• Zombra

    Premalex - ny medicin mot pms/pmd - några erfarenheter?

    Så, har ni?

  • Svar på tråden Premalex - ny medicin mot pms/pmd - några erfarenheter?
  • Rådjur
    haberg skrev 2013-03-24 21:44:23 följande:
    Tack snälla för svar! Jag hade förstått det som att man kunde göra så också. Vill inte äta mer än jag måste... Tittar in igen när jag börjat

    Jag brukar precis som du ta tabletterna när det är allra värst!
    Jag får problem 16 dagar före mens - men börjar ta tabletterna 10 dagar före mens när problemen verkligen är påtagliga. Detta pga. att jag inte vill vara medicinerad mer än jag absolut måste!

    Jag tycker medicinen gör så jag tappar matlusten, sover dåligt och blir rastlös i kroppen. Så jag vill ej ta den i "onödan". När jag känner av PMD-besvären så gör dock medicinen det hela 1000 ggr bättre, fattar ej hur jag kunnat överleva utan den!!   
  • Rummel

    Jag fick för första gången nu utsättningsproblem. Yrsel så att jag nästan trodde jag skulle svimma, i en vecka efter att jag slutat. Ska trappa ned med en halv tablett när mensen kommer. Fler med samma problem?

  • Tummelisa
    Rådjur skrev 2013-02-08 16:05:42 följande:
    Har ni som tar premalex gått upp i vikt något ? Alltså som en biverkning!

    Vill själv helst inte behöva gå upp i vikt alls ... trivs så bra med den vikt jag har nu.  

    Bläddrde tillbaka lite i tråden och angående detta så kan jag säga att jag snarare gått ner lite i vikt. Fast om det beror på medicinen eller att jag börjat röra på mig lite mer vet jag inte. Men jag har inte lika mycket matlust när jag äter medicinen, så kanske är det en kombination. Jag var/är normalviktig, men klart att nåt minuskilo skadar ju inte Solig
  • Rådjur

    Tummelisa: min matlust blir typ också obefintlig av medicinen, rätt jobbigt, men kanske bättre än att gå upp i vikt helt okontrollerat

    Nån annan som känner sig mer känslig/ångestfylld när ni går av medicinen btw?
    Jag får alltid typ lättare att gråta och mer social ångest de första dagarna utan medicinen... Mkt jobbigt.

  • Rådjur
    ---------------------------------------EN FRÅGA OM MELLANBLÖDNINGAR---------------------------------------------------

    Alltså sedan jag började med Premalex har min mens blivit lite konstig :S Jag undrar om det beror på medicinen ... 

    Kan liksom va så att mensen tagit slut - och 5 dagar senare får jag blodblandade flytningar/bruna flytningar igen!!!
    Varför ?!

    Jag går ej på något hormonellt p-medel alls (använder pessar) och är ej gravid... 

    Är det nån mer som känner igen sig ? 

    Är asrädd för att ha endometrios och att detta är en vidareutveckling av de symtom jag tidigare känt ... så skulle kännas bra att veta att detta kan bero på medicinen. "Vaginal blödning" står ju med under biverkningarna ...               
  • Empa01

    Hej! Jag började med premalex idag. Under läkar besöket sa hon att man kunde få större effekt om man åt 10mg än 20mg, så jag skulle börja med en hel tablett. Drog till jobbet kl 8 imorse efter att ha tagit tabletten. Börja må illa runt kl 9, känner mig helt konstig i huvudet lite på gränsen till yr.. Ligger i soffan här hemma nu och undrar vad jag ska göra? Jag vill inte ha dom här biverkningarna imorgon igen.. Ska man verkligen ta en hel?

  • Tummelisa
    Rådjur skrev 2013-04-08 19:58:47 följande:
    ---------------------------------------EN FRÅGA OM MELLANBLÖDNINGAR---------------------------------- -----------------

    Alltså sedan jag började med Premalex har min mens blivit lite konstig :S Jag undrar om det beror på medicinen ... 

    Kan liksom va så att mensen tagit slut - och 5 dagar senare får jag blodblandade flytningar/bruna flytningar igen!!!
    Varför ?!

    Jag går ej på något hormonellt p-medel alls (använder pessar) och är ej gravid... 

    Är det nån mer som känner igen sig ? 

