• apsolut

Hur mycket pengar kostar det dig att ha en bil varje månad? (+ lite andra frågor)

Vad har du för bil? (Fler än en? svara då för den du kör mest)
    Årsmodell?

Hur mycket pengar lägger du ner på bilen i månaden? (lista gärna de olika kostnaderna)
    Hur mycket pengar lägger du på bensin varje månad? Hur mycket kör du?

----
    Övrigt:

Jag kan inte så mycket om bilar (än), men eftersom jag är på g med att ta körkort så vill jag (nog) ha en så småningom .

Lämnar man in bilen på service varje år och vad kostar det ungefär? (om inte varje år, hur ofta?)
    Besiktning= en gång om året?
    Hur ofta byter du ut däcken (till nya)? 
    Vad ska jag tänka på när jag köper min första bil? 

• Svar på tråden Hur mycket pengar kostar det dig att ha en bil varje månad? (+ lite andra frågor)
  • Fidelis ad urnam

Vi har en gammal nissan almera (03). 
    Den kostar oss mellan 2000-2500 kr i service varje år
    1680 kr i skatt (smutsig motor)

Under ett års tid har den kostat oss följande:
    Skatt: 1680 kr
    Försäkring: 1746kr
    Service: 2200 kr
    Besiktning (inkl TVÅ ombesiktningar) 700 kr
    Byte av fjäder fram: 1800 kr
    Nya högtalare fram: 80 kr (begagnade)
    Spolarvätska: runt 200 kr
    Byte av lampor: kanske 400 kr (H8or som går sönder hela j-a tiden!)
    Bensin under 2012: 11 491 kr (ca 1000 kr/månaden) Just nu, efter vi flyttade till hus, ligger bensinen på runt 1500-2000 kr i månaden. 

Så man kan väl säga att vår bil under ett års tid nu har kostat oss 734 kr i månaden + bensin. 

• Michael 310

Audi Q5 2010 skatt 2000/ år Försäkring 1100:-/ månad ( sambon kör 15 mil om dagen till jobbet) Service 7000kr hittills i år Nya sommardäck nästa månad räknar med ca 12000kr på det Bensin ca 6000kr per månad Amortering o ränta på lånet 4400kr + div övriga småkostnader , tvätt spolarvätska torkarblad etc. Räknar med ca 13000kr. I månaden för bilen

• Anghammarad
    SweetNilam skrev 2013-02-10 01:51:31 följande:
    Vad har du för bil? Årsmodell?
    Volvo v70 2008 2,4D

Hur mycket pengar lägger du ner på bilen i månaden? 
    Försäkring: 1125 kr/mån
    Service, reparation: 667 kr/mån (baserat på rekomenderad budget) Har ej ägt den så länge att något behövts göras med den än. 
    Däck, tillbehör: 192 kr/mån
    Bränsle: ~3000 kr/ mån (pendlar långt till jobbet, kommer upphöra snart pga nytt jobb) ca 100 mil/vecka. Drar dock behagliga 0.71 l/mil, enbart motorvägskörning dock. 
    Garage: 625 kr/mån (upphör också snart pga flytt)
    Skatt: 416 kr/mån

Däck
    Räknar med att kära rekomenderat- att byta var fjärde år. Sparar därför lite hela tiden, för att det inte ska bli klumpsumma sen. 

Vad ska jag tänka på när jag köper min första bil?  
    Vad du ska ha den tlll, hur långt du ska köra, vilken körglädje du vill ha, säkerheten på bilen 
    Du kommer alltid förlora på att ha bil. Ha det med i beräkningarna.  
    Om du faktiskt betalar 13500 per år i försäkring för en V70 så rekommenderar jag dig att byta försäkringsbolag.
  • SweetNilam
    Anghammarad skrev 2013-03-08 14:40:15 följande:
    Om du faktiskt betalar 13500 per år i försäkring för en V70 så rekommenderar jag dig att byta försäkringsbolag.
    Och vilket rekomenderar du? Har kollat de flesta... tror jag iaf.
  • Anghammarad
    SweetNilam skrev 2013-03-08 15:51:56 följande:
    Och vilket rekomenderar du? Har kollat de flesta... tror jag iaf.

Jag kollade bara snabbt upp Trygg Hansa och med en V70 2008 2.4D och 5000 mil om året så hamnade jag på typ 7000 om året.
  • SweetNilam
    Anghammarad skrev 2013-03-09 07:12:27 följande:

Jag kollade bara snabbt upp Trygg Hansa och med en V70 2008 2.4D och 5000 mil om året så hamnade jag på typ 7000 om året.
    Okej.
    Jag gick in och skrev in mina korrekta uppgifter och hamnade på 13 364 kr/år för helförsäkring. Som vi vill ha.

Säg gärna till om du hittar annorlunda! 
  • netza

Skatt + försäkring (halv) ca 300
    Bensin ca 3-400

Fick köpa och byta bakre stötdämpare på den förra året. 500kr för båda på Ebay, leverans till dörren och pojkvännen hjälpte mig att byta. Men det är ju typiska slitagegrejer. Annars har bilen varit snäll efter 1½ år i min ägo. Nu börjar dock en massa annat tillkomma på en gång som måste fixas (växellådan alt kopplingen, båda bromsok fram +bromsskivor + bussningar mm.) och då är det billigare att köpa ny. :(

Köpte 3 nya sommardäck förra året, också normalt att det tillkommer...

Det som har varit ett jävla gissel för mig är vinterdäcken till den här bilen, inte bilen i sig förstås men ändå en dryg kostnad som tillkommer... Hade jag vetat det från början hade jag köpt nya direkt alt nya fälgar (vet inte vad som är största problemet) då däck till den är billig. De som kom med bilen och var helt nya redan då jag köpte den så det tänkte man ju inte på att de skulle jävlas. >_< Några månader efter jag hade köpt bilen var det dags att sätta på dem. Bilen vibrerade direkt när jag skulle till jobbet dagen efter så det var bara att åka in och få dem balanserade. Då var det även vatten i dem?? Så bilfirman fixade allt som tillkom men snälla som de var behövde jag bara betala för själva balanseringen. De funkade bra den säsongen. När jag skulle sätta på dem igen i höstas var all luft borta i dem. Åkte in till stan och fyllde på och satte på däcken. Dagen efter hade hälften sipprat ut redan . Så in med dem till däckfirman som förklarade att det beror nog på fälgarna som är ojämna. De var snälla och jobbade över för min skull trots att jag sa att det inte är någon brådska. Så nu är det slang i däcken och de ska få sitta med på när bilen skrotas om någon månad!

Men allt som allt kostade den mig förra året 965kr/månaden så det är ju fortfarande överkomligt.

• Tänkte skaffa bil

Är det ingen som räknar med parkering? Det lär ju bli en hel del i månaden? 

Tänkte slå till på en begagnad på Blocket för ca 10 000. 

Försäkring ungefär 500kr i mån?
    Bensin ungefär 1000-1500kr i mån? 
    Tull 60kr/dag - ca 1200kr i mån? 

(Ska från stan på morgonen (7-8) ut till Järfälla och tillbaka till stan vid 17-18)

Har jag glömt något? 

Tacksam för svar!! / En som inte kan så mycket om bilar 

Svar på tråden Hur mycket pengar kostar det dig att ha en bil varje månad? (+ lite andra frågor)