hur gammal vid första riktiga ordet?
Hur gammla var era bebisa/barn när de sa sina första riktiga ord? och hur snabbt efter det lärde den sig flera ord?
Hur gammla var era bebisa/barn när de sa sina första riktiga ord? och hur snabbt efter det lärde den sig flera ord?
dotttern talade "på riktigt", dvs långa meningar, när hon var 18 mån, sonen som är 18 mån nu säger mamma, tack och oj. jag får skynda mig att träna honom innan vi ska till bvc om en månad
Haha ja då får ni ligga i hehe;) Duktig kille endå, Tack är alltid bra att kunna:) och oj är ju ett superkul ord särskilt när det kommer efter att de "råkat" tappa något på golvet följt av ett skratt :)
Din dotter hellokitty, när började hon typ rulla över på rygg/mage, krypa och gå?
Ok, kanske bör tillägga att även om min dotter inte pratade med ord så använde hon tecken - ett egetpåkommet teckenspråk som hon svarade med när jag pratade med henne. Så de barn som var lite "sena" kanske helt enkelt klarade av att göra sig förstådda ändå?
Min dotter sa sitt första ord när hon var 9 månader - "Där". Snabbt där efter kom också "titta" och "vovve" Vid 12 år som hon är nu säger hon "där", "titta", "vovve", "mamma", "pappa", "tack tack", "tutte" och "bok". Hon vet också vad hunden, katten och bilen säger - eller ja, nästan i alla fall :) Kissen säger enligt henne t.ex ."mää" och inte "mjau", men det har ju med uttalet att göra, haha. Svårt det där.
Nej men iaf, 9 månader vid första ordet och 3 månader senare säger hon 8 ord. Vet inte riktigt hur hon står i utvecklingen men de flesta av hennes kompisar har sagt en sisodär 5 ord på deras 1års dag, så det verkar vara ganska normalt. Hon kanske har något ord mer än sina kompisar men alla är ju olika.
Just det, hon skakar på huvudet också och säger "nä".
Och TS, som du skrev angående motoriken - min dotter har varit väldigt duktig på finmotoriken men däremot kryper hon ännu inte utan typ sparkar sig fram.. :) Fast började gå gjorde hon vid 11½ månad så det var varken tidigt eller sent!
Jag blir bara så förundrad varje gång det händer något nytt med utveklingen, nya ord eller saker de kan göra. De är så duktiga och snabblärda våra små så man blir ju helt ställd och undrar om det värkligen ska gå så fort med allt. Det är ju egentligen helt sjukt att de lärt sig allt de gjort på bara några månader:O