Anonym (förälder) skrev 2012-02-13 14:46:54 följande:
vart skulle jag då vända mig menar du?
ta med barnet till familjerätten eller?
barnet ska prata hos soc nästa vecka.
barnet trivs ganska bra där men vill träffa mig mer... det måste väl gå att lösa så barnet bilr nöjd med hela sin situation.
Jag tycker att du har en bra ambition - och att du resonerar rätt. Att ha 3 helger i m¨naden ger en mycket större kontinuitet i ditt föräldraskap. Det betyder mycket för barnet.
Att som helgförälder ha gett upp sitt vardagliga föräldraskap är en förlust framför allt för barnen. De behöver ha en chans att ta till sig det bästa från bägge föräldrarna. Helger kan egentligen inte ersätta den vardagliga kontakten, föräldraskapet med vab, vaknätter och skola, fritidsaktiviteter. Som helgförälder behöver man all tid som går att uppbåda för att ge barnet nått annat än 'gröna lund, bio o popcorn'
Jag och mitt barn har just nu 3 helger i månaden och hälften av lov/semester, och på det får vi ihop ca 100 dagar per år. Det är ovärderligt för mitt barn (och för mig också naturligtvis) då vi har en histora där jag som pappa var den primära vårdnadsgivaren de första 4 åren och sen hade vi barnet växelvis på lite olika sätt lika många år.
I slutet av sommaren beklagade sig mamman över att hon fick för lite helgtid - just den tiden då hon tycker att hon har tid att träffa vårat barn. Jag blev topp tunnor rasande över detta då mamman hellre går bort på fest än tar chansen att träffa barnet den enda helgen i månaden hon har barnet. Men men.. att hon skickar barnet med budskapet är värre.
Min direkta reaktion var just att mamman får se till att vara hemma den helgen hon har barnet ! sen kan hon göra vad hon vill de andra tre helgerna.
Ett par veckor senare säger mamman då jag lämnar barnet att hon inte tänker bråka om helgerna utan se till att hon tar vara på den helg hon har.
Vilket jätte-leende och blick mitt barn gav mig ! wow.
Så TS , med min historia vill jag ge dig lite styrka att kämpa för mer tid för barnet - vi tog våran dust på familjerätten då vi ändrade från växelvis till bo och umgämgesförälder. Det var inte svårt med soc-sekreterarens stöd, du kanske kan gå dit själv för att få råd, det går i min kommun.