Att hålla könet hemligt dem första åren.
Läste en artikel i DN om ett par som uppfostrat sina barn könsneutralt. Jag måste bara få säga att jag beundrar verkligen personer som dem. Min dröm är att mitt barn ska få uppfostran utan en stämpel. Jag och min sambo har sedan lång tid tillbaka beslutat oss för inte berätta könet på vårat lilla mirakel fören det blir äldre. Det är ju inte för barnet skull som samhället ska få veta könet utan det är ju för deras egna skull dem vill veta det. Även innan jag kom i kontakt med begreppet hen så visste vi att skulle hålla könet hemligt. Men det känns väldigt skönt att detta alternativet har kommit. Då många runt omkring oss har frågesatt hur man talar om barnet.. Självklart kan man lika gärna använda namnet. Men nu har ju ett frågetecken från utomstående retts ut.
Att folk skulle veta könet i sig är inte det som är problemet utan problemet är ju att folk kommer ta vårat barn på olika sätt beroende på vilket kön det har..
Nu har ju vi en bit kvar tills vi kommer stöta på samhällets reaktion på stort men. Det vore kul att höra om någon annan har gjort på detta sättet med? :)
För oss har aldrig könet varit en stor fråga. Våran familj kommer aldrig bli en mamma pappa barn familj, (ett lesbiskt förhållande) vi kommer aldrig vara Svenssons men jag vet att detta enbart kommer vara till vårat barns fördel. Vi kommer älska hen för den hen är. :)
Driver bloggen http://trollstav.blogg.se/ vore kul att komma i kontakt med likasinnade :)
Hur ser ni på uppfostran och könsnormerna? Hur viktigt är det för er? :)