• Lillastjärna

Att hålla könet hemligt dem första åren.

Läste en artikel i DN om ett par som uppfostrat sina barn könsneutralt. Jag måste bara få säga att jag beundrar verkligen personer som dem. Min dröm är att mitt barn ska få uppfostran utan en stämpel. Jag och min sambo har sedan lång tid tillbaka beslutat oss för inte berätta könet på vårat lilla mirakel fören det blir äldre. Det är ju inte för barnet skull som samhället ska få veta könet utan det är ju för deras egna skull dem vill veta det. Även innan jag kom i kontakt med begreppet hen så  visste vi att skulle hålla könet hemligt. Men det känns väldigt skönt att detta alternativet har kommit. Då många runt omkring oss har frågesatt hur man talar om barnet.. Självklart kan man lika gärna använda namnet. Men nu har ju ett frågetecken från utomstående retts ut. 

Att folk skulle veta könet i sig är inte det som är problemet utan problemet är ju att folk kommer ta vårat barn på olika sätt beroende på vilket kön det har..

Nu har ju vi en bit kvar tills vi kommer stöta på samhällets reaktion på stort men. Det vore kul att höra om någon annan har gjort på detta sättet med? :)

För oss har aldrig könet varit en stor fråga. Våran familj kommer aldrig bli en mamma pappa barn familj, (ett lesbiskt förhållande) vi kommer aldrig vara Svenssons men jag vet att detta enbart kommer vara till vårat barns fördel. Vi kommer älska hen för den hen är. :)

Driver bloggen http://trollstav.blogg.se/ vore kul att komma i kontakt med likasinnade :)

Hur ser ni på uppfostran och könsnormerna? Hur viktigt är det för er? :)

• Svar på tråden Att hålla könet hemligt dem första åren.
  • Trent

Jag och min sambo tänker inte berätta för folk vilken hårfärg vårt barn (som kommer i juli) har. Folk behandlar ju tyvärr människor olika efter vilken hårfärg de har. Mörkhårig, blond, rödhårig eller vad man nu har, vi är ju alla människor eller hur? Men ändå så klumpas man ihop med andra som har samma hårfärg och tillskrivs egenskaper som inte alltid stämmer.

-Jaha, du är mörkhårig, då är du känslig, snabb och elak och så gillar du vetebullar, längdskidor och Neil Young.

Ja så brukar folk säga till mig. Jag tycker det är jobbigt för det stämmer inte. Alla mörkhåriga är inte på ett visst sätt! Därför har vi valt att inte berätta.

Rent praktiskt kommer vi låta vårt barn ha en hjälm så fort det en chans/risk att andra människor kan se vårt barns huvud. Jag förstår vad ni kommer att säga nu: Då kommer ju folk tro att ert barn är tryggt, lekfullt och girigt som alla andra som har hjälm. Men vi har tänkt på det också! Utanpå hjälmen kommer vi att ha en sorts boll som gör att det inte går att se om vårt barn har hjälm eller inte. Ganska enkel lösning eller hur! Om det inte går att se vilken hårfärg vårt barn har kommer det inte heller att behandlas utifrån det. Vårt barn kommer istället att behandlas utifrån de egenskaper det faktiskt besitter.   

Givetvis kommer vi inte heller berätta hur långt vårt barn är eller om det är människa eller best. Alla människor som är 3-4 cm över medellängd är faktiskt inte pessimistiska kärlekstörstande spänningssökare och ska därför inte behandlas utifrån sin längd. Alla människor har inte två ben, två armar, ett huvud, ett hjärta, ett kön, två lungor, en överkropp. Alla bestar har inte hår på hela kroppen och gillar inte att lemlästa oskyldiga smådjur.

• Stjärnfall76
    Kimona skrev 2012-02-19 14:53:49 följande:
    Vår lärare i social omsorg berättade att hennes väninna hade tänkt så. Hon fick 3 pojkar och en flicka och de hade alltid blandade leksaker.
    Men hör och häpna, alla tre pojkarna valde att leka med bilar, traktorer, dinosaurier med mera, medan dottern direkt valde en docka som favoritleksak.

De lekte generellt med alla leksaker, men favoriterna var typiska "könsleksaker".

Istället för att dölja könet är det väl i så fall bättre att säga att ni inte vill ha rosa saker till dottern eller blå saker till pojken, utan blandade färger och olika saker när de är så små att de inte själva kan tala om vad de vill ha.

Jag och min sambo kommer köra på svart, grått, vitt, grönt, gult som bas när vi får barn, sedan skaffar man väl sånt man tycker är fint, oavsett färg

Så är det här också. Eftersom vi har både pojkar och flockor finns alla saker att tillgå, och ibland leker vår lillkille på 3,5 med barbie med sin storasyster. Men ska han leka själv tar han alltid fram "pojksaker". Ser inte att det är något fel alls med det, så länge de får välja själva. Värre om vi försökt trycka Barbie på honom och få honom att leka med det. Eller tvärt om, hindrat dottern från hennes älskade Barbie.

Varför inte bara låta barn vara barn, trots att många pojkar blir pojkiga och många flickor, ve och fasa, blir flickiga  
  • Hasselnöt

Ni har inte barn än (tack och lov) men du TS ska ha klart för dig att om ni får det en dag så är de inga leksaker som ni ska utföra sjuka experiment på.

• Stjärnfall76
    Hasselnöt skrev 2012-03-06 12:33:55 följande:
    Ni har inte barn än (tack och lov) men du TS ska ha klart för dig att om ni får det en dag så är de inga leksaker som ni ska utföra sjuka experiment på.
  • Hasselnöt

Och du är 20 år, vänta med barn i minst 10 år till är du snäll. Det behövs.

