• Anonym (fundersam)

exet lägger ut bilder på facebook, ok????

har en fundering och hoppas ni kan hjälpa mig. Jag lämnade mitt ex i augusti och flyttade tillbaks till min hemort, har ett gemensamt barn på då 3 månader. Vi försökte ett tag som särbos men lyckades inte. Han bor långt bort men anser sig inte ha råd att åka hit för att träffa barnet. Har barnet på heltid.

Nu till saken, han bad mig att jag skulle skicka lite bilder till honom då och då och det gjorde och gör jag via mobilen. Såg nu att han lägger ut dem bilder på facebook. Jag tycker inte alls om det att han offentliggör vårt barn på det sättet. Har dessutom ensam vårdnad, men det spelar egentligen ingen roll här.

Hur hade ni resonerad, är det rätt av mig att känna så??? Har han rätt att offentliggör bilder på barnet utan mitt samtycke???

• Svar på tråden exet lägger ut bilder på facebook, ok????
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-08 20:48:56 följande:
    alltså är jag naiv eller ?  Om jag skickar vidare en massa kort på mitt barn till exet så självklart förstår man väl att dom visas upp offentligt?

Spela roll om dom visas upp i mobilen runt på hela företaget eller ute på facebook? Same same liksom?

Vilken story ni som föräldrar än har i bakgrunden har väl det inget att göra med hur han hanterar bilderna?  

Gilla läget eller ge fan i att skicka bilder.            
    Det är väl en himla skillnad att visa bilderna i mobilen för hela företaget eller lägga ut dem på facebook. Där kan ju vem som helst (om han har fotona offentliga, annars nära) sno bilderna. Det som hamnar på internet finns kvar på internet..
  • 969910

TS du svarar inte på varför det är så hemskt att han lägger ut bilder så hans vänner o släktingar kan se som på FB ? Han kanske vill visa sitt barn för dom ?

• Madick

Vad tror ni barnet vill? Mina barn som blivit större så de faktiskt kan göra sin talan hörd vill absolut INTE finnas på nätet.

TS - som vårdnadshavare kan du anmäla bilderna till FB så tas de bort.

Bara för att det finns en massa omdömeslösa människor som lägger ut sina barn på alla möjliga sätt på nätet betyder det inte att det är ok.

• Anonym

Har inte läst så många svar här, men jag är av samma åsikt som TS när det gäller att exponera mitt barn på nätet. Jag vill heller inte att mitt barn finns på FB eller andra sajter, just för att man inte har någon kontroll över bilderna.
    Mitt barns pappa förstod inte alls hur jag tänkte i början, utan ville visa upp sitt barn på t.ex FB. Men sen accepterade han det i alla fall.
    Om man vill att släkt och vänner ska ha bilder på sitt barn kan man maila det personligen, så slipper man oro etc över att bilderna ska hamna i orätta händer. 

• Anonym (fundersam)
    Madick skrev 2012-02-09 10:47:51 följande:
    Vad tror ni barnet vill? Mina barn som blivit större så de faktiskt kan göra sin talan hörd vill absolut INTE finnas på nätet.

TS - som vårdnadshavare kan du anmäla bilderna till FB så tas de bort.

Bara för att det finns en massa omdömeslösa människor som lägger ut sina barn på alla möjliga sätt på nätet betyder det inte att det är ok.
    så ser jag det. Barnet har ingen möjlighet att säga om den vill finnas på nätet eller ej, tycker inte det är ok att alla lägger upp bilder på fb på sina barn. Vem som helst kan ladda ner bilden då och det vill jag inte. Tycker inte man ska "marknadsför" sitt barn på detta sätt, om barnet är större och tycker det är ok, varsågod. Men bara för att alla tycker det inte gör nåt, så tycker jag att folk borde lära sig vara lite mer försiktiga. Och, ingen sida är helt säker, bara för att han kanske ha låst sitt konto, betyder inte det att det är 100 % säker, internet är internet, Och kom alla ihåg att inte för så länge sen var hackare inne på den här sidan och stal all möjlig info, även mitt ex har ett konto här på sidan!!!
  • Anonym (fundersam)
    Anonym skrev 2012-02-09 14:12:30 följande:
    Har inte läst så många svar här, men jag är av samma åsikt som TS när det gäller att exponera mitt barn på nätet. Jag vill heller inte att mitt barn finns på FB eller andra sajter, just för att man inte har någon kontroll över bilderna.
    Mitt barns pappa förstod inte alls hur jag tänkte i början, utan ville visa upp sitt barn på t.ex FB. Men sen accepterade han det i alla fall.
    Om man vill att släkt och vänner ska ha bilder på sitt barn kan man maila det personligen, så slipper man oro etc över att bilderna ska hamna i orätta händer. 
    tack, känns bra med lite mer förstående folk, när det är så många som går mot ens åsikt börjar man till slut tro att man är knäpp som tänker så. Men som sagt, jag tycker inte att internet är säker och lägger själv inte ut nå bilder på barnen och då vill jag inte heller att nån annan gör det, pappa eller ej. Det är inte bitterhet utan en principfråga.
  • Anonym
    Anonym (fundersam) skrev 2012-02-09 14:33:54 följande:
    tack, känns bra med lite mer förstående folk, när det är så många som går mot ens åsikt börjar man till slut tro att man är knäpp som tänker så. Men som sagt, jag tycker inte att internet är säker och lägger själv inte ut nå bilder på barnen och då vill jag inte heller att nån annan gör det, pappa eller ej. Det är inte bitterhet utan en principfråga.
    Det beror väl på vilken typ av bilder det är? Ett ansiktsporträtt är väl inget att oroa dig för? Principer kommer man inte långt med. Kort på hans barn som han tar själv kan han lägga upp bäst han vill på nätet.
  • Anonym (fundersam)
    Anonym skrev 2012-02-09 14:38:53 följande:
    Det beror väl på vilken typ av bilder det är? Ett ansiktsporträtt är väl inget att oroa dig för? Principer kommer man inte långt med. Kort på hans barn som han tar själv kan han lägga upp bäst han vill på nätet.
    utan den fotades medkännande. Det tvivlar jag på. Jag ville med tråden veta hur det ligger till rent juridisk och inte en massa åsikter. Alla kan tycka och tänka hur dem vill, men jag vill veta lagen, dessutom var det en helkroppsbild på bara blöja och kort body.
  • Anonym
    Anonym (fundersam) skrev 2012-02-09 14:47:47 följande:
    utan den fotades medkännande. Det tvivlar jag på. Jag ville med tråden veta hur det ligger till rent juridisk och inte en massa åsikter. Alla kan tycka och tänka hur dem vill, men jag vill veta lagen, dessutom var det en helkroppsbild på bara blöja och kort body.
    Du får tvivla men den rätten har fotografen. Om du inte är nöjd med svaret så är du inte ute efter den juridiska rättigheten utan vill bara ha medhåll.