    Är asrädd för att ha endometrios och att detta är en vidareutveckling av de symtom jag tidigare känt ... så skulle kännas bra att veta att detta kan bero på medicinen. "Vaginal blödning" står ju med under biverkningarna ...               
    Min mens har varit konstig sen jag var gravid. Börjar blöda och blöder lite i typ 5-6 dagar innan "riktiga" mensen kommer igång. Sen ordentligt i 2-3 dar, sen mindre i ytterligare 3 dar typ. Känns som att hormonerna har ställt till det både med blödningarna och med PMS:en. Snarare än att det är medicinen som påverkar.

    Men å andra sidan så de gånger jag klarat mig längre innan jag känt att jag måstat börja ta tabletterna så har också mensen varit mer normal....
  • Tummelisa
    Empa01 skrev 2013-07-18 13:20:11 följande:
    Hej! Jag började med premalex idag. Under läkar besöket sa hon att man kunde få större effekt om man åt 10mg än 20mg, så jag skulle börja med en hel tablett. Drog till jobbet kl 8 imorse efter att ha tagit tabletten. Börja må illa runt kl 9, känner mig helt konstig i huvudet lite på gränsen till yr.. Ligger i soffan här hemma nu och undrar vad jag ska göra? Jag vill inte ha dom här biverkningarna imorgon igen.. Ska man verkligen ta en hel?

    Större effekt om man åt mindre än om man åt mer? Verkar helskumt. Säker på att du uppfattade rätt, eller att läkaren inte bara råkade säga fel?

    Jag kör iaf med både in- och utsättning nu när jag tar. Kan börja med en halv eller tom 1/4 tablett, och avslutar så sista dagarna. Har också kortat ner perioden jag äter dem, till bara ca 7 dagar (5-6 dagar före mens och 1-2 dagar in på mensen). 

    Jag har inga problem alls med biverkningar nu iaf, trots att jag tyckte det var väldigt jobbigt första 2-3 dagarna första gången jag nånsin tog dem.  
  • Rådjur

    Empa - det är ej meningen att du ska börja med en HEL tablett!

    Du ska börja med en halv och ta en halv ett par dagar, för att sedan trappa upp till en hel!
    Det står bra beskrivet om du söker Premalex på fass.se! Ta för vana att alltid trappa upp medicinen på det sättet, och kanske även trappa ner, så bör du slippa de värsta biverkningarna.

    Gjorde själv samma misstag som du, fast under mens nr 2 efter att jag börjat. Tog en hel, fast jag skulle kört en halv ett par dagar - och fy fan vad dåligt jag mådde!!

  • Motti

    Hej kära medsystrar, vilken orättvis "bajsmacka" vi har drabbats av.
    Jag har bestämt mig för att dela med mig av mina erfarenheter för att sprida lite ljus. Jag har liknande farenheter som Rådjur (bortsett ifrån mensdelen, min är regelbunden men jag blöder mycket under mina 6-9 dagar)

    Jag började med premalex för ett par månader sedan och upplevde insättningen som att jag gick i dimma med huvudvärk, illamående och typ fyllekänslor. För mig har medicinen varit värd detta. Livet blev värt att leva igen även under pmsperioden. Min börjar tre dagar före ägglossning och slutar cirka tredje mensdagen. Min senaste period var ett rent helvete för jag experimenterade lite med medicinen och började redan 10 dagar efter första mensdagen med 20mg. slutade utan nedtrappning på mensens andra dag. Fick fruktansvärda vredesutbrott 1,5 dag efteråt, blandat med djup depression, tröstätning vilket bara resulterade i ännu mera lidande. Jag upplevde även grava utsättningsproblem i form av illamående, trötthet. Mina pupiller var supersmå och jag tyckte att hela min uppsyn var elak.I sex dagar varade utsättningen. Det är ju inte på något sätt ok. Hur kan det vara möjligt att skjuta på pmssymtomen till en period då hormonhalterna i kroppen sägs vara låga.

    Min sambo säger sig kunna höra skillnader i min röst när jag har pms, den blir liksom kall och okänslig på något sätt. 

