• Idep

Orolig! Halvdåliga siffor efter KUB test - mkp eller fvp...

Är 32 år och är i vecka 12+1 och var på kub test igår och fick siffror som ligger precis ovanför gränsen för att det ska räknas som förhöjd risk. 1:206 T21 och för T 13 och 18 låg de på ca 1:350-400 (kommer inte ihåg exakt, fick inga papper med oss hem). Nackspalten var 1,9 mm och ligger inom det normala så om jag har förstått det rätt så var det blodprovet som drog ner resultatet. UL var bra och näsbenet var tydligt.

Är väldigt orolig och kan inte bestämma mig för om jag vill göra mkp eller fvp? Är det nån som gjort det trots att ni fått en låg risk?

• Svar på tråden Orolig! Halvdåliga siffor efter KUB test - mkp eller fvp...
  • Kookaburra

Jag kan inte svara på din fråga, har inte fått sådana siffror. Men jag är faktiskt inte säker på att jag gjort nåt av dem.

Tänker att det är mer än 99,5% chans att det inte är downs, och mer än 99,7% chans att det inte är T13 eller T18.

Det är större risk (1%) att det blir missfall av fvp. (Iofs tror jag detta är en gammal siffra, har för mig att jag läst att den är mindre)

Men detta är som jag känner nu, ska (förhoppningsvis om allt går bra) själv göra KUB test om sisådär 6-7 veckor och om jag skulle få siffror likt dina kanske jag då skulle göra annorlunda.

HÄr är en tråd där samma sak diskuteras: www.familjeliv.se/Forum-2-37/m41973776.html

• kaffetanten

Jag är 34 år och fick siffrorna 1:240 på testet, (här fick man bara en siffra...), nacksplaten exakt samma som för dig, dvs 1,9mm.  Här erbjuds alla som får en siffra under 1:250 FVP. Eftersom det är tredje barnet vi väntar och jag var mer orolig för att gå och oroa mig resten av graviditeten än för eventuella risker med FVP, beslöt vi oss för att göra FVP.

Är glad för det, allt visa sig vara bra, eller det som nu syns med provet är bra, och nu kan jag på ett helt annat sätt slappna av.

Skulle ha gjort mkp om det varit möjligt... bara för att få veta tidigare, men det görs inte här och sen visade det sig även att jag var "för sent ute", enligt de jag pratade med så görs det inte efter vecka 13 mera.. vet inte hur det är på andra ställen..

Riskerna tror jag är ganska lika, risken att få missfall i vecka 12-13 (när mkp görs) är ju normalt oxå större än i vecka 16-17...

• elizat

Jag hade 1:20000 vilket är VÄÄÄÄLDIGT LÅG risk. 
    När vi kom för rutinultraljud några veckor senare när jag var i vecka 18 såg ultraljudsbarnmorskan att bebisen hade hyperekogentarm och jag fick åka till fostermedicin på Huddinge redan samma dag.

Då valde jag att göra ett fostervattensprov som tog 2 min och hade inga komplikationer alls, så..gör det om du känner att du vill veta, finns alltid en liten risk..men det finns det med allt.

resultatet kom tillbaka negativt, så nu vet vi med 100% att barnet inte lider av något och det hyperekogena är även borta.

Så tänk på att KUB snackar bara sannolikhet, det kan vara just det barnet som du har i magen som har DS även om du skulle få 1:flera miljoner.

Lycka till!

• Idep

Tack för era svar!

Jag har fått en tid för mkp men först den 23 feb. Misstänker att jag inte är prio till att få en snabb tid eftersom att jag anses ha "låg risk".  Då kommer jag vara 14+2 vilket känns lite sent att göra mkp, tror att man kan utföra fvp efter 14 fullgångna veckor om jag inte har fel. Frågan är vilket som är bäst.

Jag tror att jag skulle oroa mig och grubbla över resultatet hela graviditeten om jag inte gör mkp el fvp. Samtidigt kan jag inte släppa tanken på missfallsrisken :( Så svårt!

• vixtoria
    Idep skrev 2012-02-09 13:33:10 följande:
    Tack för era svar!

Jag har fått en tid för mkp men först den 23 feb. Misstänker att jag inte är prio till att få en snabb tid eftersom att jag anses ha "låg risk".  Då kommer jag vara 14+2 vilket känns lite sent att göra mkp, tror att man kan utföra fvp efter 14 fullgångna veckor om jag inte har fel. Frågan är vilket som är bäst.

Jag tror att jag skulle oroa mig och grubbla över resultatet hela graviditeten om jag inte gör mkp el fvp. Samtidigt kan jag inte släppa tanken på missfallsrisken :( Så svårt!
    Missfallsrisken är verkligen låg. Jag är kontrollfreak och var tvungen att läsa på som en galning innan jag gjorde mkp, jag läste alltså vetenskapliga artiklar, allt jag hittade på de språk jag kan förstå. Bilden som framstod efter allt detta läsande och jämförande av siffror var att idag är risken lägre än vad sjukvården själv uppger.
  • Jawwa

Jag fick 1:168 på KUB. Nackspalten var 2 mm så det var samma för mig, blodprovet och min ålder. Jag gjorde fvp och hade en frisk flicka i magen. Andra graidviteten gjorde jag fosterattenprov direkt i v 15, hade då också en frisk flicka i magen. Tyvärr förlorade jag henne i ett sepsiskt missfall i v 22 men det hade inget med fvp att göra. Nu är jag gravid igen, om jag får behålla denna graviditet efter v 12 kommer jag nog göra fvp igen eller inget alls. Risken för att de missar är så stor ändå vid KUB. Och tiden mellan då jag fick veta att det var hög risk och tills vi fick svar på fvp var bland det kämpigaste jag varit med om. Då vet jag hellre med 100% på en gång istället.

Svar på tråden Orolig! Halvdåliga siffor efter KUB test - mkp eller fvp...