• Lilltroll1

Ouppfostrad kompis (barn), vad skulle ni gjort?

Min dotter (12) har en kompis som brukar följa med hem efter skolan och göra läxor/leka osv o det är väl inget konstigt med det för dom leker jättebra och det är aldrig något bråk.

MEN! denna kompis är väldigt ouppfostrad och kan komma ner o säga "jag SKA HA en macka med ost på"  varpå jag svarar jaha mackorna finns i skåper o smör/ost finns i kylen, men kompisen säer då att JAG ska göra 2 mackor och ett glas oboy åt henne, brukar svara tillbaka att vill du ha macka o oboy får du göra dom själv varpå kompisen alltid blir arg och springer upp och smäller igen dörren till min dotters rum.

Det händer flera gånger och med olika saker att hon ser mig som hennes passupp när hon är här, jag vet inte hur situationen ser ut hemma hos henne men jag misstänker att det kan vara likadant där.

Vad ska jag göra (förutom att vägra leka betjänt till henne) ska jag förbjuda henne att komma hit o leka eller ska jag prata med hennes föräldrar igen (påpekat för dom tidigare men det händer inget).

Vad hade ni gort?      

• Svar på tråden Ouppfostrad kompis (barn), vad skulle ni gjort?
  • Stjärnfall76

Jag tycker att du ska förklara för henne hur det fungerar hemma hos er, där du bestämmer. passar det inte får de ju leka hos henne.

Låter väldigt konstigt att ett så stort barn beter sig på det viset hos andra.....

• Lilltroll1
    skånegås skrev 2012-02-15 07:54:17 följande:
    Då antar jag att hon genomgått en utredning för att du ska kunna säga det så säkert och har hon det så bottnar ju det i vissa problem...

Förstår inte hur man så tvärsäkert kan säga så då det på tjejer oftast inte uppdagas förrän i tonåren...

Hon är ett fullt normalt barn utan "störningar" på något sätt, bara för att man är bortskämd och otrevlig mot vuxna så betyder inte det automatiskt att man har en störning.

Merparten av ungdomarna i världen lider isf av AS då dom oftast är uppkäftiga, otrevliga, bortskämmda slynglar som tror att dom äger världen.

Släpp AS.
  • skånegås
    Lilltroll1 skrev 2012-02-16 12:21:15 följande:
    Hon är ett fullt normalt barn utan "störningar" på något sätt, bara för att man är bortskämd och otrevlig mot vuxna så betyder inte det automatiskt att man har en störning.

Merparten av ungdomarna i världen lider isf av AS då dom oftast är uppkäftiga, otrevliga, bortskämmda slynglar som tror att dom äger världen.

Släpp AS.
    Men merparten beter sig INTE så som hon gör i ert hem om de blir tillsagda flera gånger. Merparten FÖRSTÅR att man inte gör så då. Det är väl därför du anser att det är ett problem, för att hon inte beter sig så som barn brukar och så som du förväntar dig.
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-02-15 08:26:59 följande:
    Jag hade nog sagt att visst kan du få det, när du ber snällt. Kom här, jag ska visa dig var sakerna står. Sen hade jag lagt en hand på axeln och milt för barnet mot skafferiet. Sagt att här i den här lådan har vi smörknivar osv...
    Nästa gång barnet kom och hade sagt samma sak så hade jag sagt Ja, förra gången bad jag dig be om det, kommer du ihåg hur jag visade dig var sakerna fanns? Smörkniven i lådan och smöret på andra hyllan i kylen... "Det är bara att fråga när man inte vet"
    Medan barnet åt hade jag stannat kvar i köket och pratat lite om hur reglerna är i ert hus och vad man brukar klara av att göra när man är i hennes ålder. Sen hade jag sett till att hitta något att berömma för, om hon inte hade lyckas med sitt uppförande så ialla fall att hon var duktig och inte grävde i smöret eller skar brödet fint. Om det inte direkt finns något att berömma så påpeka att hon har en fin färg på tröjan eller att du hört talas om att hon var duktig på ett prov i skolan. 

Om det händer ofta det här att hon är hemma hos er så skulle man ju kunna börja med att en stund innan man kan förvänta sig att hon  kommer komma och vill ha ett mellanmål, brukar det vara ca 30 minuter efter de har kommit innanför dörren så säger man till dom efter 20 minuter att om ni vill ha mellis så är det bara att göra det själv, jag sitter här i vid datorn om det är något ni vill fråga om.
    Man påminner dom om att ni har pratat om att vara hövlig och att man faktiskt kan göra det själv, att du finns där som stöd, om det behövs. 

