• tokigajag

Bila med två barn genom Europa, har ni tips och idéer?

Vi har pratat om att ta bilen till Kroatien (norra), 
    Se Alperna, stanna till några dagar i toscana, någon dag i Venice och sen lata oss i Istria.
    Vi har 4-5 veckor på oss och kan väl ta det lugnt. Men jag är ändå tveksam?
    - NÄR skall man köra egentligen? På kvällarna - men hur lätt är det att hitta billigt boende om man kommer sent?
    - Skall man hellre gå upp 3 på natten och köra tidigt på morgonen?

HUR har ni andra gjort? Har det gått bra med barnen?
    Våra kommer vara 3 resp 7 år....

Eller skall man hellre bila ner till Frankrike?
    Eller ta flyg och hyra lägenhet i ex Kroatioen?

Det kanske inte är värt att "bila"...

Berätta om era erfarenheter )

• Svar på tråden Bila med två barn genom Europa, har ni tips och idéer?
  • Cecci78
    Vaniljkex skrev 2012-03-06 19:29:46 följande:
    Eller två iPad. De funkar ju aven utanfor bilen, och separat fran varandra.
    fast de är väl tyvärr svårare att fastmontera i bilen? Lösa saker bör man inte ha i bilen även om de är mindre

"Du kan skadas av löst bagage i bilens kupé. Placera därför lösa föremål i bagageutrymmet eller på golvet i bilen. Vid en snabb inbromsning kan ett förhållandevis litet föremål göra stor skada om du träffas av det."

http://www.nordea.se/Privat/Skadef%C3%B6rs%C3%A4kring/R%C3%A5d+om+skadef%C3%B6rs%C3%A4kringar/Bil/866952.html

• konkelbär

Vill bara flika in och säga, fy så mysigt! Jag bilade med min mamma och storasyster genom Europa två gånger och genom England och Irland en gång, som barn. Vilka minnen! Helt otroligt!

• Vaniljkex
    Cecci78 skrev 2012-03-07 19:02:20 följande:
    fast de är väl tyvärr svårare att fastmontera i bilen? Lösa saker bör man inte ha i bilen även om de är mindre

"Du kan skadas av löst bagage i bilens kupé. Placera därför lösa föremål i bagageutrymmet eller på golvet i bilen. Vid en snabb inbromsning kan ett förhållandevis litet föremål göra stor skada om du träffas av det."

www.nordea.se/Privat/Skadef%C3%B6rs%C3%A4krin...

Finns speciella hallare att kopa, se t ex 

www.amazon.co.uk/Snugg-iPad-Car-Headrest-Mount/dp/B0041GKBXU/ref=sr_1_9&s=electronics&qid=1283278400&sr=8-9.

Tror att de ar minst lika bra som losa dvd-system, ds sadana som inte ar monterade av bilfabriken nar bilen byggs. 
  • Jagsjälv

Vi har bilat mkt och första gången med sonen 1,5år. Vi har bara haft vårt boende på plats bokat innan. Annars har vi svängt av in i någon liten by utmed autobahn och tagit in på gasthaus. Har aldig varit några problem att hitta boende. Campa är inget för mig!

• tokigajag
    Lisa RMB skrev 2012-03-06 11:29:53 följande:
    Hej,
    har själv aldrig bilat så långt med barn, så jag är också nyfiken på hur det fungerar.

Här ett tips från en mamma som bilade just genom Kroatien, och som skickade in en reseberättelse: Bila till Kroatien - En roadtrip med barn. Hon har lovat att komma med en uppföljare på sina bästa tips när man bilsemestrar med barn...
    Ohh vad spännande! Tack!!!
  • vivianne

Vi bilade till Italien när vår stora tjej var tre. Bara ett barn men i alla fall. vi körde dagtid och långa pass - gick jättebra. Skönt att ha bil, barnstol mm när man väl var på plats. Vi hade ingen dvd utan pratade, tittade genom fönstret etc. Stannade vid något motell på vägen och hade bara bokat boendet i Italien i förväg.

Ett tips är att ha med en potta till treåringen. Vår var livrädd för de självspolande toaletterna på tyska rastplatser . Och jag hade nog köper varsin dvd med lurar så slipper ni tjafs om vem som ska välja film (har idag en sexåring och en tvåårig så vet att det hade kommit hos våra barn).

Barn förstår.att målet är värd resan i dn åldern. Och det är.sååå härligt att bara vara tillsammans. Nästa sommar bär det av igen för oss!

