• ettnyttliv

Lurad vid bodelningsavtal? Snälla, hjälp mig!

Hej!

Jag och min före detta har separerat och nu ska han ta över huset. Banken behöver ett bodelningsavtal. Han har gjort ett förslag men jag är rädd att han försöker lura mig. Huset har sjunkit i värde och lånen överstiger husets värde. Vi har dels ett lån som överstiger husets värde och utöver det har vi ett blancolån som användes till topplån.

Jag har sagt att han kan ta huset om han tar över båda lånen, och att jag helt ska vara fri från dessa. Jag ska inte behöva betala mer på detta. Men vad måste jag tänka på när bodelningsavtalet skrivs? Vilka formuleringar är viktiga för att jag inte ska hamna i en situation där jag överlåter rätten till huset men fortfarande har betalningsansvar för delar av lånen?

Så här har han bland annat skrivit i förslaget:

"Parterna har överenskommit att XX (=han) ensam skall bo kvar i ovan angivna bostadsrätt
    och att han ensam skall överta äganderätten till densamma mot att han ensam övertar samtliga
    skulder med säkerhet i bostadsrätten, samt lånet i xx (=blancolånet)."

"En förutsättning för detta avtals giltighet är att YY (=jag) befrias från betalningsansvar
    för de skulder som gäller med säkerhet i bostadsrätten. XX (=han) skall senast tre veckor
    efter det att båda parter undertecknat detta avtal ombesörja att YY (=jag) befrias från
    betalningsansvaret under förutsättning att samtliga dokument som måste undertecknas gällande
    överlåtelse då är undertecknade av båda parter."

Jag blir osäker på dessa formuleringar. Finns det några kryphål här? Riskerar jag att hamna i något konstigt läge här? Formuleringen "skulder med säkerhet i bostadsrätten" återkommer mer än en gång, att jag ska befrias från betalningsansvar för de skulder som gäller med säkerhet i bostadsrätten. Innebär det att det bara är det belopp som motsvarar husets värde, och att jag fortfarande kommer att vara betalningsansvarig för det som överstiger husets värde + blancolånet som vi tagit separat?

Jag känner mig verkligen vilsen här, och vill inte bli lurad av honom.

Snälla, hjälp mig att tolka och kom med idéer om det är något jag måste korrigera och tänka på!

Tack!

• Svar på tråden Lurad vid bodelningsavtal? Snälla, hjälp mig!
  • ettnyttliv

Jo, jag funderar såklart på det men vill gärna ha input innan dess...Du menar att det är något skumt med detta?

• Nica 1

Känns inte som jag skulle skrivit på detta förs vissa korrigeringar gjorts men gå till en jurist som kan läsa det direkt

• AlexandraViberg

Det är lätt att luras vid bodelningar så se till att någon kunnig hjälper dig!

Räknar ni bort egendomar/saker som köpte för gemensamt bruk eller delar ni dom privat?

För allt som är köpt för gemensamt bruk ex tv, tvspels konsoller, möbler osv ska räknas bort från värdet på den som inte får dom, (om du förstår) eller du kanske enkom vill bli av med betalningsskyldighet på lånen?

Sensmoralen: Ta hjälp, ibland täcker hemförsäkringen kostnaden för viss hjälp av jurist. Lycka till!

Sophie 070212, X Jan-12, höger äl bortop.
  • ettnyttliv

Allt det där runtomkring är redan fixat, nu handlar det bara om att fixa det här med lånen och jag vill bara vara säker på att jag står helt fri från ansvar gällande dessa, att det inte blir någon del kvar som jag förväntas täcka för att huset sjunkit i värde. Tänker främst på de lite märkliga formuleringarna som jag nämnde i första inlägget...

• AlexandraViberg

Synd att jag inte har kvar vårat bodelningsavtal, då hade jag skickat det till dig för det var korrekt formulerat och hade kanske varit till någon hjälp. Men med hjälp av mitt minne kan jag tycka att det är lite konstigt formulerat.

Det känns som att han syftar på det som det finns säkerhet hos i lägenheten och jag skulle inte våga anta att det även menas det som var utöver säkerheten.

Det står ju "samt lånet i xx" i första stycket och jag skulle vilja ha med den formuleringen även i andra stycket efter; "En förutsättning för detta avtals giltighet är att YY (=jag) befrias från betalningsansvar
    för de skulder som gäller med säkerhet i bostadsrätten"

Nu är jag nybörjare och har bara läst ett fåtal kurser angående lag och rätt men den ändringen känns inte orimlig. Som sagt, få hjälp om du vill vara helt säker.
    Utgå aldrig ifrån att den andre parten gör rätt, man kan bara lita på sig själv!

Hoppas det löser sig :)

Sophie 070212, X Jan-12, höger äl bortop.
  • Erki

Om det går rätt till så har du ett snällt ex som tar över din del av skulderna :)
    Skulle vänt mig till en jurist för att gemensamt gå igenom vad ni vill med avtalet så det blir 100% korrekt.
    Tror dock det står som det gör för att han ej ska ta över andra skulder som du ev. Har för annat som inte är knutet till bostaden. Tex om ni har billån, kreditskulder m.m...
    Men endast en jurist med koll på hela er situation kan förstå helt 100

• ettnyttliv

Det finns inga andra skulder, utan det handlar om två olika lån: ett bolån och ett blancolån som användes till kontantinsats. Dessa två lån överstiger dock bostadens nuvarande värde, och det är där min farhåga ligger: att formuleringar i stil med "skulder med säkerhet i bostadsrätten" innebär att jag bara befrias från betalningsansvar för den del av skulden som täcker bostadens värde och att jag ska stå kvar som betalningsskyldig för resten. Detta är inte den deal vi har muntligt och det är därför jag reagerade när jag fick förslaget på bodelningsavtal.