Sedan 1 januari 2007 är det fritt fram att lägga ut personbilder som inte är förtalande eller kränkande på Internet. Endast i reklamsammanhang behövs tillstånd av personer på bilden.
  • Madick
    Anonym skrev 2012-02-09 15:06:10 följande:
    Du får tvivla men den rätten har fotografen. Om du inte är nöjd med svaret så är du inte ute efter den juridiska rättigheten utan vill bara ha medhåll.

Sedan 1 januari 2007 är det fritt fram att lägga ut personbilder som inte är förtalande eller kränkande på Internet. Endast i reklamsammanhang behövs tillstånd av personer på bilden.

På FB kan man anmäla barnbilder om man är vårdnadshavare och någon annan lagt ut bilder på ens barn.
  • Anonym
    Madick skrev 2012-02-09 15:29:16 följande:
    På FB kan man anmäla barnbilder om man är vårdnadshavare och någon annan lagt ut bilder på ens barn.
    Hur skulle Fb veta vem som är vårdnadshavare eller vems barn det är på bilden?Obestämd
  • Madick
    Anonym skrev 2012-02-09 15:36:43 följande:
    Hur skulle Fb veta vem som är vårdnadshavare eller vems barn det är på bilden?Obestämd

Du anmäler bilden och jag misstänker att om någon protesterar så kollas det upp. Alternativet finns iaf. På samma sätt som du anmäler att någon använder en bild du har rätten till, om det ifrågasätts lär du kunna bevisa det på något sätt.
  • Anonym
    Madick skrev 2012-02-09 15:41:38 följande:
    Du anmäler bilden och jag misstänker att om någon protesterar så kollas det upp. Alternativet finns iaf. På samma sätt som du anmäler att någon använder en bild du har rätten till, om det ifrågasätts lär du kunna bevisa det på något sätt.
    Du tror verkligen fb kontaktar folkbokföringen och kräver in passkopior för att styrka anmälan? Det går inte att bevisa utan att passkopia och folkbokföringsuppgifter lämnas ut till Fb.
  • Madick
    Anonym skrev 2012-02-09 15:46:11 följande:
    Du tror verkligen fb kontaktar folkbokföringen och kräver in passkopior för att styrka anmälan? Det går inte att bevisa utan att passkopia och folkbokföringsuppgifter lämnas ut till Fb.

Varför går du inte och tittar själv. Det går att anmäla och jag vet bilder som tagits bort pga detta, varför tjafsar du? Jag skiter totalt i hur de kollar om det stämmer, bilden tas bort.
  • Anonym (fundersam)
    Anonym skrev 2012-02-09 15:06:10 följande:

ok, alltså kan jag ta en bild på dig utan ditt godkännande och sedan lägga ut på nätet eller göra med bilden vad jag vill???? Och du kan inte göra nåt åt det???
  • 969910

Dom tar bort bilder sim anses olämpliga , dom kollar inte vem som äger rätten på FB , då måste man gå längre med polisanmälan mm !

• Variabla
    Anonym (fundersam) skrev 2012-02-09 09:52:52 följande:
    ja, jag var den som tryckte på utlösaren. men en fråga, om nu en kommer och tar en bild på nån, har den personen då rätt att lägga upp bilderna, bara för den äger dem??? måste inte personen på bilden oxå ge sitt godkännande, och om personen på bilden inte är myndig, så är det väl den juridiska talesman som bestämmer????
    Du är det du som besitter upphovsrätt.
    Är det inget som kan upplevas kränkande får du publicera dina bilder bäst du vill. Barn på Facebook, inga juridiska problem alls, däremot hör det väl till sunt jävla förnuft att fråga innan :)
  • Variabla
    Anonym (fundersam) skrev 2012-02-09 19:07:23 följande:
    ok, alltså kan jag ta en bild på dig utan ditt godkännande och sedan lägga ut på nätet eller göra med bilden vad jag vill???? Och du kan inte göra nåt åt det???
    Rätt tolkat:) Förutsatt att det inte är en bild som kan anses kränkande och att du inte använder den i reklamsammanhang.
  • Variabla
    969910 skrev 2012-02-09 19:09:11 följande:
    Dom tar bort bilder sim anses olämpliga , dom kollar inte vem som äger rätten på FB , då måste man gå längre med polisanmälan mm !
    Besitter man upphovsrätt behöver man inte ens göra en polisanmälan, bara att skicka en faktura på användandet. Nu kanske inte privatpersoner väljer att lösa det så men man KAN om man vill och det är helt enligt regelboken.
Svar på tråden exet lägger ut bilder på facebook, ok????