• vadvardetjagsa

Jag har inte haft dop för min dotter men vill ha gudmor hur gör jag?

Jag valde att inte ha dop för min dotter men vill ändå ha gudmor till henne. Hur får man intyg på att man är gudmor? hur går jag tillväga?

• Svar på tråden Jag har inte haft dop för min dotter men vill ha gudmor hur gör jag?
  • Kaffegalningen

Skriv ut ett eget fadderbrev på din egen dator? Det är ju bara ett papper och ev en notering i kyrkans register, inget mer... Det finns ju inget juridiskt "åh du övertar mina barn om jag dör" eller liknande utan faddern ska (i svenska kyrkans version) vara typ en kristen mentor.

• La Lola
    Kaffegalningen skrev 2012-02-11 23:20:59 följande:
    Skriv ut ett eget fadderbrev på din egen dator? Det är ju bara ett papper och ev en notering i kyrkans register, inget mer... Det finns ju inget juridiskt "åh du övertar mina barn om jag dör" eller liknande utan faddern ska (i svenska kyrkans version) vara typ en kristen mentor.
    Precis.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Hermas Herden

I dopet upptas vi i Kristi kyrka, varför beröva barnet detta?
    Gudmodern måste vara döpt.

Omvändelse är ett stort förstånd. En syndare förstår att han gjorde ont inför Herren, det rör hans hjärta och han gör bot.
  • Kaffegalningen

Herman: jag vill att mina barn ska få värme efter döden så jag skickar dem till SAAAAAAAATAAAAN.

Jag måste ju få sällskap där för övrigt, aldrig kul att grillas ensam.

• Hermas Herden
    Kaffegalningen skrev 2012-02-11 23:47:49 följande:
    Herman: jag vill att mina barn ska få värme efter döden så jag skickar dem till SAAAAAAAATAAAAN.

Jag ska be för dig.
    Omvändelse är ett stort förstånd. En syndare förstår att han gjorde ont inför Herren, det rör hans hjärta och han gör bot.
  • La Lola
    Kaffegalningen skrev 2012-02-11 23:47:49 följande:

Jag tror det är roligare där nere.
    I himlen sitter man ju bara på fluffiga moln och käkar philadelphiaost....Demon
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Dixie
    vadvardetjagsa skrev 2012-02-11 23:12:12 följande:
    Jag valde att inte ha dop för min dotter men vill ändå ha gudmor till henne. Hur får man intyg på att man är gudmor? hur går jag tillväga?
    varför vill du ha en gudmor om du inte vill döpa barnet? vilken funktion ska denna gudmor ha? 
  • en glad

Det är aldrig för sent att döpa sitt barn! Då löser sig det där med gudmor automatiskt! Och inte behöver det vara någon stor, kostsam och märkvärdig ceremoni heller ...

• Ineedanick

Hermas; du tycker inte det är något som barnet ska få välja själv? Jag hade ju inte blivit glad direkt om någon tvingat in mig i en religiös rörelse mot min vilja!

• Havsjungfrun
    Dixie skrev 2012-02-11 23:52:27 följande:
    varför vill du ha en gudmor om du inte vill döpa barnet? vilken funktion ska denna gudmor ha? 
    Håller med! En gudmor utan dop kan man knappast ha
  • vadvardetjagsa
    Dixie skrev 2012-02-11 23:52:27 följande:
    kanske fadder är rättare ordet då? någon fin människa som tar hand om mitt barn om jag dör innan hon blir 18.

varför ska jag tvinga in min dotter i kristendomen när jag inte ens är troende ?
  • Dixie
    vadvardetjagsa skrev 2012-02-12 23:37:07 följande:
    kanske fadder är rättare ordet då? någon fin människa som tar hand om mitt barn om jag dör innan hon blir 18.

varför ska jag tvinga in min dotter i kristendomen när jag inte ens är troende ?
    varken fadder eller gudmor får med automatik ta hand om ditt barn om något skulle hända - det är socialtjänsten som gör en utredning om vem som är lämplig............
  • en glad
    vadvardetjagsa skrev 2012-02-12 23:37:07 följande:

om du tänker "i händelse av din och den andra förälderns död" så är det socialtjänsten du skall kontakta, inte kyrkan ....
  • vadvardetjagsa
    en glad skrev 2012-02-13 00:08:34 följande:
    om du tänker "i händelse av din och den andra förälderns död" så är det socialtjänsten du skall kontakta, inte kyrkan ....
    okej, så man kontaktar bara dem och säger till dem att man vill ha denna person som "Fadder"?
  • en glad
    vadvardetjagsa skrev 2012-02-13 00:49:27 följande:
    okej, så man kontaktar bara dem och säger till dem att man vill ha denna person som "Fadder"?
    Nej fadder är inte rätt begrepp då .... det handlar om vem du vill skall vara ansvarig om ditt barn blir utan vårdnadshavare. En fadder kan aldrig åläggas det ansvaret. Den du vill skall ta över vårdnadsansvaret skall naturligtvis vara införstådd med din önskan och tycka det är ok - och soc skalll också i en utredning godkänna den lösningen (den dag det blir aktuellt - om det blir det)
  • Kaffegalningen

Har du en sådan person skriver du ner det med en motivering. Få det bevittnat och förvara kopior på flera ställen samt att dina anhöriga vet om att papperet finns.

Detta är ingen garanti men förälderns önskar väger tungt i en utredning, om personen i övrigt är lämplig.

• Zinara

Kontakta en advokat. Sen även om du har skrivit en önskan om att en viss person ska bli vårnadshavare för ditt barn vid ditt ev frånfälle så kommer det fortfarande göras en utredning om sagda person är lämplig så någon garanti att dit barn hamnar där finns inte.

Men i vilket fall en advokat kan hjälpa till med formulering sen måste både vårnadshavare och "gudförälder" skriva på och dokumentet måste bevittnas.

• en glad
    Zinara skrev 2012-02-13 06:44:43 följande:
    Kontakta en advokat. Sen även om du har skrivit en önskan om att en viss person ska bli vårnadshavare för ditt barn vid ditt ev frånfälle så kommer det fortfarande göras en utredning om sagda person är lämplig så någon garanti att dit barn hamnar där finns inte.

Men i vilket fall en advokat kan hjälpa till med formulering sen måste både vårnadshavare och "gudförälder" skriva på och dokumentet måste bevittnas.
    Nu är du ute o cyklar - det finns inga formkrav på en sådan viljeyttring! Behövs mao ingen advokatkostnad för att skriva en sådan - ta kontakt med soc så löser dom det åt dig! Gratis!!
Svar på tråden Jag har inte haft dop för min dotter men vill ha gudmor hur gör jag?