    Efter den här upplevelsen ska jag skära ner på koffein, alkohol, äta sunt med tillskott av kalcium, järn, magnesium och bvitamin (jag går stadigt upp i vikt av mitt tröstätande och deppiga tillstånd) motionera mer och inte mixtra med doseringen. Min pms börjar ju före ägglossningen starkt för att gå ner ett par dagar efter ägglossning cirka tre dagar och därefter trappas upp. Jag fick dock inte sluta dosera mitt i en period för min läkare sa att det gör att effekten förstörs. Tyvärr kan jag inte skuta på starten av respekt för min sambo och mina två pojkar. 

    Om det här inte fungerar så har jag ställt frågan till min läkare om att operera bort min livmoder och mina äggstockar. Hon sa att det inte var ett alternativ alls och hon visste inte om det fungerar. Jag har inte lyckats hitta någon information på internet om det kan hjälpa till 100 %. Jag gör vad som helst för att bli av med den här berg och dalbanan för alltid!

    Jag har förresten en till fråga. Innan jag fattade att jag hade pmdd så har jag aldrig sökt för något. När jag i det förflutna har druckit alkohol på vad jag nu tror har varit under en pmddperiod så har jag fått sjuka minnesluckor samt att jag har betett mig irrationellt. Finns det någon annan som har  erfarit det?

  • Motti

    Förlåt men jag glömde ju bort min viktiga fråga. Finns det någon här som har opererat bort livmoder och äggstockar och således blivit av med sin pmds/pmdd?

  • LMKL

    Jag har nu tagit premalex i lite mer än en vecka och det är helt otroligt hur mycket bättre jag mår! Jag började med 10 mg direkt och ser ingen anledning att höja dosen. De 2-3 första dagarna kände jag illamående och huvudvärk, dvs de vanligaste biverkningarna. De positiva effekterna började dock direkt, jag har känt mig mer samlad och lugn. De mörka och negativa tankar, ältande samt gråtmildhet och ångest som jag brukar ha problem med mellan ägglossning och mens är helt borta! När ett problem uppstår så kan jag släppa det mycket tidigare och mår över lag så mycket bättre. Min sambo har också märkt av en påtaglig skillnad i mitt mående och beteende så detta är väldigt positivt för oss båda.


    ck
  • EldHav

    Hej svej!

    Ännu en med PMS-besvär.


    Innan jag gick till läkare för konsultation ang mina pms-besvär, läste jag denna tråden, och tyckte det var värt ett försök!
    Även i mitt fall var det min man som såg mönstret med regelbundet återkommande humörsvängningar! Tror ibland det är lättare för andra att sen än för sig själv.

    Jag tog Premalex i ca 14 dagar sist, från ÄL till 1-2 dagar in på mensen. Min man märkte stor skillnad, men jag tyckte jag var både yr, ofokuserad och delvis illamående under hela perioden! Knappt så jag ville köra bil, och det måste jag kunna med barn som ska hämtas o lämnas, och med ett jobb där jag kör ut till kunder på landet osv.


    Ändå började jag med 1/4 piller de första 10 dagarna, sen en halv ett par dagar, sen 1/4 de sista dagarna. Jag tyckte jag mådde lika kasst under hela perioden! Sen ska jag inte glömma det bra, jag var glad för att se mina barn och min man, kunde behärska mig när de utmanade mig eller ngt annat hände, där jag annars skulle flippat ut! Så inte bara dåligt, men frågan är om det är värt det...


    Nu andra gången, börjar jag 7 dagar innan mens, har tagit 1/4 piller och är lika yr som första gången?! Ska man inte vänja sig, o inte bli yr?


    Sen är det ju inte gratis heller....

  • rosakakan

    Jag äter premalex 10mg. Läkaren sa att jag skulle äta den bara ett par veckor. Men jag har besvär nästan alla dagar, förutom typ 4dagar när jag har mens. Funderar på om det är bättre att äta 10mg per dag? Tack för tråden, det va tack vare er som jag hittade tabletten och föreslog för läkaren ????

  • Varförskadetbehövas

    Vill börja med att säga att vi alla är krigare, och att forskningen borde ha kommit längre - ni är starka och var snälla mot er själva.

    Jag har nu ätit premalex i två dagar...på morgonen började jag med 10mg - jag blev först väldigt illamående och yr...sen gick det över på några timmar och jag blev istället extremt glad och kände mig nästintill hög (den här känslan sitter fortfarande i), huvudvärk av och till som också ebbade ut av sig självt. lite feberkänsla som kommer och går, men känslan av glädje och lugn var fantastisk. Tog en omeprazol, vilket min läkare skrev ut till mig samtidigt så tog förgivet att det gick att mixa.

