Jag har två barn och jag tycker det är perfekt!
De slipper vara utan syskon, det är mycket lättare att kunna ge båda uppmärksamhet än om man har fler barn, lättare att hitta barnvakt om det skulle behövas, man får plats i en vanlig bil utan att trängas och man har alltid en plats över om man ska skjutsa någon annan, det är billigare än att ha t.ex 4 barn, man har färre barn att hålla koll på, man kan lätt ta "ett barn var" dvs vid påklädning klär man på ett barn var och så är man färdig (om man har 3 barn måste ju ett barn vänta medan syskonen kläs på). Ingen behöver bli utanför vid lek eftersom de bara har varandra som syskon att leka med. Lugnet som barnen får genom att slippa massa syskon som stjäl uppmärksamhet, tid och tystnad. Man slipper hålla koll på alla träningar, kompisars telefonnummer, vilka som behöver nya kläder och vilka kläder de vuxit ur m.m.
Nackdelarna är att jag har tvillingar vilket gör att vardagen blir lite mer utmanande än att ha några år mellan barnen. Det kan lätt bli tomt och ensamt för barnen, jämfört med familjer med många barn. Jag vet faktiskt inte så mycket negativt med att bara ha två barn.. Det skulle väl vara lugnet och ensamheten jämfört med om man har 3, 4, 5 eller fler barn. Men det är väldigt positivt ibland, även fast det är mysigt med många barn som springer runt i huset!
Kanske det mina barn kommer få sina vänner till.. Och där kommer vi in på det positiva igen: Har man bara två barn så har man mer plats och tid för deras kompisar!
Jag kan dock inte svara helt säkert på om vi är klar, det är ju flera år kvar tills jag kommer i klimakteriet
Jag känner mig klar, men man vet ju aldrig om man ångrar sig =)