• Anonym (Villrådig..)

Hur göra med boendet?

För ett halvår sedan separerade jag och min man, och vi har en dotter som är 3,5 år.
    Vi gick på samarbetssamtal hos familjerätten och enades om att hon ska bo hos oss båda, och växelvis 2-2-3 dagar till att börja med.
    Familjerätten föreslog att vi skulle till att börja med ha så korta intervaller som möjligt, och se hur det går och ändra utifrån hur det fungerar.

Till saken hör att mitt ex jobbar utomlands, och när han jobbar så är han borta 2 veckor. Men han har inget fast schema, så han vet aldrig hur länge han är hemma mellan jobben. Det skapar givetvis ett problem, för det blir ju väldigt ryckigt för dottern (och mig också). Det kan vara så att hon bor 2 veckor hos mig, och sen kommer han och är hemma 2 veckor då hon kastas emellan enligt det schema vi har, för att sedan bo 2 veckor hos mig igen.

Ett av de problemen vi har nu, är att jag upplever att dottern upplever att det är väldigt "hattigt. Hon hinner liksom inte komma till ro, innan det är dags att ge sig av igen.
    Jag har föreslagit varannan vecka (när han är hemma), men det vill inte han med risk för att det kan bli så att han är borta och jobbar och kommer hem när min vecka börjar, och då blir ju dom ifrån varann i 3 veckor. Men å andra sidan så måste vi ju ha ett fast schema för att överhuvudtaget kunna planera något, både med och utan barn.

Och en del av mig tycker att han kanske borde inse att man kanske inte kan ha barn boende hos sig, och samtidigt vara borta i långa perioder.

Jag är inte på något sätt ute efter att han inte ska få träffa vår dotter, men situationen nu är ohållbar.

Vad skulle ni göra i min situation? Jag kan tillägga att dottern är skriven hos mig.

• Svar på tråden Hur göra med boendet?
  • Anonym

tycker ju också att det låter som att dottern bara flänger :/ Är det inte mest tänkt att ha det så i början för att övergå i vv !? 
    kommer du och pappan bra överens? Kan ni inte göra som så att om han missar "sin" vecka i jobb så kan byta så han har dottern en vecka när han kommer hem. Svårt att planera för er alla då föresten.. svårt det där !

Andra uppgifter på jobbet som passar hans liv!? ev nytt jobb? synd om er dotter om hon aldrig får komma till ro någonstans :(
    Jag hade ju inte gått med på 2,2,3 i längden 

• Anonym

Om du inte vill ha det schema ni har men som han vill behålla får du stämma honom. Det är väl inte smart att barnet ska vara hos dej när pappa kommer hem?

• Anonym (Stina)

Tänk vad mycket större krav vi ofta ställer på mammor. HAde du som mamma jobbat utomlandss regelbumndet i långa perioder så hade du fått höra att du som mamma självklart måste byta jobb. Men för pappor... ja, då tycker alla att det är lixom självklart att jobbet går före barn.  

Er lösning verkar väldigt hattig och jag tror inte alls det kommer att fungera i längden. (Den påminner om det jag hört man brukar rekomendera till spädbarn)

Jag tycker helt klart att ni ska ta hjälp av familjerätten för att hitta någon långsiktigare lösning.

• Anonym (Villrådig..)

Tack för era svar.

Svar till inlägg nr 1:  Jo, tanken var att vi skulle börja såhär för att sen övergå till varannan vecka, men nu vill inte han det. Och att byta jobb verkar inte finnas i hans värld över huvudtaget, pengarna verkar tyvärr vara viktigare.

Svar till inlägg nr 2: Näe, det kan ju tyckas osmart att dottern ska vara hos mig när han kommer hem, men å andra sidan så vet vi ju aldrig hur han jobbar. Och om man då skulle göra så att det alltid är hans vecka när han kommer hem så blir ju livet helt omöjligt att planera.
    Och det behöver ju inte bli så att hon är hos mig när han kommer hem, men det kan ju bli så beroende på när han åker.. 

Svar till inlägg nr 3: javisst är det förmodligen så. Och den här lösningen fungerar absolut inte i längden. Beträffande familjerätten så var vi där en gång tidigt i höstas, och det var då vi beslutade om 2-2-3. 
    Efter det så har jag bokat 2 st möten hos familjerätten, det ena struntade han i, och det andra ringde han och avbokade. Han har förklarat för mig att han inte vill gå dit.

Men hur sjutton gör jag om vi inte kan komma överens själva, och om vi inte kan komma överens hos familjerätten? Det verkar ju som att jag blir tvungen att gå till tingsrätten, och det känns ju helt absurt! 

Svar på tråden Hur göra med boendet?