• Anonym

Umgängessabotage IGEN :o(

Ja here we go again, mitt ex hotar med att anmäla mig för umgängessabotage för att barnen inte lämnas precis dom tider som vi en gång sade. Jag hade inget arbete då, nu har jag arbete och mina tider kan förändras ganska fort från dag till dag. Nu blev det en sån dag imorgon och det är ett jäkla tjafs, det handlar dock bara om EN timme hit eller dit varje gång. Jag hindrar honom aldrig att träffa barnen, aldrig någonsin, dom åker alltid dit dom helger dom ska vara där och vill han ha dom extra någon gång så hindrar jag honom aldrig till det. Är det verkligen umgängessabotage ? Jag talade om ungefär vilken tid vi skulle vara hemma men om vi inte var hemma exakt när han kom så skulle han åka utan barnen.

• Svar på tråden Umgängessabotage IGEN :o(
  • Nica 1
    Anonym skrev 2012-02-17 10:35:19 följande:
    Ts har inget annat val än att stämma honom om hon vill ha en förändring mot hans vilja. Sen kan man tycka pappan är orättvis, dum, egoistisk och en massa annat men sanningen är att ts enda lösning är en stämning eller att acceptera att det är som det är!

Eller faktiskt bara ställa ner foten och börja ställa krav men nu har det gått så långt att endast tr kan förändra
  • Anonym
    Nica 1 skrev 2012-02-17 10:41:08 följande:
    Eller faktiskt bara ställa ner foten och börja ställa krav men nu har det gått så långt att endast tr kan förändra
    Hon kan kräva, önska, skrika, vilja men är han emot en förändring hjälper inte det.
  • Almare

Ts, sluta slå knut på dig nu och ta reda på vad som faktiskt gäller istället för att låta dig skrämmas av tomma hot! Vill han ha umgänge, och ni två inte kan vara i samma rum så är det bästa för er att han hämtar på skolan och lämnar på skolan. Säg till honom att eftersom han inte kan acceptera att du blir en timme sen i bland så är han välkommen att hämta barnen på skolan när det passar honom. Att du hädanefter inte kommer att se till att de finns hemma för överlämning.

Du har de facto ingen skyldighet att fixa skjuts till eller ifrån umgänge, så om han inte har möjlighet att lämna dem på skolan på måndagen får han helt enkelt lämna dem hos dig på söndagen eller fixa det på nåt annat sätt, som normala föräldrar gör. För om du slutar dansa efter hans pipa och inte hämtar dem - vad händer då? Han ställer knappast ut dem på gatan? Och nåt umgängessabotage är det ju inte snack om då han tvärtom erbjuds mer tid med barnen.

Skulle han välja att inte ha dem mer för att straffa dig så är det inte du som ska ha dåligt samvete. Han är vuxen och får ta ansvar för sina egna handlingar. Sluta mesa och ställ egna krav.

• Anonym
    Almare skrev 2012-02-17 10:57:08 följande:
    Ts, sluta slå knut på dig nu och ta reda på vad som faktiskt gäller istället för att låta dig skrämmas av tomma hot! Vill han ha umgänge, och ni två inte kan vara i samma rum så är det bästa för er att han hämtar på skolan och lämnar på skolan. Säg till honom att eftersom han inte kan acceptera att du blir en timme sen i bland så är han välkommen att hämta barnen på skolan när det passar honom. Att du hädanefter inte kommer att se till att de finns hemma för överlämning.

Du har de facto ingen skyldighet att fixa skjuts till eller ifrån umgänge, så om han inte har möjlighet att lämna dem på skolan på måndagen får han helt enkelt lämna dem hos dig på söndagen eller fixa det på nåt annat sätt, som normala föräldrar gör. För om du slutar dansa efter hans pipa och inte hämtar dem - vad händer då? Han ställer knappast ut dem på gatan? Och nåt umgängessabotage är det ju inte snack om då han tvärtom erbjuds mer tid med barnen.

Skulle han välja att inte ha dem mer för att straffa dig så är det inte du som ska ha dåligt samvete. Han är vuxen och får ta ansvar för sina egna handlingar. Sluta mesa och ställ egna krav.
    Ja jag vet att jag kanske är lite mesig, jag är rädd för att han ska bli arg på mig, jag är rädd för att han ska kalla mig saker igen och trycka ner mig till skoskaften nu när jag äntligen tagit mig upp. Jag är rädd att han vänder barnen emot mig och får dom att tro att jag hindrar honom från att träffa dom.Han har redan talat om för barnen att det är mitt fel att dom inte är där på hans lediga veckor, han har sagt att eftersom jag tar hans pengar så kan dom inte vara hos honom. Tror inte att han drar sig för att säga vad som helst till dom, i hans värld kanske det är som han säger men det stämmer ju inte med verkligheten. Barnen kommer tids nog förstå hoppas jag OM det inte redan är för sent då. Han kan verkligen få folk att tro att det han säger är rätt.
    Vet inte riktigt hur jag ska hantera en sån människa. 
  • Anonym