Led henne, var en guide för att visa henne hur man uppför sig. En del barn har inte det där i sig att de ser vad andra gör och härmar efter utan måste få det mer utpekat för sig innan det blir mer uppenbart för dom.
    Plus att man måste ha tålamod, tålamod, och lite mer tålamod.
    Det spelar ju ingen roll hur gammal man är, för att lära sig något för första gången så måste man ta det i etapper och öva, och få hjälp när det behövs. Annars skulle vilken vuxen som helst kunna klara av att rida perfekt, köra bil, att åka slalom osv.  
    Beröm behövs 5 gånger fler än kritik. Så för att något ska bli bra och ge effekt så förvänta dig inget de första gångerna och beröm stärker självkänslan. Tänk på att ta det här med henne och säg att du tycker inte att det här är något som vi ska behöva blanda in hennes föräldrar med, vi reder ut detta själva. En del kan vara känsliga med det här om beröm inför andra, men oftast så funkar det extra bra med att berömma genom att sprida budskapet. Så tänker hon sig för nästa gång för att slippa ha missat målet och beröm kanske uteblir. 

Det är ju egentligen inte din uppgift att uppfostra det här barnet men det är ju bättre du gör det än att det inte alls blir gjort. Hon kommer få det mycket svårt här i livet om hon kommer behöva uppfostra sig själv sen när hon är vuxen. Eftersom hon är en kompis till ditt barn så så är det ju mycket bättre om hon är trevlig när de hänger ihop, vem vet det kanske kommer vara en livslång vänskap.
    Mycket bra förslag!!!
  • Lilltroll1
    skånegås skrev 2012-02-16 12:24:39 följande:
    Men merparten beter sig INTE så som hon gör i ert hem om de blir tillsagda flera gånger. Merparten FÖRSTÅR att man inte gör så då. Det är väl därför du anser att det är ett problem, för att hon inte beter sig så som barn brukar och så som du förväntar dig.

Mycket bra förslag!!!
    Problemet är att hon är ouppfostrad alt hamnat i puberteten och hormonerna går bärsäk...

Hur som hellst så är hon nu informerad om reglerna här hemma (på ett hårt sätt) och nu är hon inte lika krävande längre.   
  • Norback
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-02-15 08:26:59 följande:
    Jag hade nog sagt att visst kan du få det, när du ber snällt. Kom här, jag ska visa dig var sakerna står. Sen hade jag lagt en hand på axeln och milt för barnet mot skafferiet. Sagt att här i den här lådan har vi smörknivar osv...
    Nästa gång barnet kom och hade sagt samma sak så hade jag sagt Ja, förra gången bad jag dig be om det, kommer du ihåg hur jag visade dig var sakerna fanns? Smörkniven i lådan och smöret på andra hyllan i kylen... "Det är bara att fråga när man inte vet"
    Medan barnet åt hade jag stannat kvar i köket och pratat lite om hur reglerna är i ert hus och vad man brukar klara av att göra när man är i hennes ålder. Sen hade jag sett till att hitta något att berömma för, om hon inte hade lyckas med sitt uppförande så ialla fall att hon var duktig och inte grävde i smöret eller skar brödet fint. Om det inte direkt finns något att berömma så påpeka att hon har en fin färg på tröjan eller att du hört talas om att hon var duktig på ett prov i skolan. 

Om det händer ofta det här att hon är hemma hos er så skulle man ju kunna börja med att en stund innan man kan förvänta sig att hon  kommer komma och vill ha ett mellanmål, brukar det vara ca 30 minuter efter de har kommit innanför dörren så säger man till dom efter 20 minuter att om ni vill ha mellis så är det bara att göra det själv, jag sitter här i vid datorn om det är något ni vill fråga om.
    Man påminner dom om att ni har pratat om att vara hövlig och att man faktiskt kan göra det själv, att du finns där som stöd, om det behövs. 

Led henne, var en guide för att visa henne hur man uppför sig. En del barn har inte det där i sig att de ser vad andra gör och härmar efter utan måste få det mer utpekat för sig innan det blir mer uppenbart för dom.
    Plus att man måste ha tålamod, tålamod, och lite mer tålamod.
    Det spelar ju ingen roll hur gammal man är, för att lära sig något för första gången så måste man ta det i etapper och öva, och få hjälp när det behövs. Annars skulle vilken vuxen som helst kunna klara av att rida perfekt, köra bil, att åka slalom osv.  
    Beröm behövs 5 gånger fler än kritik. Så för att något ska bli bra och ge effekt så förvänta dig inget de första gångerna och beröm stärker självkänslan. Tänk på att ta det här med henne och säg att du tycker inte att det här är något som vi ska behöva blanda in hennes föräldrar med, vi reder ut detta själva. En del kan vara känsliga med det här om beröm inför andra, men oftast så funkar det extra bra med att berömma genom att sprida budskapet. Så tänker hon sig för nästa gång för att slippa ha missat målet och beröm kanske uteblir. 

