker de är en intressant sak att diskutera.

jag och min kille har pratat väldigt mycket om att göra abort om de skulle vara så att jag vart gravid. både han och jag tycker vi är för unga för att bli föräldrar och vi känner oss inte redo för de.

men jag tycker själv att de skulle finas en lag som seger att man åtminstone ska vara byxmyndig allså vara 15 och ha laglig sex för att få ha ett lagligt barn.

alltså att de ska finas en lag som seger att man måst göra abort om man är under 15 och när man är 15 så kan inte föräldrar eller någon anan en en själv och den man ska skaffa barnet med bestämma om man ska ha kvar de eller inte.

såg att vissa skulle låta sina egna barn klara sej själv med ett barn i famnen och göra alla sysslor som dom vuxna gör och de tycker jag är bra men tycker fortfarande att man är under 18 och ens föreldrar är fortfarande vårdnadshavare och ska enligt lagen ta hand om sina ungar och även om dina barn får barn så ska man fortfarande stötta dom och betala de du brukar betala för DITT barn per månad och sen går de att få hjälp med pengar som barnbidrag som även era barns barn får och andra pengar som säkert kommun eller andra ställen säkert hjälper till med och sen får även ni som har barn hjälpa till med att betala för ert barn barn med. för barn i min ålder kan inte få så mycket pengar.

och ni seger själva att om man inte kan ta hand om sitt barn så ska min inte skaffa något heller och då får man se till att leva upp till de och visa att ni faktiskt ska ta hand om erat barn och även hjälpa till med ert barn bar för att ha barn följer inte bara positiva saker med.

man ska inte bara kämpa med att ta hand om barnet när de inte kan prata eller gå utan enda tills dom är 18.

och låta dom flytta hemifrån skulle nog gå om dom flyttar in både mamman och pappan till barnet.

så dom kan hjälpas åt och även stanna hemma på dagen och den andra går till skolan (om båda går i skolan)

• ako75

Jag röstade nej för generellt känner jag så. Om barnets liv och hälsa (nu menar jag det gravida barnet) står på spel är frågan en annan. Tänk t ex en tidigt utvecklad 8-åring (vissa barn får ju men s så tidigt, måste vara jobbigt för dem) som har blivit våldtagen/utnyttjad (annat är inte aktuellt i den åldern - inte ens om ungen tror att det är av fri vilja), då känner jag nog att det är för stort att avgöra för henne att behålla barnet.

Men generellt, nej. Nu tänker jag på t ex en 14-åring e d

• Färggrann

Nej, som förälder får man istället hjälpa till och stötta sitt barn om denne redan tagit ett beslut att behålla bebisen.

Svar på tråden Ska man som förälder få tvinga sitt minderåriga barn till abort?