    Dag 2 blev jag lös i magen, tog biprofen (mot just det tillfälligt). Glad, fortfarande känslan av att vara hög, lugn och känslan av att vara i en bubbla. Trött men samtidigt pigg (?!). Jag uppskattar inte känslan av att vara "inte riktigt här" - även om humöret är som natt och dag. Jag har utmattningssyndrom (=gått in i väggen) påväg att bli frisk och ska arbetsträna - dvs pms är det sista jag behöver då jag är väldigt stresskänslig. Vad som är vad är svårt att avgöra då pms såklart ökar mina symtom. Varannan gång har varit värst, minsta stress ovanpå det och jag blir instabil, kort stubin, får lätt ångest etc. Slapp jag pms skulle jag bli snabbare frisk. Tyvärr påminner känslan av att inte vara riktigt här/bubblan om min totala utmattning när det var som värst - det är otäckt för mig och något jag fått kämpa hårt för att slippa.

    På kvällen, dvs igårkväll, svullnade huden mittemellan mina ögonbryn och ovanför mina ögonlock upp ganska rejält. Blev tillsagd att åka upp till akuten, där jag även tappar stor del av min känsel på i princip hela kroppen, även ansiktet och händerna. Benen blev stumma och jag kände mig riktigt hög. (Det här vet jag för att jag fått morfin på akuten för några år sen, det var inte en enorm skillnad)

    Det hela slutar med att jag sitter ca sex timmar i olika väntrum på stolar och ber om att söka till vårdcentral på morgonen istället så jag kan få sova, infektionsprovet som de ville ta visade ingenting, det kan alltså vara premalex och en allergisk reaktion som jag anledningen till att jag skulle åka in. Nu väntar jag på läkarsamtal, min svullnad har gått ner markant även om det inte ser helt normalt ut.

    Med allt det sagt, säger läkaren att jag ska testa mer och vara beredd att åka in akut om jag känner minsta svullnad etc kanske jag törs ändå. Varför? Jag läste att flera fått symtom i början som ebbat ut av sig själv, jag har fått känna på det här lilla spektrumet av bieffekter som en liten serie där de kommer och sen försvinner för att sen bytas ut - kan det vara min kropp som vänjer sig? Det är ju inte normalt att trycka in serotonin-höjare så självklart är det en inkörningsperiod? Mitt liv och min sambos liv skulle förbättras enormt om jag fick hjälp under pms...jag vill ha tillbaka mitt liv.

  • Aquavit

    Jag hittade den här gamla tråden när jag googlade på Premalex och tänkte höra om någon här inne finns kvar och fortfarande använder det så här några år senare?
    Jag funderar på att söka för mina PMS(D?) besvär. Jag undrar hur mycket i mitt liv som egentligen påverkas av min PMS då jag både känner att jag är på väg att skilja mig och upplever längre perioder av dålig motivation på jobbet, i ett jobb som jag egentligen tycker är roligt.
    Jag äter redan nu både femal balans och Efamol och mina symptom har lindrats av det, men en del finns fortfarande kvar, och det är periodvis väldigt jobbiga dagar där framför allt barnen får utstå oförtjänta utskällningar.

    Så jag undrar hur det har gått för er i längden?
    Eller andra som har använt det här eller andra SSRI-preparat för PMS. Biverkningar? Andra symptom? 

  • vithea

    Hej!
    Jag har PMDS och det är så kraftiga symtom, fram för allt med ångest. Jag provade slinda men blev ännu sämre, så nu ska jag prova Premalex. Jag skulle ta 10mg dagligen någon dag för äe ägglossning, då mitt drar i gång. 

    Jag tog 5mg igår kväll och hade då ångestpåslag när jag tog tabletten. Det tog en timme ungefär och jag kände hur ångesten sakta släppte taget. Jag vaknade dock med en otroligt obehaglig känsla i kroppen. Yrsel och en utmattade mjölksyrekänsla. De blev bättre när jag hade ätit frukost, men jag blir helt slut I kroppen och super hungrig rätt som det är. 

    Hur har det gått för er andra? 
    Det är en gammal tråd, men någon är kanske kvar och vill ge lite erfarenhet och tips?:)

Svar på tråden Premalex - ny medicin mot pms/pmd - några erfarenheter?