Vägrar kommunicera vid vv ...
Jag undrar hur man ska göra, vad man kan göra när den ena föräldern slutar samarbeta.
Barnet bor varannan vecka sen några år tillbaka (7år) advokater är inblandade, men det har som stagnerat av någon anlednig...
I alla fall nu vägrar andra föräldern att svara på sms om tex hur deras vecka varit, vad dem har gjort mm, hur det har varit allmänt med trots eller liknande. Detta gäller även vid hämtning, får ingen information.
Har skilda garderober till barnet och hit kommer h*n i skitiga, för små eller med hål, vilka vi inte skickar tillbaka henne i, dock tvättade tillbaka i en påse. Kläderna härifrån kommer däremot inte tillbaka...
Liksom när den andra föräldern hämtar här är det alltid med kort ton, aldrig något intresse för hur barnet mår/gjort, bara stress "kom nu så går vi" och detta påverkar barnet mycket som ofta blir orolig inför dessa överlämningar och illa till mods ( vi märker en stor skillnad i kroppsspråk och beteende inför och kring den andra föräldern jämfört med annars)
Den andra föräldern pratar illa om mig och min "nya familj" inför gemensamma barnet, vad vi gör, varför och på något sätt "jämför" detta mot vad h*n själv gör... Vilket barnet sedan kommer och är fundersam över hos oss.
Det förekommer mycket smutskastning och nedlåtande ord om oss och det talas om våra olika hem som "hemma" och "borta" på ett sätt som påverkar barnets syn på det och känslan av tillhörighet. Vilket jag känner är mycket tråkigt då min tanke är att där finns två hem, två familjer som båda är och ska vara lika viktiga och tillåtna!!!
Tex får man härifrån ringa om man vill prata/saknar och prata öppet om vad man gjort, vad någon köpt tillexempel. Här berättas det om barnet saknar mig/oss så får hon godis eller glass för att glömma eller mobilen är inte laddad så det går inte att ringa ev kostar det för mycket/finns inga pengar... Vilket vi också hör i bakgrunden de få gånger vi faktiskt pratar, oasvett vem som ringer...
Vad ska man göra åt detta?? Hur ska man tackla det som barnet säger? Det är klart vi blir sårade och fundersama och vill hålla barnet utanför groll som ligger mellan oss vuxna.
Råd mottages tacksamt!!