• Maria133

Hur vet man när mjölken sinar?

Jag undrar hur man vet när mjölken sinar? Har provat pumpa förra veckan och det fungerade bra, nu när jag försökte pumpa så kom det plötsligt ingenting? Våran dotter tuggar på händerna hela tiden även om hon just sugit på bröstet så jag funderar om det inte kommer någon mjölk? Hon är 3,1 månad och amningen har fungerat utmärkt hittils så varför skulle det helt plötligt sluta fungera då?
    Tacksam för snabba svar..

• Svar på tråden Hur vet man när mjölken sinar?
  • Lena

Hon är sannolikt bara hungrigare och har ätit tomt. Låt henne snutta på dig så ökar mjölkmängden.

• pigglet

Pumpen säger inget om hur mycket mjölk det finns - vi är många som inte får ut någon mjölk med pump men kan helamma barnen i minst 6 månader utan problem. Barnet suger effektivare än den bästa pump  ;)

Går hon upp i vikt så är det ingen fara. Hon suger kanske på händerna för att hon håller på att få tänder? Eller att det är kul? Har upptäckt att hon kan styra dem? Små barn stoppar ju gärna ALLT i munnen, så varför inte händerna?

Det är VÄLDIGT ovanligt att man sinar om barnet får amma hur ofta det vill, det ska nog till en sjukdom då? Däremot är det vanligt med perioder när barnet vill amma oftare, för att öka produktionen, eller strular vid amningen för att det är för nyfiken på annat.   

• kirsikka

Mjölken sinar inte om barnet får fortsätta suga. Så låt henne suga även om det känns att det inte kommer så mycket. Ju mer och oftare hon suger desto mer mjölk produceras det. Att mjölken skulle börja sina trots att man ammar är bara en myt. Om du får mjölkproduktionen i gång igen så funkar säkert pumpen också.

Jag lyckades aldrig med pumpen men ammade mina barn tills de var 2,år gamla utan problem.  

• Veritaslux

Instämmer. Ta det lugnt, låt dottern suga så kommer det mjölk. Jag tillhör också den svårpumpade typen som alltid haft nog med mat till min dotter.

Angående att hon suger på händerna så har det att göra med att de i den åldern helt enkelt "upptäckt" sina händer. Jag kunde vakna på nätterna av att dottern låg och smackade högt av ett frenetiskt sugande på händerna! Och hungrig var hon inte.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • skogsvitter

I den åldern har de flesta bebisar en ökningsperiod, låt henne fortsätta snutta så ökar produktionen. Det finns bara ett enda sätt att se om bröstmjölken verkligen inte är tillräcklig, och det är med en tydlig viktnedgång under en längre tid och/eller ständigt missnöje, trots fri amning.

• Emmilina

Hej Sorry men måste bara säga att jag blir lite irriterad då jag läser att det är en myt att mjölk inte kan sina om man ammar. Jag har flera kvinnor i min omgivning som haft just det problemet bland annat min mamma som efter mig ammade tre av mina syskon utan problem i minst sex månader. Men vad hon än gjorde med mitt minsta syskon så gick det inte. Abrupt vid fyra månader så tog hennes mjölk slut. En kompis till mig hade samma problem men med sin första dotter vid fyra månader tog det bara slut, sin andra dotter ammade hon däremot längre utan problem. Så det kan hända, för alla jag känner fick samma råd som ni gett här fortsätt låta dom snutta så ska det komma(vilket det oftast gör), men inget kom. Så kolla fakta innan ni skriver.

Svar på tråden Hur vet man när mjölken sinar?