• Anonym

    Återfinna tillit

    Hej
    Jag har förlorat förtroendet för min partner. Mitt mål är att försöka börja lita på honom igen men vet inte hur. Jag kastas ständigt mellan att känna mig olycklig men vilja söka lyckan med honom och att bara ge upp.
    Vi träffades för ett och ett halvt år sedan och allt var bara helt underbart. Det var som att hitta hem. Jag trodde att jag sent om sider verkligen hade hittat den rätte. Problemet är hans ex.
    De delar ett hus, han är inte inte svensk men arbetade här och han tyckte det var praktiskt att dela ett hus med sin ex som det hade varit slut med i 5 år och som han var väldigt god vän med . På så sätt hade han ju någonstans att  bo när han ville åka och träffa deras barn etc. När jag ifrågasatte det faktum att han i praktiken bodde tillsammans med sitt ex förklarade han att hon inte skulle ställa till några problem och att hon och jag skulle komma mycket bra överens, och att han ändå bara var där några veckor per år. 

    När vi hade varit tillsammans ett halvår åkte han dit för att fira jul med sina barn och det var då problemen började. Fram till dess hade jag inga problem med att han skulle fira jul med sin ex och deras gemensamma barn. Jag litade och trodde på allt han hade sagt till mig.  Det visade sig att hon i själva verket inte alls var ok med att han hade träffat en annan. Hon spred diverse lögner för att ställa till med bråk mellan oss och jag kan väl säga att jag började utveckla en allergi mot att han vistades under samma tak som henne. 

    Problemen ökade när han slutade arbeta här och skulle åka för att hälsa på sina barn och skulle komma tillbaka efter några dagar. Han kom inte tillbaka vi gälade mycket han hävdade att det inte var något mellan dem men att han inte kunde prata med mig om hon var hemma. Jag krävde att jag skulle få komma dit och träffa hans familj  och även henne, jag ville få hans ord bekräftade av henne. Vid det laget hade jag blivit mycket misstänksam. Jag åkte dit i maj förra året. Kvällen innan jag åkte dit pratade jag och min pojkvän på skype när hans ex stormar in i hans rum och skrikande hävdar att han har lurat oss båda två, att dom har varit ett par hela tiden och att de hade sex senast ett par dagar tidigare. Han frågar omgående varför hon ljuger och det hela utvecklar sig till  ett gräl där de båda anklagar varandra för att ljuga.  Dock hävdade hon också att hon mailat mig och talat om allt detta för mig långt tidigare, flera månader. Hade hon inte sagt det hade jag nog stuntat i att åka dit, men jag visste att hon aldrig hade mailat mig och att åtminstone en sak hon sa var en lögn. 

    Väl i min pojkväns hemstad presenterade han mig för sina syskon som sin fästmö, för sina vänner etc. Det började kännas helt ok igen, tills hans ex kommer till puben vi var på och börjar diskutera med honom om att han ljuger , att dom har varit tillsammans etc hela tiden. Han stod på sig om sin historia inför henne mig och sin familj samt sina vänner. Deras gemensama barn som är så gott som vuxna. tog helt hennes parti.
    2 dagar senare åkte han till deras hus och hämtade alla sina kläder. Och planen var att han skulle fylla sin bil med sina saker och komma efter mig till sverige efter några dagar och  vi skulle flytta ihop på riktigt. Han skulle allra senast komma till min födelsedag i juni. Ungefär en vecka före min födelsedag slutade han svara i telefon eller sms eller mail. 

    Problemet är att han inte kom... ena ursäkten efter den andra, och efter ungefär 6 veckor berättade han att han var tvungen att bo hos sin ex för att en skadad häst behövde skötas om dygnet om. Jag blev fysiskt illamående. 
    Vid det här laget hade han inte pengar nog för att komma över till mig, 
    Till slut förstod han hur illa jag mådde av att han bodde hos sin ex som jag nu är fullkomligt rabiat allergisk mot. Han bodde i ca 2 månader  hos bekanta.

    Saker och ting verkade ljusare när han började arbeta igen, visserligen fortfarande i sitt hemland men med var tredje helg ledig och  skulle då komma varje gång till mig. Vi skulle fira jul tillsammans och han skulle träffa min familj ordentligt för första gången.  Han kom var tredje helg allt var lika bra som det alltid har varit när vi är tillsammans. Tyvärr meddelade han mig dagen före julafton att han tyvärr inte skulle komma och fira jul med mig utan med sin ex och deras barn... sa att barnen hade bönat och bett att de skulle fira en sista jul tillsammans.  

    Jag blev helt förtvivlad, jag kände mig så sviken... varje gång jag tänker på honom och hans ex under samma tak är det som om jag blir galen. Jag gjorde slut med honom,,,, han kom hit efter jul i alla fall och vi blev tillsammans igen.... han lovade att inte vara mer hemma hos sin ex och att han skulle bo hos släktingar eller hotell när han ville träffa barnen Det visade sig att han i själva verket pratat ganska länge med sin ex och barn angående jul... men inte vågat berätta för mig.. 

    Nu är han där igen... Jag visste att han skulle till sin hemstad, men han hade sagt att han inte skulle bo hos sin ex. tyvärr har jag utvecklat en misstänksamhet med allt som har att göra med min pojkvän och hans ex och eftersom han inte svarade när jag ringde ringde jag helt enkelt henne och frågade om han var där och det var han. Jag blev helt förtvivlad och överreagerar säkert men när jag tänker på att han är hemma i sitt gemensamma hem som den där kvinnan som har hävdat inför mig att de har varit ett par hela tiden så svallar mina känslor på samma sätt som  när jag hörde henne säga det till mig första gången. Han säger att han har en massa saker att fixa där .. packa grejer etc.... men jag kan inte inte kontrollera mina känslor. 
    Hur ska jag kunna börja lita på honom igen?!  Är det ens någon ide att försöka? 
    Jag älskar honom med hela min kropp och själ
    men numera undrar jag ofta om han verkligen kommer att komma hit, om hans ex kanske talade sanning trots allt...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-13 00:06
    Jag kan tilllägga att jag har förstått han under en stor del av tiden vi har varit tillsammans med mig har han dels förnekat att han har varit hos mig, och skrivit tämligen tvetydiga mail till henne som uppenbarligen har gett henne intrycket av att det finns hopp om att de ska bli tillsammans igen. Han har förklarat detta med att han inte ville ha en massa bråk med henne för barnens skull. Samt att han inte ville "rub her face in it" eftersom hon uppenbarligen var sårad.

    Hans förklaring till hennes beteende är att han är helt chockad av hennes reaktion och att det förmodligen beror på att jag är den första han har haft ett förhållande med sedan de separerade.

  • Svar på tråden Återfinna tillit
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Det är inte konstigt att du förlorat förtroendet för din partner eftersom det förekommit mycket lögner och oklarheter. När jag läser det du skriver får jag intrycket att han har en relation med både dig och henne och att han för er båda bakom ljuset. Du kan absolut inte bygga upp ett förtroende på egen hand. I den frågan har han huvudansvaret eftersom det är han som sett till att förtroendet raserats. Även om du älskar den här mannen, i ärlighetens namn, den  här relationen ger dig så mycket bekymmer och olycka  att du måste fråga dig om den mannen är bra för dig. För att reparera alla dessa skador krävs verkligen mycket arbete och inte minst förmåga att förstå känslor, att känna empati. Du behöver vara realistisk och inte ta på dig för mycket ansvar för er relation. Om han menar allvar med dig så har han vädligt mycket att bevisa.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Återfinna tillit