Då är det bättre att gå och vara rädd för han för han kan ändå vända ungarna från dig om det regnar imorgon. Bete dig vuxet gör vad du ska

• Anonym

Varför får han inte ha barnen sina lediga veckor? Nu tappade du bort mig...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-17 11:22:54 följande:
    Då är det bättre att gå och vara rädd för han för han kan ändå vända ungarna från dig om det regnar imorgon. Bete dig vuxet gör vad du ska

Skicka för snabbt så nu kommer fortsättn: bete dig vuxet gör vad du ska eller ha det som nu och sluta gnäll när du inte gör vad du kan för att förändra situationen. Han kan lämna på skolan på mån innan jobb. Nu beter du dig bara som om du är offret och offerjacka passar inte riktigt när man har hand om barn ts. En ynkrygg som hellre klagar eller nån som gör vad den kan för sina barn och deras välmående...för mig är valet lätt men hur är det för dig ts?
  • BioBonus
    Anonym skrev 2012-02-17 11:27:06 följande:
    Skicka för snabbt så nu kommer fortsättn: bete dig vuxet gör vad du ska eller ha det som nu och sluta gnäll när du inte gör vad du kan för att förändra situationen. Han kan lämna på skolan på mån innan jobb. Nu beter du dig bara som om du är offret och offerjacka passar inte riktigt när man har hand om barn ts. En ynkrygg som hellre klagar eller nån som gör vad den kan för sina barn och deras välmående...för mig är valet lätt men hur är det för dig ts?
    Precis. Förändra. Det går. Tingsrätten kan hjälpa dig. Men du måste själv bestämma dig för förändringen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-17 11:25:19 följande:
    Varför får han inte ha barnen sina lediga veckor? Nu tappade du bort mig...

Han får så gärna ha dom för mig så men sen han började betala underhåll så har han inte råd säger han, han säger helt enkelt till barnen att jag tar alla hans pengar. dom har gång på gång frågat mig varför jag tar hans pengar. Sen tycker han också att det är för långt att åka för att lämna dom i skolan.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-17 11:29:49 följande:
    Han får så gärna ha dom för mig så men sen han började betala underhåll så har han inte råd säger han, han säger helt enkelt till barnen att jag tar alla hans pengar. dom har gång på gång frågat mig varför jag tar hans pengar. Sen tycker han också att det är för långt att åka för att lämna dom i skolan.
    Men har han varannan vecka ska han ju inte betala underhåll. Hur långt är det mellan hans hem och skolan?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-17 11:27:06 följande:

Om han bara kunde lämna dom på skolan så skulle han lätt få göra det, han jobbar dock på söndagkvällar. Ni får kalla mig ynkrygg om ni vill, jag kan inte hjälpa att jag är så vek efter år av psykisk och fysisk misshandel. Jag är rädd att göra honom arg så han blir arg på barnen, jag vet hur hårdhänt han kan vara mot dom när han blir arg, han har även slagit ett av barnen (det är en helt annan historia, anmält och uträtt).
    Jag skulle behöva hjälp att stå på mig gentemot honom, hjälp av någon som kan säga ifrån när han trycker ner mig så pass att jag bara håller med men jag antar att det inte finns sån hjälp att få.
    Valet är lätt i mitt huvud, men i handling är det så svårt så svårt. Barnen mår iaf bra, dom är sociala, empatiska och kärleksfulla...jag är noga med att aldrig säga något dumt om deras pappa och jag försöker att inte tjafsa med deras pappa när dom är hemma. MEN jag vet också att barn är enorma på att läsa in sina föräldrar så det är klart att dom blir påverkade ändå, speciellt den största som dessutom minns att deras pappa slog mig. Hn ska dock få hjälp av barnhälsan att bearbeta det hela. Jag kanske låter ännu mer som ett offer nu men då får det vara så, jag ville tala om lite bakgrund iaf men jag begär inte att någon ska förstå mig.   
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-17 11:35:21 följande:
    Men har han varannan vecka ska han ju inte betala underhåll. Hur långt är det mellan hans hem och skolan?