• MajaK

Har visserligen inte bilat med barn men jag o sambon bilade ner till Kroatioen förra året o det var helt underbart.
    Hade inte bokat eller planerat något alls i förväg förutom vissa saker vi absolut ville se.
    Hade inga problem att hitta varken vettigt boende eller fina rastplatser att fika på. =)

Kanske ska tillägga att vi tältade o då e det nog lättare att få plats om man kommer fram sent. JObbigt med bil o husvagn då de kräver lite mer plats o väsnas lite mer när man ska parkera =) 

• tokigajag

Jag tycker ni verkar mer positiva än jag ).

Vi har nästan bestämt oss nu. Vi skall ha med oss vårt tält ifall vi inte hittar något boende.
    Två dvd-spelare skall inhandlas. 

Jag kommer dock bli tokig över att inte kunna surfa för det är väl för dyrt? Tänkte att det vore bra att kunna surfa om man skall hitta hotell och dyl.  

Har ni några tips på mysiga, trevliga och roliga ställen man skall stanna på? 
    Ex fina byar, eller såna ställen som barn gillar ex Water world/funny world och så? 

• tokigajag
    vivianne skrev 2012-03-17 15:59:00 följande:
    Vi bilade till Italien när vår stora tjej var tre. Bara ett barn men i alla fall. vi körde dagtid och långa pass - gick jättebra. Skönt att ha bil, barnstol mm när man väl var på plats. Vi hade ingen dvd utan pratade, tittade genom fönstret etc. Stannade vid något motell på vägen och hade bara bokat boendet i Italien i förväg.

Ett tips är att ha med en potta till treåringen. Vår var livrädd för de självspolande toaletterna på tyska rastplatser . Och jag hade nog köper varsin dvd med lurar så slipper ni tjafs om vem som ska välja film (har idag en sexåring och en tvåårig så vet att det hade kommit hos våra barn).

Barn förstår.att målet är värd resan i dn åldern. Och det är.sååå härligt att bara vara tillsammans. Nästa sommar bär det av igen för oss!
    Bra tips med potta! Tack. Speciellt när vi skall försöka få henne att sluta med blöjor i sommar. Kanske inte just under själva långresan ner men sen. 
    Min 7-åring "indoktrineras" med att vi kommer sitta länge i bilen redan nu. Han börjar se fram emot det. Senast i morse sa han att han tycker det skall bli spännande.  
  • MajaK

Dom flesta campingar vi var på längst vägen gick det att betala för att få använda deras trådlösa internet, så vi satt uppkopplade med vår laptop för inte många kronor alls =)

• Anne69

Mitt tips är att ha ett par resdagar då ni transporterar er långa sträckor och att ni sen ligger still ett par dagar. På vägen från Sverige utnyttjar ni dessutom nattfärjan tex Trelleborg-Travemünde eller Göteborg-Kiel. Kvällen den andra dagen kommer ni att vara i södra Tyskland och då har ni kommit jättelångt!

Eftersom ni har börjat tänka på det här redan nu så skulle jag också råda er att förboka hotell eller åtminstone ta fram en lista på hotell som ni är intresserade av. Ladda hem agodas och booking.coms appar så att ni kan söka lokalt om ni behöver. Men det är inte kul att leta hotell med småbarn.

En första övernattning skulle ni kunna ha i Nürnberg - där finns underbara Play Mobil Fun Park. Ett heldagsbesök där är barnen värda om ni sträckåker dit. Vidare tips i Tyskland är att ni tar er till Slottet Neuschwanstein - som är förlagan till Disneyslottet. Sen kanske två nätter i härliga Salzburg i Österrike? Osv.

Barnen är mkt tåligare än man tror - vi brukar bila trots att en av våra är åksjuk. Det går fint! 

Men Kroatien är lååångt borta.....kolla milen först o se om ni vill åka så långt.  

• soluppgang

Hej
    Vi har bilat med husvagn ner till södra Frankrike i två år nu och allt har gått kanon. Våra barn är 4½ resp 6 år gamla. Jag kan rekommendera Agde och Se`te som ligger i södra Frankrike. Så himla fint och barnvänligt. Vi har varit i Toscana men tycker Frankrike är finare, men det är ju en smaksak.

Vi gick upp tidigt på morgonen och åkte vid 8 tiden fram till lunch. Och efter en timmes paus fortsatte några timmar till. Böcker, dvd och sånger i bilen. Kolla upp ett boende i förväg, för våran del var det enkelt att hitta en camping för det finns en del att välja på.

Bästa tid att åka är i slutet av Maj och in i Juni sen blir det för varmt.

Lycka till med er resa.

• Lyckomamman

Vi har bilat flera gånger med våra tre barn, senast då de var 6, 4 och 1 år. Då gick resan till Languedoc i södra Frankrike. Det fungerade hur bra som helst. Vi hade förberett barnen på att det blir en lång resa, tittat i kartböcker och pratat lite om de olika länder vi skulle resa igenom. Barnen hade en varsin väska med lite smågrejer i bilen, två DVD spelare för film och sagoCD att lyssna på. Vi uppmärksammade dem också på gränsövergångar, vi pratade om vilket språk de talade i landet ifråga, lärde dem några ord och pratade om vad som var speciellt med just det landet eller staden. Både 6 och 4 åringen tyckte det var spännande.

