• Moa Li

Siri, Linnéa eller Alice?

Hej

Jag är ljusblond, men var rödhårig som liten, med fräknar. Min man var också rödhårig som liten, men idag mellanblond. Blåögda båda två. Lutar mot att vårt barn blir rödhårig eller blond med blå ögon.

Väljer mellan flera olika flicknamn och undrar vad ni förknippar med de olika namnen?

Vi heter Sjöberg i efternamn. Vad röstar ni på för flicknamn?

Siri Sjöberg

Linnéa Sjöberg

Alice Sjöberg

För mig har namnen olika "karaktärer" - men skulle vara kul att höra hur andra tänker. Hur är en Siri? En Linnea eller en Alice?

... bara på skoj såklart, självklart väljer vi det vi själva känner mest för.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-25 09:23
    Siri är egentligen ett smeknamn på Sigrid, som min mans farmor hette. Jag tycker Sigrid är ett fint namn och vi har bestämt att hon ska heta det som andranamn. Men nu funderar jag på om vi kanske ändå ska ha Sigrid Sjöberg som dopnamn, och Siri som smeknamn.

anledningen till att jag inte först ville ha Sigrid som förstanamn är att jag inte gillar smeknamnet "Sigge" (Jag har två tidigare elever som fått Sigge som smeknamn på Sigrid.)

Vad tror ni om Sigrid Sjöberg? Låter det konstigt att döpa flickan till:

Sigrid Siri Sjöberg? (För att Siri ska bli givet smeknamn?)

Sigrid Elsa Linnéa Sjöberg - med smeknamn Siri?

Sigrid efter pappans farmor,
    Elsa efter min mormor (istället för Alice)
    Linnéa är nytt för båda

Hjälp mig tänka, vad tycker ni?

Sjöberg efter pappans efternamn (vårt gemensamma nu)

• Svar på tråden Siri, Linnéa eller Alice?
  • Duckan

Ja, jag tyckte inte om Siri när vi väl gav dottern namnet för det var liksom varken eller på nåt vis. Maken ville ha Sigrid men jag tvärnekade. Kan ångra det nu ts. Hade varit ett mer rejält namn.

• Moa Li

Duckan, men din dotter heter Siri? Kollade i ditt galleri :) tror du ni hade kallat henne Siri även om hon fått namnet Sigrid?

• Duckan

Hon är döpt Siri. Maken ville alltså ha Sigrid vilket jag tyckte var fult då så Siri blev en kompromiss. Om jag känner oss rätt hade hon nog kallats Sigge ifall hon fått heta Sigrid. Nu heter hon oftast Sirpa eller ännu finare Sirpa-Lisa

• LillaLady

Siri är jätte gulligt, låter som en ängel med stora lockar i håret.
    Gillar namnet skarpt!

Dum spiro, spero
  • HokusPokus

Jag har alltid tyckt att Linnea låter lugnt och liksom mjukt, gulligt men jag har ändrat mig. Vår yngsta heter Linnea och hon är inte en liten lugn flick-tjej utan en väldigt charmig, envis, kavat busunge vars favoritord är NEJ och JAG KAN SJÄLV!

Sigrid och Siri är oxå fint men blir lite kaka på kaka med båda namnen tycker jag.

Alice är oxå fint.

• HokusPokus

Vår Linnea kallas Ea, från början för att storasyster (då 1 år och 9 månader) inte kunde säga Linnea och sen har det hängt kvar...

• Duckan

Siris kompis heter Linnea och kallas Nea för det var vad lillebror sa

• Moa Li

Liten elek och intelligent: Åh, tack. Egentligen precis vad jag vill höra. Fast är riktigt nyttigt att få andras syn på sina egna tankar.

• Duckan

Ebba är mitt favoritnamn och det ville jag att Siri skulle heta!!

• Moa Li

Duckan: Haha, då tänker vi lika.

Ebba Sigrid Sjöberg är fint tycker jag. Går och funderar på namn lite varje dag, så "hoppar" jag på maken ibland för att kolla om han funderat något.

• Moa Li

Duckan, haha, ja verkligen tur! Solig

... men det bästa är att alla namn är så fina, så vad vi än väljer så kommer det kännas bra!

• Duckan

Alice är fint, men det heter "varenda unge" känns det som och det ligger ju högt (högst?) på namntoppen.

• Moa Li

Duckan, ja, så är det ju. Men känns rätt ändå på något sätt. Vi har hittills inte någon Alice i någon av vår släkt och ska känna på det namnet ett tag nu.

Svar på tråden Siri, Linnéa eller Alice?