Hur göra med boendet?
För ett halvår sedan separerade jag och min man, och vi har en dotter som är 3,5 år.
Vi gick på samarbetssamtal hos familjerätten och enades om att hon ska bo hos oss båda, och växelvis 2-2-3 dagar till att börja med.
Familjerätten föreslog att vi skulle till att börja med ha så korta intervaller som möjligt, och se hur det går och ändra utifrån hur det fungerar.
Till saken hör att mitt ex jobbar utomlands, och när han jobbar så är han borta 2 veckor. Men han har inget fast schema, så han vet aldrig hur länge han är hemma mellan jobben. Det skapar givetvis ett problem, för det blir ju väldigt ryckigt för dottern (och mig också). Det kan vara så att hon bor 2 veckor hos mig, och sen kommer han och är hemma 2 veckor då hon kastas emellan enligt det schema vi har, för att sedan bo 2 veckor hos mig igen.
Ett av de problemen vi har nu, är att jag upplever att dottern upplever att det är väldigt "hattigt. Hon hinner liksom inte komma till ro, innan det är dags att ge sig av igen.
Jag har föreslagit varannan vecka (när han är hemma), men det vill inte han med risk för att det kan bli så att han är borta och jobbar och kommer hem när min vecka börjar, och då blir ju dom ifrån varann i 3 veckor. Men å andra sidan så måste vi ju ha ett fast schema för att överhuvudtaget kunna planera något, både med och utan barn.
Och en del av mig tycker att han kanske borde inse att man kanske inte kan ha barn boende hos sig, och samtidigt vara borta i långa perioder.
Jag är inte på något sätt ute efter att han inte ska få träffa vår dotter, men situationen nu är ohållbar.
Vad skulle ni göra i min situation? Jag kan tillägga att dottern är skriven hos mig.