• ewis1

Vilken bilstol till 3,5-åring är bra?

Vi har en Acta Graco Cosmic som nu börjar bli lite väl otymplig i bilen och barnet sitter trångt i den. Jag har funderat på en Britax KidPlus i lila, den ser liten o smidig ut.
    Vad har ni för bra bilstol/bältestol till era 4-åringar? Jag vill ha en säker stol och som man kan använda länge. Vi ska på en lång bilsemester i sommar så det måste vara en bekväm stol.
    Tacksam för alla tips jag kan få Glad

• Svar på tråden Vilken bilstol till 3,5-åring är bra?
  • Sisisisi
    ewis1 skrev 2012-02-10 14:03:11 följande:
    Sisisisi: Oj vilken rymlig plats dina barn har Glad Ser ju jätteskönt ut.

Litenåfin: Va bra. Ska prova. Har du något bra tips hur du gjorde?

Japp Så bra plats kan de få I mitt galleri här på FL har jag bilder på när han sitter i TW i en pytteliten seat ibiza oxå!
  • Cecci78
    ewis1 skrev 2012-02-10 12:05:51 följande:
    Inga påhopp i min tråd tack. Jag bad om tips på bra stolar - inget tjafs om bakåt- eller framåtvänt!

En del bra tips och idéer har jag fått - tack så mkt för det Glad
    fast i rubriken fråga du efter en bra bilstol till en 3,5-åring (bilstol är en bakåtvänd, den framåtvända heter bältesstol). Du kan aldrig hitta en bra bältesstol till en 3,5-åring så det finns tyvärr inget svar på det.  När min pojk var 4½ köpte vi en ny bakåtvänd, en Britax Two Way, den hade han bakåt till han var 7 år, då var han 128 cm så den skulle jag verkligen rekommendera om du vill ha barnet säkert.
  • Cecci78
    Åskan skrev 2012-02-10 12:44:43 följande:
    Ja det var därför vi fick vända vår tjej nu. Vi hade tänkt ha henne bakåtvänd längre. Nästan hela hennes huvud var ovanför kanten på stolen... Inte okej vid krock.
    vilken stol var det? Har svårt att tänka mig att en så liten skulle ha längre överkropp än min 7-åring som ligger över normalkurvan på längden och fick plats bakåt
  • pigglet

Britax twoway är lång i ryggstödet och hon kan förmodligen sitta i den flera år till.
    Men min erfarenhet är att när barnen är så små som 3,5 år funkar de flesta stolar? Vi har en ActaGraco Duoflex till vår 5-åring, han har inte vuxit ur den än och det är ändå inte en så värst tror stol...

(Självklart är det bakåtvända stolar vi pratar om - du skriver ju att du vill ha en säker stol och att barnet är 3,5 år)   

• ewis1
    Cecci78 skrev 2012-02-10 19:48:31 följande:
    fast i rubriken fråga du efter en bra bilstol till en 3,5-åring (bilstol är en bakåtvänd, den framåtvända heter bältesstol). Du kan aldrig hitta en bra bältesstol till en 3,5-åring så det finns tyvärr inget svar på det.  När min pojk var 4½ köpte vi en ny bakåtvänd, en Britax Two Way, den hade han bakåt till han var 7 år, då var han 128 cm så den skulle jag verkligen rekommendera om du vill ha barnet säkert.
    Japp det skriver jag men jag vill inte ha nåt tjafs och otrevligheter i tråden Glad
    Enda anledning att jag fått vända barnet om är att det är alldeles för trångt för benen.

Måste ju då säga att Akta Graco Cosmic är en skitdålig stol. Synd att jag inte visste det när jag köpte den. Jag kunde väl ha listat ut det på namnet (Cosmic = dåligt journalsystem inom sjukvården).

Det är många som skriver att Britax Two way ska vara bra så den får jag ta o kolla lite på.
  • pigglet
    ewis1 skrev 2012-02-10 20:11:58 följande:
    Det är många som skriver att Britax Two way ska vara bra så den får jag ta o kolla lite på.

Låter bra det! Bara kom ihåg att den inte ska användas framåtvänd.
  • ewis1
    pigglet skrev 2012-02-10 20:14:05 följande:
    Låter bra det! Bara kom ihåg att den inte ska användas framåtvänd.
    Jasså, kan man inte göra det när hon blir äldre/längre?

Jag som trodde att det var obekvämt att sitta med benen "dubbelvikta" men det kanske inte är så obekvämt för barnen?? Det ska ju kunna gå att sitta en vuxen i framsätet också.
  • pigglet
    ewis1 skrev 2012-02-10 20:20:58 följande:
    Jasså, kan man inte göra det när hon blir äldre/längre?

Jag som trodde att det var obekvämt att sitta med benen "dubbelvikta" men det kanske inte är så obekvämt för barnen?? Det ska ju kunna gå att sitta en vuxen i framsätet också.
    Nej, precis som flera skrivit innan - de bakåtvända stolarna funkar inte så bra framåtvända (även om de kallas vändbara). Dels är de för tunga, så barnet får hela stolens tyngd mot sig vid en krock. Och dels har de ingen bra bältesstyrning - bilbältet hamnar alltså inte nog nära kroppen och styrs inte på rätt ställe.
    Så när man vänder barnet framåt så byter man till en bältesstol.

Nej, det är inte obekvämt för barnen. Tänk på hur barnet sitter när det leker på golvet tex - de kan sitta i skräddarställning nästan hur länge som helst. Eller på knä. När de sitter bakåtvända finns många möjligheter att byta ställning på benen - sitta med benen upp mot sätet, skräddarställning, fötterna ut åt sidorna... Kolla i de 4 bildtrådarna så får du se många lösningar.   
  • Natasha76

Min fyra-och-ett-halvt-åring är 109 cm lång och hon åker bra i följande: Britax Secura, Britax Hi-way II (börjar bli liten), Britax Multi-tech (börjar bli liten, nackstödet tar snart i axlarna), Britax Two-way (är ännu nästan "för stor", otroligt nog), Axkid Kidzone/Kidzofix (växtmån finns) och jag får också in henne hur bra som helst i långryggade Klippan Triofix men hon väger nu 18,9 kg vilket det är egentligen över viktgränsen på den stolen. Jag har fått ok på att ha henne i den 2 kg till av Klippan. I Triofix kan jag däremot inte justera benutrymmet större, det är fixerat.

Maxi-Cosi Mobi är urvuxen på längden. Likaså Besafe-stolarna. Duologic II är också bara till 18 kg, och den är också trång. Så inte dessa då.

Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen
Svar på tråden Vilken bilstol till 3,5-åring är bra?