Lurad vid bodelningsavtal? Snälla, hjälp mig!
Hej!
Jag och min före detta har separerat och nu ska han ta över huset. Banken behöver ett bodelningsavtal. Han har gjort ett förslag men jag är rädd att han försöker lura mig. Huset har sjunkit i värde och lånen överstiger husets värde. Vi har dels ett lån som överstiger husets värde och utöver det har vi ett blancolån som användes till topplån.
Jag har sagt att han kan ta huset om han tar över båda lånen, och att jag helt ska vara fri från dessa. Jag ska inte behöva betala mer på detta. Men vad måste jag tänka på när bodelningsavtalet skrivs? Vilka formuleringar är viktiga för att jag inte ska hamna i en situation där jag överlåter rätten till huset men fortfarande har betalningsansvar för delar av lånen?
Så här har han bland annat skrivit i förslaget:
"Parterna har överenskommit att XX (=han) ensam skall bo kvar i ovan angivna bostadsrätt
och att han ensam skall överta äganderätten till densamma mot att han ensam övertar samtliga
skulder med säkerhet i bostadsrätten, samt lånet i xx (=blancolånet)."
"En förutsättning för detta avtals giltighet är att YY (=jag) befrias från betalningsansvar
för de skulder som gäller med säkerhet i bostadsrätten. XX (=han) skall senast tre veckor
efter det att båda parter undertecknat detta avtal ombesörja att YY (=jag) befrias från
betalningsansvaret under förutsättning att samtliga dokument som måste undertecknas gällande
överlåtelse då är undertecknade av båda parter."
Jag blir osäker på dessa formuleringar. Finns det några kryphål här? Riskerar jag att hamna i något konstigt läge här? Formuleringen "skulder med säkerhet i bostadsrätten" återkommer mer än en gång, att jag ska befrias från betalningsansvar för de skulder som gäller med säkerhet i bostadsrätten. Innebär det att det bara är det belopp som motsvarar husets värde, och att jag fortfarande kommer att vara betalningsansvarig för det som överstiger husets värde + blancolånet som vi tagit separat?
Jag känner mig verkligen vilsen här, och vill inte bli lurad av honom.
Snälla, hjälp mig att tolka och kom med idéer om det är något jag måste korrigera och tänka på!
Tack!