• kela81

Downs-finns det något sätt att säga hur "svår" via Ul?

Har en liten fråga till er där ute som har barn med downs eller kan något om det.
    Om man fått veta att barnet man väntar har downs via fvp och gör ett vul, kan man då se hur svårt grad av de barnet har? (vet inte om det heter så, men ni förstår säkert vad jag menar?)
    Vad säger saker som korta lårben och fingrar som ej är böjliga om det?

tacksam för svar.

***Älskade Signe,18 maj 2010*** www.kelascrappar.blogspot.com/
  • Svar på tråden Downs-finns det något sätt att säga hur "svår" via Ul?
  • Bellsiii

Alltså har man Downs så föds man med en kromosom för mkt, läs om det på nätet bara googla.

• kela81
    Bellsiii skrev 2012-02-11 23:20:45 följande:
    Alltså har man Downs så föds man med en kromosom för mkt, läs om det på nätet bara googla.
    jo, det vet jag. Men de personer som jag träffat som har downs har haft så väldigt olika grad av det, så jag undrar bara om man kan vet det i förväg
  • Bellsiii

Kan aldrig veta hur personen blir, beror på hur omfattande utvecklingstörningen är , men sånt kan man bara få veta när barnet är fött och helt enkelt se hur personen utvecklas under åren

• paprikapizza
    Bellsiii skrev 2012-02-11 23:26:53 följande:
    Kan aldrig veta hur personen blir, beror på hur omfattande utvecklingstörningen är , men sånt kan man bara få veta när barnet är fött och helt enkelt se hur personen utvecklas under åren
    Japp. Man kan alltsa inte genom UL se vilken grad av mental retardation bebisen kommer att visa senare.
  • Morkullan

Det som kan synas på UL är om barnet har hjärtfel vilket är ganska vanligt hos barn med downs. Däremot kan du nog inte se hur svårt begåvningshandikapp barnet kommer att få, och jag skulle inte heller tro att det går att avgöra med UL om barnet får syn- eller hörselskador som också är mer vanligt hos downsbarn än hos andra.

• kela81
    Morkullan skrev 2012-02-12 22:37:15 följande:
    Det som kan synas på UL är om barnet har hjärtfel vilket är ganska vanligt hos barn med downs. Däremot kan du nog inte se hur svårt begåvningshandikapp barnet kommer att få, och jag skulle inte heller tro att det går att avgöra med UL om barnet får syn- eller hörselskador som också är mer vanligt hos downsbarn än hos andra.
    då är det hjärtat de kommer att kolla efter idag då när min vän gör ul. Så antar jag att de kommer att fatta sina beslut efter det...
  • paprikapizza
    kela81 skrev 2012-02-13 09:46:01 följande:
    då är det hjärtat de kommer att kolla efter idag då när min vän gör ul. Så antar jag att de kommer att fatta sina beslut efter det...
    ...........finns andra tecken ocksa, soft markorer.
  • paprikapizza
    kela81 skrev 2012-02-13 11:39:59 följande:
    vad är soft markorer?
    Synliga tecken. Som "vit prick" i hjartat, cystor i coroid plexi (hjarnan), spretande lill-finger eller brett mellan stor-toa och tan bredvid etc etc. Kallas for soft markers pa UL.
  • kela81
    paprikapizza skrev 2012-02-13 11:46:12 följande:
    Synliga tecken. Som "vit prick" i hjartat, cystor i coroid plexi (hjarnan), spretande lill-finger eller brett mellan stor-toa och tan bredvid etc etc. Kallas for soft markers pa UL.
    aha....då förstår jag, det där med fingret pratade min vän om, får se vad de ser mer idag.
Svar på tråden Downs-finns det något sätt att säga hur "svår" via Ul?