• Två barn på landet

Hysterisk treåring som bits, slåss och spottar - barnpsykolog?

Jag är nu nära att ta till tårarna, för jag orkar inte mer. Min pojk som är tre år i maj är helt oregerlig nu när han inte får som han vill. Korta stunder emellanåt är han hur rolig och härlig (han är mycket intelligent och har ett fantastiskt minne, pratar jättebra och har humor) som helst men merparten av dagen bråkar vi (när han är med mig, på dagis är han en ängel). Känns som att vi har en konflikt var tredje minut. Allt som inte går som han vill blir ett drama, han skriker mig rakt i ansiktet, bits, spottar på golvet och slåss. Nyss badade vi och han fick för sig att han inte skulle bli schamponerad. Då jag sa att han visst var tvungen att tvätta håret då han hade svettats mycket idag började han skvätta ut vatten ur badkaret för glatta livet medan han skrek och då pappan kom och lyfte ur honom ur badkaret och sa att då var det slutbadat (hela badrummet blev ju nedskvätt inklusive jag och pappan) blev han helt hysterisk och illskrek, grät och sparkade med resultatet att han sprang mot badkaret och halkade och slog sig ordentligt (vi blev helt chockade). Sedan var han så ilsken att han skrek tills han spydde. Jag var helt skakig och känner bara att är detta verkligen normalt treårstrots? Känns inte så. 

Vår uppfostringstaktik har varit att så långt det är möjligt försöka förklara lugnt när han gör ngt fel att så får man inte göra och varför. Gör han det ändå så har vi sagt till på skarpen och tittat honom strängt i ögonen och fortsätter han ändå så han han fått sitta tre minuter i soffan. Får erkänna att det har blivit en del hot och mutor också...

Jag funderar på om hans trots hänger ihop med att han ska få ett syskon om två månader (men det är han mycket glad och nyfiken på), hans älskade mormor har han inte fått träffa på länge för hon genomgår en cancerbehandling med cellgifter plus att hon har fått mjälten bortopererad så hon är mycket infektionskänslig samt att pappan har legat på sjukhus i två veckor för komplikationer i samband med en planerad operation. Inget av dessa saker har han pratat om eller verkat ledsen över då jag fört det på tal. Nu är pappan hemma igen men trotset fortgår. Jag är själv trött  och har foglossning av graviditeten så min ork tryter...

Hur hanterar man detta?? 

• Svar på tråden Hysterisk treåring som bits, slåss och spottar - barnpsykolog?
  • Neville

åh, jag önskar jag kunde komma med mirakel tips, men jag vet inte. jag önskar dig all lycka till och vet hur det känns.
    Jag har en femårig tös dom är, jag kan inte säga att hon bits eller så, men hon är speciell. Nu tack vare dagis har vi fått en psykolog tid.

Vi var på bup förra året, men de rekomenderade mig att låta henne gå på dagis i ett år så skulle det bli bättre. Det har det inte blivit och nu får vi hjälp.
    Min tös är mitt allt och hon är smart, fantastiskt på alla sätt och vis. men samtidigt väldigt utmattande.

Enda rådet jag har är att ja, sök hjälp, om inte för sonen, så se till att få prata med någon för det hjälper. Att få tips från utomstående fungerar med. Ibland behöver man lite stöd från någon som inte står än nära.

• cruz

Ibland har jag också tänkt den tanken " Är detta norma treårstrots ? Blir normala barn verkligen såhär arga?". Alla mina tre pojkar är viljestarka och när de är arga så är de det rejält. Jag tycker att treårsåldern var den tuffaste perioden att ta sig igenom. Mina tvillingar fick en lillebror då också och det gjorde saken ännu svårare. Jag har absolut haft nytta av att ha en kontakt på BUP. Dels har ena sonen autism och då har vi via BUP haft hjälp av psykolog för att ställa diagnos. Men även kuratorstöd och psykologstöd har varit bra att ha för att diskutera problem kring syskonen. En viktig sak när det gäller arga barn är också att man bekräftar deras ilska. Det är viktigt att visa barnet empati, att man ser deras ilska och förstår den, även om det inte på något sätt betyder att barnet ska få sin vilja igenom. När små barn blir sådär arga så är det lätt att man blir skakad och upprörd själv. Det man kan komma ihåg är att barnet självt också ofta blir rejält omskakad av sin egen reaktion och att det då behöver en lugn föräldern som signalerar till barnet att ilska inte är någonting farligt eller förbjudet. Jag har lättare att hålla mig lugn när min barn har sådana riktiga meltdowns än när de smågnabbas och småtrotsar, just för att jag vet hur viktigt det är för dem att jag håller mig lugn i avvaktan på att de har lugnat sig och självmant söker tröst. Nu börjar minstingen 2,5 år visa prov på riktiga vredesutbrott och för mig är det en lättnad att jag har sett treårstrotsen tidigare och överlevt . Jag tycker inte att det känns lika jobbigt denna gången, peppar,peppar....

Svar på tråden Hysterisk treåring som bits, slåss och spottar - barnpsykolog?