Det skulle inte bli varannan vecka utan var fjärde vecka. Det är strax över två mil från honom till skolan.
  • BioBonus
    Anonym skrev 2012-02-17 11:43:52 följande:
    Om han bara kunde lämna dom på skolan så skulle han lätt få göra det, han jobbar dock på söndagkvällar. Ni får kalla mig ynkrygg om ni vill, jag kan inte hjälpa att jag är så vek efter år av psykisk och fysisk misshandel. Jag är rädd att göra honom arg så han blir arg på barnen, jag vet hur hårdhänt han kan vara mot dom när han blir arg, han har även slagit ett av barnen (det är en helt annan historia, anmält och uträtt).
    Jag skulle behöva hjälp att stå på mig gentemot honom, hjälp av någon som kan säga ifrån när han trycker ner mig så pass att jag bara håller med men jag antar att det inte finns sån hjälp att få.
    Valet är lätt i mitt huvud, men i handling är det så svårt så svårt. Barnen mår iaf bra, dom är sociala, empatiska och kärleksfulla...jag är noga med att aldrig säga något dumt om deras pappa och jag försöker att inte tjafsa med deras pappa när dom är hemma. MEN jag vet också att barn är enorma på att läsa in sina föräldrar så det är klart att dom blir påverkade ändå, speciellt den största som dessutom minns att deras pappa slog mig. Hn ska dock få hjälp av barnhälsan att bearbeta det hela. Jag kanske låter ännu mer som ett offer nu men då får det vara så, jag ville tala om lite bakgrund iaf men jag begär inte att någon ska förstå mig.   
    Ja, men du har ju möjlighet att få hjälp. En advokat, en stämning, en tingsrätt. Vilket vi säger om och om igen. Har du ringt någon advokat sen du startade tråden?

Det låter hårt kanske, men att sitta här och tala om hur rädd du är och hur fel han gör och hur besvärligt allt är, löser inget. Du kan få råd och stöd här, men de råden funkar bara om du tar dem till dig.

Kom igen - släpp offerkappan och förändra situationen.
  • Anonym
    BioBonus skrev 2012-02-17 11:47:59 följande:
    Ja, men du har ju möjlighet att få hjälp. En advokat, en stämning, en tingsrätt. Vilket vi säger om och om igen. Har du ringt någon advokat sen du startade tråden?

Det låter hårt kanske, men att sitta här och tala om hur rädd du är och hur fel han gör och hur besvärligt allt är, löser inget. Du kan få råd och stöd här, men de råden funkar bara om du tar dem till dig.

Kom igen - släpp offerkappan och förändra situationen.

Advokat låter dyrt, jag vet inte alls hur sånt fungerar men kostar det så har jag inte råd, har inte en krona över.

Någon som vet om det finns några riktlinjer om hur man bör lägga upp umgängestiden ? Jag märker ju på barnen att dom trivdes bättre med varannan helg än som nu, två helger i rad. Dom är mycket stökigare när dom kommer hem efter vistelsen där nu och jag få fler sms från pappan om att jag måste uppfostra dom. Det var lugnare när dom faktiskt visste precis när dom skulle dit och inte.  
  • Nica 1
    BioBonus skrev 2012-02-17 11:47:59 följande:
    Ja, men du har ju möjlighet att få hjälp. En advokat, en stämning, en tingsrätt. Vilket vi säger om och om igen. Har du ringt någon advokat sen du startade tråden? Det låter hårt kanske, men att sitta här och tala om hur rädd du är och hur fel han gör och hur besvärligt allt är, löser inget. Du kan få råd och stöd här, men de råden funkar bara om du tar dem till dig. Kom igen - släpp offerkappan och förändra situationen.

Ts jag håller faktiskt med biobonus här, så länge du fortsätter så här så gör du dig inte fri från han och som du säger barn läser in ditt mående. En advikat och tr kan hjälpa dig att få det bättre vi kan inte göra det här på fl jag har varit med om mycket jag lovar du kommer inte upp i allt jag och barnen varit med om med deras far MEN det blev inte bättre innan jag börja stå på mig om självklara saker, visst blev det hot hit och dit och anmälningar till höger och vänster men det är värt det för att du så småning om ska kunna hela dig och barnen. Jag jobbar med sånt här nu och föreläser om det och om nån för din talan när han är jobbig så kommer du föminska dig själv ännu mer en du gör nu. Jag kan inte svara i inboxen men du får gärna mejla melondoft@gmail.com om du vill ha mer privat stöd.
  • Anonym (SUCK!!)

Advokatskostnader - kolla upp kring rättshjälp, och om du har en hemförsäkring täcker oftast denna en del av kostnaderna.

Och dem som säger att han ska få styra och ställa, lyssna inte på dem. Mitt barns pappa är psykopat och missbrukare, och på familjeliv fick jag svaret att jag var ett as som inte lämnade mitt barn till honom trots medhåll från soc, familjerätt osv. Så, det spelar för dessa människor ingen roll vad orsaken är, om barnet kommer till skada, pappan ska ALLTID ha rätt enligt somliga. Det gör mig förbannad. För att det handlar inte om pappans rätt, det handlar om barnets rätt och vad som är bäst för barnet.

Så din/er historia spelar ingen roll här, men gör som somliga säger, kontakta familjerätten, om inte det hjälper, gå till tingsrätten. Kontakta i vart fall en familjerättsadvokat och prata med denna.

Svar på tråden Umgängessabotage IGEN :o(