Det är ju egentligen inte din uppgift att uppfostra det här barnet men det är ju bättre du gör det än att det inte alls blir gjort. Hon kommer få det mycket svårt här i livet om hon kommer behöva uppfostra sig själv sen när hon är vuxen. Eftersom hon är en kompis till ditt barn så så är det ju mycket bättre om hon är trevlig när de hänger ihop, vem vet det kanske kommer vara en livslång vänskap.
    Håller helt med. Många bra råd i det du skriver!
  • mammis96

Tala om för flickan hur reglerna är hos ER! Om det inte passa henne, ne men fine! Då får väll flickorna vara hos henne, eller inte leka alls!

:)

• kattis1234

@

Lilltroll1 skrev 2012-02-14 07:53:03 följande:
    Hon har inga former av AS eller liknande sjukdomar utan är bara lite bortskämd
    Då antar jag att hon genomgått en utredning för att du ska kunna säga det så säkert och har hon det så bottnar ju det i vissa problem...

Förstår inte hur man så tvärsäkert kan säga så då det på tjejer oftast inte uppdagas förrän i tonåren...

Så alla barn som beter sig illa hos andra människor lider av diverse diagnoser! Lika lite som Lilltroll enligt dig tvärsäkert kan säga att hon inte lider av AS el. dyl. lika lite kan DU springa runt och ställa diagnoser på barn som beter sig på ett icke önskvärt sätt. Finns en hel del personer å Familjeliv som är kvicka att tillskriva allt beteende som ett utslag för beteendestörning snarare än bristande fostran.

• Machapuchare
    Lilltroll1 skrev 2012-02-13 11:24:10 följande:
    Vad ska jag göra (förutom att vägra leka betjänt till henne) ska jag förbjuda henne att komma hit o leka eller ska jag prata med hennes föräldrar igen (påpekat för dom tidigare men det händer inget).

Vad hade ni gort?      
    Prata med henne!
    Fråga varför hon säger som hon gör. Förklara hur du ser på saken. Förklara att här hemma hos er så gör ni på det här viset och om hon vill vara hos er så får hon följa era "regler".

Hur skulle du gjort om det varit ditt eget barn som betett sig på detta vis?
  • Machapuchare
    Lilltroll1 skrev 2012-02-16 12:33:01 följande:
    Problemet är att hon är ouppfostrad alt hamnat i puberteten och hormonerna går bärsäk...
    Hur som hellst så är hon nu informerad om reglerna här hemma (på ett hårt sätt) och nu är hon inte lika krävande längre.   
    Varför "på ett hårt sätt"? Vad menar du med det?
    Det är väl inte konstigt att ett barn som inte fått det berättat för sig inte vet hur man bör uppföra sig hos andra?
  • Buscemi
    skånegås skrev 2012-02-15 07:54:17 följande:

Det var ju ett jävla tjat om diagnoser. 
    Är det så otroligt att det finns ouppfostrade ungar? Måste allt förklaras med hon eller han har en diagnos?

Trams! 
  • Dida

Uj uj, 12 år och uppföra sig så... Min dotter har två kompisar (dock bara 7 år) som också pratar så. Kräver fika ("Men åååk och kööööp det då!!" samtidigt som de stampar i marken), säger att maten var jätteäcklig, käftar emot ifall jag ber dem typ plocka upp på rummet ("Nähää, det tänker jag INTE göra") osv. Shit att det är tålamodsprövande att ha dem hemma... Och nä, dom har ingen diagnos. De är bara härligt ouppfostrade.....! Är dock så svårt att ta upp med föräldrarna tycker jag... 

• solfrost

Nu har min ena diagnos, känn på den ni.

MEN jag vill ändå veta om hon beter sig illa när hon är iväg, så jag kan prata med henne om det igen och igen och igen.
    Killarna vill jag också veta som förälder vad de gör och hur de beter sig när jag inte är med.
    Jag hade inte tagit illa upp om någon förälder tog upp dåligt uppförande med mig, uitan tänkt att det var bra eftersom de då vill ha en förbättring?! Sen kanske den förbättringen inte märks på min stora eftersom impulskontrollernainte finns där helt, MEN TÄNKET vill jag nöta in och hoppas att det sitter den dagen hon ska klara sig själv som en självständig vuxen god medmänniska.

Då tycker jag det är värre att inte säga varför och bara bestämma att de inte får vara med den kompisen.

Lycka till!

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • Marie-anne

hm,tycker att du bör ta upp detta med föräldrarna igen. barnet bör lära sej att så gör man inte när man är hos någon. låter fånigt kanske, men när jag lekte hos någon när jag var liten, hade jag lärt mej att inte tigga eller rättare sagt be om nått om jag ej blev tillfrågad, med undantag hos mormor eller farmor.

Svar på tråden Ouppfostrad kompis (barn), vad skulle ni gjort?