• september0809

Hur gick det sen?

Hej.
    Jag har varit hos min bm idag på vanlig kontroll och när hon mätte magen flera gånger kom hon fram till att på 3 veckor hade magen ökat 6 cm.
    Blev inbokad på TUL nästa vecka med läkaren.
    Nu undrar jag hur det gick för er andra som varit i samma sits?
    Vänta ni stora barn och isf hur gick det till förlossningen?

Tacksam för svar då jag inte haft detta innan.
    Dottern vägde 4.4 kg när hon föddes och sonen 3750.        

• Svar på tråden Hur gick det sen?
  • september0809
    Kampan skrev 2012-02-22 16:53:31 följande:
    Vattnet gick sen i V.34+1
    okej men han var normalstor för veckan ändå eller?
    jag har nämligen fått ett stort barn och ett litet och slipper mer än gärna ett stort barn tll.
  • Kampan

Han var ganska stor..Vägde 2850 gram och var 45 cm. Hade tidigare fått gjort ett aminodränage på 1.7 liter. Jag hade runt 4 liter fostervatten och det fylls ju på igen om barnet inte sväljer undan det som det var i mitt fall.. Mitt sf-mått var 34-35 cm i v.34+0

• september0809
    Kampan skrev 2012-02-22 17:03:56 följande:
    Har du mycket sammandragningar?

ja ganska mycket har jag.tänkte ta det med läkaren imorgon.

varje gång jag ska resa mig eller böja mig kommer dom och dom är inte bekväma.

kommer ofta på natten när jag sover också så vaknar vid vaje sd.

• Kampan

Se till och ta det lugnt då.. Tills dom får kolla varför måttet dragit iväg. Jag käkade bricanyl dagligen i december-januari när han föddes. Blev inlagd för premtura sammandragningar med stoppdropp och sängläge.Fick duscha och gå på toa själv. 11 dagar blev det. Innan det hade jag varit sjukskriven från min mammaledighet i några veckor.Mannen fick komma hem från jobbet för att ta hand om dotter. Vattnet gick första natten hemma.  Det finns risk att man föder för tidigt om man har för mycket vatten..

• september0809
    Kampan skrev 2012-02-22 18:09:19 följande:
    Se till och ta det lugnt då.. Tills dom får kolla varför måttet dragit iväg. Jag käkade bricanyl dagligen i december-januari när han föddes. Blev inlagd för premtura sammandragningar med stoppdropp och sängläge.Fick duscha och gå på toa själv. 11 dagar blev det. Innan det hade jag varit sjukskriven från min mammaledighet i några veckor.Mannen fick komma hem från jobbet för att ta hand om dotter. Vattnet gick första natten hemma.  Det finns risk att man föder för tidigt om man har för mycket vatten..
    det var lättare sagt än gjort men två vildingar hemma haha.
    nä skämt åsido jag försöker vila när barnen är på dagis 3 timmar på fm och sen när minsitngen sover på eftermiddagen.
    att gå en längre sträcka är en mardröm,då känns det som allt ärinne ska ramla ut.
    jag är verkligen helt lost på detta med varför magen växt så mycket,hade inga problem med varken dottern eller sonen.
  • Kampan

Nej i mitt fall så hade sonen en åkomma (han klarade sig bra men det var allvarligt). Denna gjorde att han inte kunde svälja undan vattnet ordentligt. Vi fick veta att han hade detta (kongenitalt diafragmabråck) innan vattnet steg. Däremot var det inte så ovanligt att vattenmängden ökade när barnet fått denna diagnos. Så i mitt fall visste man att vattnet var för mycket innan hoppet på kurvan kom...Vill inte skrämma upp dig. Det behöver inte ens vara så att det är för mycket vatten i ditt fall..Hoppas det är något "bagatellartat" som är anledningen till den stora magen=)

• september0809
    Kampan skrev 2012-02-22 18:18:25 följande:
    Nej i mitt fall så hade sonen en åkomma (han klarade sig bra men det var allvarligt). Denna gjorde att han inte kunde svälja undan vattnet ordentligt. Vi fick veta att han hade detta (kongenitalt diafragmabråck) innan vattnet steg. Däremot var det inte så ovanligt att vattenmängden ökade när barnet fått denna diagnos. Så i mitt fall visste man att vattnet var för mycket innan hoppet på kurvan kom...Vill inte skrämma upp dig. Det behöver inte ens vara så att det är för mycket vatten i ditt fall..Hoppas det är något "bagatellartat" som är anledningen till den stora magen=)
    jag har en känsla av att han kan vara ganska stor eftersom jag har gått upp en hel del i vikt på dessa veckor.
    det följer nästan samma mönster som med min dotter.
    bara skillnaden att med henne tog inte magen ett skutt förrän 2 dagarn innan hon föddes men då var jag på övertid.
  • Kampan

Du får gärna skriva vad dom säger sen om du vill. Lycka till!

• september0809
    Kampan skrev 2012-02-22 19:42:13 följande:
    Du får gärna skriva vad dom säger sen om du vill. Lycka till!

jag lovar att uppdatera imorgon efter jag har varit där.
  • september0809

hej.
    då har jag varit på viktuppskattning och enligt läkarens uträkningar liggen lillkillen i magen på +38.5% på kurvan och det var tydligen ganska mycket för mycket om man säger så.
    ska dit på en ny mätning om 2 veckor igen och då tar han ställ ning till hur vi ska gå till väga om han fortsätter växa såhär.

• Kampan

Oj ja det låter mycket..August låg på ca 25% plus har jag för mig och då visade det att han var på översta kurvan. Var fostervattnet bra?

• september0809
    Kampan skrev 2012-02-23 16:52:44 följande:
    Oj ja det låter mycket..August låg på ca 25% plus har jag för mig och då visade det att han var på översta kurvan. Var fostervattnet bra?

ja fostervattnet var på perfekt nivå så det är bara han som är STOR!

• september0809

idag blev det konstaterat att min kille är enorm.
    uppskattad vikt på en födsel idag är 3779 gram så läkaren sa att jag måste bli igångsatt om 2 veckor.
    han väger mer idag 4 veckor innan beräknat än mig son gjorde i vecka 39+3
    psyket fick sig en ordentlig törn idag.   

• september0809
    Kampan skrev 2012-03-08 16:22:13 följande:

Hur lågnt gången är du exakt?

imorgon är jag i vecka 35+0!
  • Kampan

Hur mycket tror dom han kommer väga om 2 veckor då? Vilken tur att det upptäckts ändå!

• september0809
    Kampan skrev 2012-03-08 16:25:24 följande:
    Hur mycket tror dom han kommer väga om 2 veckor då? Vilken tur att det upptäckts ändå!

han har gått upp 924 gram från förra ul och växer han lika mycket i två veckor till tror dom att han hamnar runt 4.5-4.8kg.
    och då kommer jag bara vara i vecka 37+0. 
  • Kampan

Vilken tur att han kommer ut då. Min dotter föddes i v.37+0 och hon mådde finfint då. Lycka till!

• september0809

på tisdag ska jag på bedömning inför igångsättning.

han blir inte mindre så nu ska han ut.

Svar på tråden Hur gick det sen?