• Hasselnöt

Det är skrämmande att se i din blogg din sjukliga besatthet över att skaffa barn. Är man 20 så ska man inte vara sådär enormt besatt av att skaffa barn.

• Hasselnöt

Det är inte för inte som transexuella känner sig vilsna och olyckliga  innan de hittat orsaken. De föddes ju i fel kropp. Hur ska det då kännas av att inte ha någon könstillhörighet alls tror du TS?

• Stjärnfall76

Det, mig verterligen, enda kända experiment vad gäller kön som gjorts är på två tvillingpojkar. Den ena förlorade sin snopp under en omskärlelse och fostrades som flicka. Han trivdes inte som flicka. Båda pojkarna har tagit livet av sig i vuxen ålder.

• HelleGbg

Men ska vi klargöra en sak på FAMILJELIV???? Och det är att föds det en pojke så är det en POJKE, föds det en flicka så är det en FLICKA. Varför varför denna förbannade jäkla hysteri med genus, etc etc och dessa nya ord som " HEN" osv,,vad är det för fel med pojke och flicka??? Den som inte vill köpa blåa kläder till sin pojk, visst gör det inte då, Men snälla. Har inte detta gått fööör långt nu???????

• Stjärnfall76
    HelleGbg skrev 2012-03-06 13:16:10 följande:
    Men ska vi klargöra en sak på FAMILJELIV???? Och det är att föds det en pojke så är det en POJKE, föds det en flicka så är det en FLICKA. Varför varför denna förbannade jäkla hysteri med genus, etc etc och dessa nya ord som " HEN" osv,,vad är det för fel med pojke och flicka??? Den som inte vill köpa blåa kläder till sin pojk, visst gör det inte då, Men snälla. Har inte detta gått fööör långt nu???????

Jo, verkligen för långt. Att göra alla samkönade tror jag inte gynnar någon och de som tror att detta krävs för jämställdhet vet nog inte vad jäämställdhet är.

Sedan är det läskigt att vilja använda sina engan barn som försökskaniner.

Dessutom, har man så mycket emot kön, så tycker jag att man ska börja med sig själva som föräldrar. Dvs könsneutralt för hela slanten hos föräldrarna. Så kanske barnet väljer att ta efter. Men det ska vara ett val, inte ett experiment.    
  • Flickan och kråkan

För mig är det viktigt att låta mina barn få vara dem de är och att visa dem allt oavsett kön......däremot förstår jag inte riktigt poängen med att göra dem könslösa TS. När du pratar om att hålla det hemligt för ditt barn i flera år....hur tänker du då rent praktiskt? Jag har två pojkar och det krävdes inte direkt flera år för dem att upptäcka att de hade en skojig sak som man kunde dra i mellan benen och som det kom kiss ur och att jag som mamma märkligt nog inte hade det. Vad är poängen med att försöka mörka deras undringar kring detta? Min äldsta är 4 år och klär sig enbart i rosa och lila för tillfället (för två år sedan var det bara blått) och har sin cykelhjälm fullklistrad av glittriga hjärtan och fjärilar. Han älskar att leka med tåg och bilar men även att trä pärlhalsband, göra pärlplattor och läsa. Han är den han är, och en del av honom är också att han är en pojke . Samma gäller hans lillebror som har en väldigt annorlunda personlighet. Han vill klättra, cykla, dansa, hoppa, springa, brottas.........och så bär han sitt favoritmjukisdjur mer eller mindre konstant i en bärsjal på ryggen .

• älskarminfamilj

¨Vet inte om jag ska ta detta som ett skämt eller inte.. seriöst..
    Det är ju för f*n ett BARN.. !
    Snacka om att bli styrd, låt barnet leva som det vill, låt det tycka som det vill, utan att ni börjar snacka massa rabbel om kön.

Stackar unge ..

• fialotta28
    HelleGbg skrev 2012-03-06 13:16:10 följande:
    Bra skrivet!
  • Veladis
    Flickan och kråkan skrev 2012-03-10 21:23:55 följande:
    För mig är det viktigt att låta mina barn få vara dem de är och att visa dem allt oavsett kön......däremot förstår jag inte riktigt poängen med att göra dem könslösa TS. När du pratar om att hålla det hemligt för ditt barn i flera år....hur tänker du då rent praktiskt? Jag har två pojkar och det krävdes inte direkt flera år för dem att upptäcka att de hade en skojig sak som man kunde dra i mellan benen och som det kom kiss ur och att jag som mamma märkligt nog inte hade det. Vad är poängen med att försöka mörka deras undringar kring detta? Min äldsta är 4 år och klär sig enbart i rosa och lila för tillfället (för två år sedan var det bara blått) och har sin cykelhjälm fullklistrad av glittriga hjärtan och fjärilar. Han älskar att leka med tåg och bilar men även att trä pärlhalsband, göra pärlplattor och läsa. Han är den han är, och en del av honom är också att han är en pojke . Samma gäller hans lillebror som har en väldigt annorlunda personlighet. Han vill klättra, cykla, dansa, hoppa, springa, brottas.........och så bär han sitt favoritmjukisdjur mer eller mindre konstant i en bärsjal på ryggen .

Jag håller med!

Jag fostrar i första hand barn, med tillgång till alla möjliga leksaker, kläder, fritidsaktiviteter mm. Jag sätter inte upp begränsningar enbart  baserat på kön ( inget "du får ha klänning för du är flicka, men du får inte det för du är pojke!"), men jag ser ingen poäng med att dölja för barnen vilket kön de har. Dock ser jag ingen poäng med att fokusera massor på det heller...
    Däremot skiter jag i om det syns på dem, alla människor vi möter har liksom inget med deras kön att göra och jag vill att de blir bemötta främst som individer.
Svar på tråden Att hålla könet hemligt dem första åren.