• Anonym (orolig mamma)

Sonat sitt brott- nu då?

Snabbfråga;

en pappa som tidigare haft gemensam vårdnad om sitt barn förlorar vårdnaden till modern (jag)
    i samband med att han döms till ett långt fängelsestraff för våldsbrott med dödlig utgång.

Barnet är i dag 12 år fyllda, pappan nyligen frisläppt.
    Kontakten under fängelsestraffet har varit obefintlig.
    Barnet vill INTE träffa sin pappa och lever under daglig ångest.
    Terapin på BUP tog nästan två år att kravla sig igenom och den tiden var fruktansvärd.

Familjerätten klappar pappan på ryggen och meddelar mig att han som biopappa har rätt att kräva umgänge samt väcka frågan om delad vårdnad hur många gånger han vill,
    då ska det startas en utredning.

Går det till så här,
    har bioföräldrar verkligen "rätt" att efter flera år utan kontakt röra upp himmel och jord för oss?

Finns det ingen rimlig gräns att gå efter-
    typ "Nähä, du har mördat någon, då är det kört" "Jaha, du har förskingrat tio miljoner från din chef, men det påverkar ju inte hur du är som förälder".
    Skämt å sido-

det finns faktiskt olämpliga föräldrar, både mammor och pappor.

Vad frågan var?

Kanske om någon delar mina erfarenheter-
    det finns några stycken i sverige, det säger iaf Kvällstidningarna med jämna mellanrum...
    Hur man hanterar Familjerätten för att få dem att fatta-
    om det är något som får mig att smälla av så är det dem.

Varje gång brevbäraren lämnar posten får jag pyttelite ångest över om det finns ännu ett advokatbrev i högen...

• Svar på tråden Sonat sitt brott- nu då?
  • smulpaj01

Det borde inte få gå till så.

När ett barn varit familjehemsplacerat i 3 år kan familjehemmet överta vårdnaden.

Då verkar det vansinnigt om ditt barns pappa skulle kunna få gemensam vårdnad efter att haft NOLL umgänge i flera år!

• Anonym

Det stämmer nog att han kan väcka talan. Därifrån till att han ska få delad vårdnad är ju steget ändå långt. Han har ingen rätt till umgänge, det är barnet som har (i teorin), men ja, det kan bli så att Tingsrätten beslutar om umgänge trots det han gjort (i så fall förhoppningsvis med umgängesstöd). Familjerätten beslutar ingenting, de kan medla mellan er om ni försöker nå en överenskommelse eller så kan de få i uppdrag av Tingsrätten att göra utredningarna för vårdnad/boende/umgänge där de ger ett förslag till Tingsrätten men TR beslutar.

Himla tungt förstår jag men tyvär har vi som valt att skaffa barn med fel person inte så mycket annat att välja på än att igen och igen kämpa för barnens rätt till en trygg uppväxt. Lycka till! 

• Anonym

Han kommer få rätt till umgänge om han begär det.

Känner till en som satt inne flera år p.g.a han är pedofil. Han fick rätt till umgänge direkt han kom ut och fick sedan gemensam vårdnad. 

• Anonym

Dessvärre kan en förälder vara borta i år utan att höra av sig för att sen plötsligt dyka upp och vilja ha umgänge och kanske vårdnad. Kommer han stämma dig på nåt så kommer tr med stor sannolikhet se till här och nu inte till vad som varit.fr gör sitt jobb utan att klappa han på ryggen som du anser ts, de infar dig om vad han har för möjligheter och ja han kan stämma dig om och om igen till barnet blir myndig. Umgängesrätten kan du inte göra nåt åt mer en att få iväg er unge i tid.

• Anonym

det här är verkligheten i sverige

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-21 16:54:48 följande:
    det här är verkligheten i sverige
    Ja tyvärr!
Svar på tråden Sonat sitt brott- nu då?