Se till att ha tillräckligt med dryck och små mellanmål med er, även sånt som barnen kan äta i bilen. Vi planerade in några längre stopp längs vägen med attraktioner för barnen. Vi körde ca 65-75 mil per dag, ibland några timmar på förmiddagen för att sen stanna för lunch och sigthseeing i någon trevlig stad hela eftermiddagen och körde då inte vidare förrän framåt kvällen, andra dagar körde vi hela dagsetappen med avbrott för kortare pauser bara och kom då fram till hotellet i god tid för lite avkoppling, lek och promenader innan natten. Mat, dryck tillräckligt ofta och möjlighet att springa/leka av sig ordentligt varje dag

Det är inte svårt att hitta bra boende längs vägen, men jag kan verkligen rekommendera att har tittat ut några alternativ på varje ställe utmed vägen. Vi ringde sedan några timmar innan ankomst och frågade om det fanns lediga rum, ibland var det fullt på första handsvalet och då var det skönt att ha alternativ i närheten utan att behöva leta. Beror också på veilken period på året man åker.

Med tre små barn valde vi i första hand vandrarhem, alltid familjerum och hög standard. Det kan vara svårt i en del länder, bl a Frankrike, att hitta hotell med "familjerum", de är inte så många, om man nu inte tar in på 4****.  Vandrarhemmen är ofta familjeanpassade på ett annat sätt, med lekparker, lekhörnor osv. 

Vi åker alltid söderut, och då helst i maj-juni eller september. Juli/augusti kan vara väldigt varma och mycket mer folk överallt.  

Vi hade en underbar resa som barnen fortfarande kommer ihåg, de vill gärna åka igen.  

Lycka till!          

• Anne69

Det där med vandrarhemmen var ett jättebra tips! Någon som har användbara länkar????

• dazazz

Playmobil Fun Park kan jag verkligen också rekommendera. Billigt och jätteroligt. Låg en helt ok camping alldeles nära. Vi bilade till södra Tyskland i somras. Våra barn var då 2,5 och ca ett halvår. Vi hade själva resan som grejen, körde ca tre timmar per dag, mer eller mindre beroende på barnens dagsform. Vi hade med tältet och hittade campingar allteftersom, det funkade verkligen hur bra som helst. Vi var nog iväg två veckor, två nätter mitt i bodde vi på hotell, då var det RIKTIGT skönt att duscha ordentligt och sova mjukt :)

• tokigajag

Jag tar till mig allt ni skriver även om jag är dålig på att svara....

Upplever ni frankrike finare än italien och kroatien? 

• wao

Vi har tre trillingar och har bilat långt två gånger med dem. Förta gången var de bara 1,5 år och vi åkte till Ungern (från GBG). Vi tog fyra dagar på oss, vilket kändes lagom. Vi körde på dagtid, men utan att stressa, stannade när det kändes lagom och körde några oavbrutna timmar på kvällen. Funkade jättebra och det var verkligen mysigt att vara på ett gemensamt äventyr. Barnen lärde sig gå på färjan till Tyskland.

Andra gången var de 3,5 år, så det är ju mer jämförbart. Då bilade vi till Istrien. Barnen pratar om den resan minst en gång i veckan trots att det var ett år sedan. Vi tog flera dagar på oss, stannade rätt mycket i små byar på vägen. Barnen tyckte det var jättespännande och pratade om vad de såg, vad det fanns för mat, hur bussarna såg ut osv. Även denna gång körde vi rätt mycket på morgnarna och kvällarna. Även om barnen inte sov mycket nu så kunde de slappna av och titta ut genom fönstret mm när de var lite trötta.

Jag tycker att det är ett helt perfekt sätt att resa med barn, man lär känna sig själv och sin familj under vägen och upplever så mycket kul längs v'gen. Både vuxna och barn lär sig att ta saker som de kommer, anpassa sig efter situationer som kanske inte blev som man tänkt.

Det är ganska dyrt, men om man har möjlighet att satsa på det är det väl värt pengarna. Ingen stress bara - om de vuxna visar barnen att det är spännande att resa så kommer de också att tycka det, tror jag. Vi hade förbokat hotell, men bokade ibland om längs vägen. Det blev mindre stressigt och billigare att fixa det i förväg.

Hoppas det blir en bra semester hur ni än gör!
    Annica

Svar på tråden Bila med två barn genom Europa, har ni tips och idéer?