• Anonym

För stort glapp mellan förskola och skola!

Min son ska börja i förskoleklass i augusti och jag har redan ont i magen för det. Jag upplever förskolan som en väldigt skyddad värld och skolan som en helt annan och läskigare värld. Bland annat så får barnen i skolan springa över en liten p-plats när de ska till skogen på rasterna. Skogen är inte inhägnad och det är ingen gräns mellan skogen och gatan. Barnen får ibland vara ute själva innan fröken fått ut alla barnen och själv gått ut. Jag tycker att sonen är stor nog att klara själva skolan, men får inget gehör när jag påtalar problemen med utemiljön. En liten 5-åring (sonen har inte fyllt 6 i augusti) förstår ju inte alltid farorna med backande bilar, t ex, och speciellt inte när man har bråttom med kompisarna till skogen för att leka. Hur gör man när glappet mellan förskola och skola känns för stort och när man inte får gehör? 

• Svar på tråden För stort glapp mellan förskola och skola!
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Prata med skolan och förskolan om din oro. Lyft det på ett föräldramöte. Barn och bilar går inte ihop det finns det forskning på. Barn har inte vidvinkelseeendet samt höger och vänster begreppet fullt utvecklat förrän i 12 år åldern.
    Jag antar att det finns en gård. Kanske ska inte ditt barn leka i skogen utan inhägnad om du är orolig.
    Sen kanske du också måste lita på att skolan klarar sitt jobb och att barnen har en bra miljö. 

Mvh Inger 

• Anonym

Men det finns ju ingen inhägnad, allt är öppet mot p-platsen. Känns olustigt! 

Svar på tråden För stort glapp mellan förskola och skola!