IrisBlå: Han tog sitt första kryptag för 2 månader sen, men så tog det en stund innan han började krypa istället för att åla, så en månad kanske. Han hade en mer hoppande krypstil i början, gick med armarna och hoppade efter med benen liksom, he he. Men nu i det sista så har han fått den diagonalkrypningen.
madde82: Min son hade jätteproblem med översträck i ryggen, men han kunde heller inte böjas åt andra hållet för att han var så stel, fick inte fötterna över höftnivå om man säger så. Inte ens när vi pressade. Men det är inte bra att de pressar för mycket bakåt så, det man kan göra är att varje gång babyen gör det så lägger man den på rygg och böjer upp fötterna mot ansiktet istället, att man motverkar översträcken i ryggen och böjer den åt rätt håll istället. Man kan också tänka på hur man bär babyen, att man inte alltid bär den med samma arm, håller den på samma sida osv. Jätteviktigt att variera, detta visste inte vi och vår son låg nästan alltid på vår vänstra arm, detta förvärrade förmodligen för honom. Det är fort gjort av en kiropraktor att undersöka och se om det finns några låsningar. Men jag vet inte hur det är i Sverige, i Norge är det gratis med behandling hos manuellterapeut (som är de som behandlar låsningar här) för barn under 12 år.
Samtidigt så kan det ju vara helt normalt att en baby sträcker ut sig, frågan är ju bara hur ofta och hur mycket. Tror man själv ser om det ser onaturligt ut elelr om det bara ser ut som en vanlig sträckning. Försökte hitta ett bra kort på sonen hur det såg ut när han låg och sträckte bakåt, la in ett i min profil, men det är inte så illa på det kortet, men visar ungefär. Han brukade ha huvudet mer bak mot rumpan. Är först nu den sista tiden som han har börjat sova som "normala" bebisar, förut låg han på sidan med huvudet sträckt långt bak. Och om jag försökte ändra på honom i sömnen så var han ganska stel, alltså inte slapp som man borde vara i djup sömn. Så det var tydligt att han var tvunget i den positionen av en låsning.