• Beckah82

BeSafe bältesstol utan horn.

BeSafe har en bältesstol utan horn och jag undrar hur den funkar?

Hornen är till för att hålla bältet på plats och vad jag har förstått så är den stolen konstruerad så att bältet hålls på plats utan horn och motiveringen till att inte ha horn är att det då inte finns risk för felmontering.

Jag trodde hornen hade två funktioner, dels att hålla bältet på plats, men också att ta "smällen" så att barnets höfter slipper göra det. Stämmer inte det?

Det andra jag undrar är hur man skulle lyckas "felmontera" (lägga bältet fel) i en stol med horn?

♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Svar på tråden BeSafe bältesstol utan horn.
  • eulalian

Bältet ligger direkt på barnet, som i ett babyskydd. Eller hur menar du? Vi har en besafe och är supernöjda! Dom får ju toppresultat i alla tester. Har aldrig upplevt något som negativt eller konstigt iaf :)

Men om vi krockat vill då jag att bältet fångar upp barnet och inte stolen

• Sisisisi

Felmonteringen med horn har jag sett flera gånger, man lägger inte bältet under hornen utan över. Men om man som förälder vet detta och hjälper sitt barn så är ju risken minimal.

Jag har oxå funderat på det du skriver. Jämfört med stolar som har horn så hamnar ju bältet mer på magen i Be Safe. Men enligt dem så påverkas ej säkerheten.  
    En fördel med BeSafe Izi Up är ju att den inte blir urvuxen på bredden, jag provade att sitta i den och den är väldigt skön I Britax kidPlus får ju inte rumpan plats!   

• Beckah82
    eulalian skrev 2012-02-16 10:33:38 följande:
    Bältet ligger direkt på barnet, som i ett babyskydd. Eller hur menar du? Vi har en besafe och är supernöjda! Dom får ju toppresultat i alla tester. Har aldrig upplevt något som negativt eller konstigt iaf :)

Men om vi krockat vill då jag att bältet fångar upp barnet och inte stolen
    Hur kan du jämföra ett babyskydd (bakåtvänt åkande) med en bältesstol (framåtvänt åkande)?

Vem har sagt något om att stolen och inte bältet ska fånga upp? Läs om läs rätt. 
  • Beckah82
    Sisisisi skrev 2012-02-16 11:06:45 följande:
    Felmonteringen med horn har jag sett flera gånger, man lägger inte bältet under hornen utan över. Men om man som förälder vet detta och hjälper sitt barn så är ju risken minimal.

Jag har oxå funderat på det du skriver. Jämfört med stolar som har horn så hamnar ju bältet mer på magen i Be Safe. Men enligt dem så påverkas ej säkerheten.  
    En fördel med BeSafe Izi Up är ju att den inte blir urvuxen på bredden, jag provade att sitta i den och den är väldigt skön I Britax kidPlus får ju inte rumpan plats!   
    Ja, de påstår det ja. Jag känner mig tveksam eftersom, som du skriver, så hamnar bältet på magen. Iallafall på alla bilder som jag sett. I mina ögon är det ju större risk att lägga bältet över magen där än på en stol med horn.

Har man bältet över magen skär bältet in i buken och trasar sönder inre organ *rysa*. Jag har svårt att se att en hornlös stol skulle förhindra detta :-/ 
Svar på tråden BeSafe bältesstol utan horn.