• andy1973

    Delad vårdnad.

    Det är så att jag separerade från mitt ex för några år sedan. Vi har en 8 årig son som vi skrev på gemensam vårdnad för när han föddes. Mitt ex bestämde efter separationen att jag skulle ha honom varannan helg, vilket jag fann mig i just då eftersom jag mådde väldigt dåligt psykiskt och tyckte att det kanske va det bästa för sonen. Men efter ett tag tog jag upp det med exet att jag tyckte att vi sakta men säkert skulle öka tiden med sonen till varannan vecka. Hon totalvägra de vilket hon fortfarande gör utan hon har bestämt att det e varannan helg som gäller. Har hon rätt att bestämma hur vi ska ha sonen? Och vilka chanser har jag att få igenom varje helg om jag skulle dra det till familjerätten. Jag har frågat min son lite försiktigt om han skulle vilja vara mer hos mig. Och det skulle han säger han.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-12 15:44
    Få igenom varannan vecka mena jag.

  • Svar på tråden Delad vårdnad.
  • nemo25

    hej,

    om ni har gemensam  vårdnad sen födseln så kan hon inte bestämma hur, när du ska träffa din son. 
    eftersom du verkar ha träffat din son kontinuerligt så ska det inte vara skadligt att övergå till varannan. 
    du har rätten på din sida ...men försök o få henne att förstå det först så slipper man rättegång etc....tråkigheter.

    och för att vi ska vara tydliga: delad vårdnad finns inte, antingen gemensam eller ensam vårdnad.
    men det du syftar på tror jag är umgängesrätten ..man kan ha delad umgänge som i ditt fall.

    jag har två barn och genomgått vårdnads tvist  utan o förlora :D

  • Björnpappan

    Hur har det gått? Hoppas det har gått bra. Du har all rätt i världen att ha din son. Har ni inget skriftligt avtal som ni båda har undertecknat (även om muntligt ska gälla som skriftligt är det svårt att bevisa) så kan du rent krasst hämta barnet när du vill, ni har ju gemensam vårdnad. Gör du det så hamnar du dock i dålig dager vid ev tvist.

Svar på tråden Delad vårdnad.