Är det någon som förstår vad "skulder med säkerhet i bostadsrätten" innebär i praktiken? Om det nu finns skulder som är högre än bostadens värde?

• jassikan

Spontant finns det en förhalningsmöjlighet vad gäller underskrift av div. intyg/avtal eftersom det inte finns några angivna datum.

Får ni inte till påskrifterna kan det hela i princip förhalas hur länge som helst.

Någon av dessa mallar kanske också kan vara till hjälp, om inget annat för komplettering.
    Men det är helt klart värt att ta kontakt med en jurist, det handlar om stora pengar.

http://www.mallar.biz/vardagsjuridik/partnerskap/mall-bodelningsavtal-gifta/
    http://www.mallar.biz/vardagsjuridik/partnerskap/mall-bodelningsavtal-sambor/

• Ejin

vi gjorde exakt samma avtal när vi skiljde oss och jag mailade en juris. Beskrev exakt vad vi ville och hon skrev ett avtal och skickade hem på posten. Kostade 1800 kr och tog bara ett par dagar.

Enkelt och praktiskt och man vet att det har gått rätt till. Xet gick sen till banken med sin kopia och dom fixade allt. Jag behövde aldrig ens gå dit...

• Ms H

Skulder med bostadsrätten som säkerhet betyder de lån som tagits med bostaden som säkerhet, har inget att höra med vad bostaden just nu värderas till.

Instämmer i vad många andra sagt, tag kontakt med en jurist. Du kan också be din bank förklara avtalet för dig och ställa frågor om det som oroar dig till dem. Själv tycker jag att formuleringen "samt lånet i xx" känns otydlig, men du kanske tagit bort nått här för att inte avslöja för mycket. Det bör framgå exakt vilket lån som avses tycker jag.

• ettnyttliv

Tack för att ni bryr er, och svarar!

Jag har också misstänkt att det varit något sådant gällande skulder med bostadsrätten som säkerhet. Vi har ju dels ett lån som är kopplat till huset, och sedan ett blancolån som tagits utan säkerhet för att täcka kontantinsats. Det jag inte förstår i avtalets formuleringar är då att han å ena sidan skriver att han ska ta över båda lånen, det vill säga även blancolånet, men lite längre ner står att jag ska befrias från betalningsansvar för skulder med bostadsrätten som säkerhet.

För mig låter det som att jag inte ska befrias från betalningsansvar för blancolånet, men samtidigt föreslås i avtalet att han ensam ska ta över blancolånet. Hur går detta ihop? Hur ska han samtidigt stå som ensam låntagare och jag fortfarande ha betalningsansvar?

Jag ska kontakta en jurist efter helgen här, men är jättetacksam för fler tankar här då det kan lugna ner mig eller få mig att förstå vad jag har framför mig.

Tack!

• 223

Banken måste godkänna honom som ensam låntagare, det är inte säkert de gör. Då kvittar det ju hur bodelningspappret är skrivet.

• Tonårsmamman1
    ettnyttliv skrev 2012-02-18 10:06:26 följande:
    Det finns inga andra skulder, utan det handlar om två olika lån: ett bolån och ett blancolån som användes till kontantinsats. Dessa två lån överstiger dock bostadens nuvarande värde, och det är där min farhåga ligger: att formuleringar i stil med "skulder med säkerhet i bostadsrätten" innebär att jag bara befrias från betalningsansvar för den del av skulden som täcker bostadens värde och att jag ska stå kvar som betalningsskyldig för resten. Detta är inte den deal vi har muntligt och det är därför jag reagerade när jag fick förslaget på bodelningsavtal.

Är det någon som förstår vad "skulder med säkerhet i bostadsrätten" innebär i praktiken? Om det nu finns skulder som är högre än bostadens värde?
    Jag tror inte det spelar någon roll om skulderna är större än värdet på lägenheten. Lånen är tagna med lägenheten som säkerhet, och då spelar det ingen roll om säkerheten har minskat i värde, mannen tar över alla lånen ändå.
  • Göteborgsmamman75
    ettnyttliv skrev 2012-02-19 16:45:05 följande:
    Tack för att ni bryr er, och svarar!

Jag har också misstänkt att det varit något sådant gällande skulder med bostadsrätten som säkerhet. Vi har ju dels ett lån som är kopplat till huset, och sedan ett blancolån som tagits utan säkerhet för att täcka kontantinsats. Det jag inte förstår i avtalets formuleringar är då att han å ena sidan skriver att han ska ta över båda lånen, det vill säga även blancolånet, men lite längre ner står att jag ska befrias från betalningsansvar för skulder med bostadsrätten som säkerhet.

För mig låter det som att jag inte ska befrias från betalningsansvar för blancolånet, men samtidigt föreslås i avtalet att han ensam ska ta över blancolånet. Hur går detta ihop? Hur ska han samtidigt stå som ensam låntagare och jag fortfarande ha betalningsansvar?

Jag ska kontakta en jurist efter helgen här, men är jättetacksam för fler tankar här då det kan lugna ner mig eller få mig att förstå vad jag har framför mig.

Tack!

Men blanco lånet hae egentligen inget med bostaden att göra. Det är som vilket blancolån som helst oavsett vad ni köper för pengarna. Normalt delas ju skulden mellan makarna om båda står på lånet. Nu är avtalet vad jag kan se formulerat så att du slipper del i blanco lånet och han tar över hela. Jag skulle vara mycket nöjd med detta om jag var du för normalt sett så brukar fastigheter i bodelning värderas till marknadspris och inte till anskaffningsvärde.
Svar på tråden Lurad vid bodelningsavtal? Snälla, hjälp mig!