• vivla

När börja förskola?

Hej allihop!
    Suttit och funderat på en sak och det är inte riktigt aktuellt ännu då min dotter bara är 2 veckor korrigerat ;)
    men hon är ju "efter" i utvecklingen okorr, men helt normal korrigerat (ja hon följer bf utvecklingen med lite +)
    Men så tänker jag liksom att inför framtiden, om hon inte lärt sig gå när hon är ett eller lite över det och behöver börja på förskolan. Det skulle ju inte alls kännas bra! Men mammadagarna räcker ju inte hur länge som helst heller.
    Är det någon som hänger med på hur jag menar?
    Jag vill ju inte stoppa in henne på förskolan överhuvudtaget eftersom jag själv jobbar på en och inte tycker om dagens upplägg. Men vill istället ha dagmamma från att hon är två. Funderar på att ta tjänstledigt när dagarna är slut och haka mig fram på timmar inom hemtjänsten, då kan man ju bidra med samma mängd pengar som mammapenningen ungefär, samtidigt som jag får möjlighet att vara hemma längre.

Har själv varit med om barn som börjat innan de kan gå och jag förstår ju föräldrars situation, oftast, men samtidigt tycker inte jag att så små barn har på en förskola att göra. Egentligen kanske det inte spelar någon roll om de kan gå eller inte..men ja, förstår ni min fråga?

• Svar på tråden När börja förskola?
  • Lady Namárië

Om du vill vara hemma så länge som möjligt är mitt råd att ni sparar så många dagar ni kan under barnets första år. Efter ettårsdagen sjunker din sgi om du inte fyller upp dagarna med arbete eller fp.

Kolla också upp om du får vara tjänstledig och samtidigt ha ett annat arbete. Din arbetsgivare har inge skyldighet att bevilja dig tjänstledighet för att du skall jobba någon annanstans, inte ens om arbetstiden är kvällar och helger.

So say we all
  • CeeJay

Tycker inte du ska oroa dig i onödan och absolut inte NU

Mycket händer under barnens första månader och vad spelar det för roll om barnet inte "kan" vissa saker när dom börjar förskolan? Oavsett om barnen är födda förtidigt eller sent så kan dom ju bara utvecklas enligt den egna kurvan.

Men om det är viktigt för DIG att ditt barn kan gå innan förskolan - se till att dra ut på föräldrarledigheten så länge som möjligt    

• anka22

min son är oxå förtidigt född och han kommer börja förskola när han är 1½, han "ligger efter" i sin utveckling och det känns bäst för både mig och pappan att han börjar då, så han kan gå och så =)

• vivla

tror inte min chef har något emot att bevilja mig tjänstledigt, massvis av personalen har tidigare gjort så på arbetsplatsen =)
    ja, haha jag vet att jag börjar oroa mig för tidigt! ;) Men det var ett lite skönt avbrott i bajslandet jag upplever när jag är hemma med Julis!

Nej det är väl inte det att de inte kan massa saker när de börjar förskolan, det är mer att de inte kan GÅ när de kanske börjar förskolan..det tycker jag är hemskt.. speciellt vintertid när jag sett 1 åringar som inte kunnat gå som hasat runt på rumpan i snön och blivit kalla pga personalbrist så alla måste gå ut.
    Det är bara ett exempel ;)

men ni har rätt..ska sluta fundera på detta och hitta något roligare att tänka på! ;)

• Flickan och kråkan

Spara dagar så mycket det går, kolla upp om din kommun har vårdnadsbidrag. Vi pusslade en massa så hade äldsta hemma tills han var 3 år och yngsta tills han var 2½. De går 20 timmar/veckan och alla trivs jättebra. hade helst sett att yngsta fick vara hemma tills han var 3 med men vi tyckte korta dagar kändes viktigare. Vet så klart inte hur din/er situation ser ut men man kan pussla en hel del.

Svar på tråden När börja förskola?