• majja35

KUB test

Hej!

Jag har nu gjort klart KUB testet och fick riskbedömningen 1/ 10100 och ändå har jag blivit orolig  då jag kollat runt på sidor om just KUB test och läst om en del som fått riksbedömningen 1/4500 och ändå fått ett barn med DS.

Min barnmorska som gjorde KUB testet sa att det var jättefina värden. Hon sa oxå att UL såg jättebra ut, nackspalten va på de bredaste stället 1,9mm och hon såg både näsben och att läppen var hel. Även resten såg bra ut, dvs inga fläckar eller sådant hittades på fostret. 

Hjälp mig stilla min oro :-/     

• Svar på tråden KUB test
  • skrållmor

Varför gjorde du kub test då? Om du ändå är så orolig trots bra värden!?

• Jespis

Kub är ju bara en sannolikhetsbedömning. Vill man vara mer säker bör man nog gå direkt på fostervattensprov eller moderkaksprov. Men du har fått jättefina siffror!

• Mynta

Undrar också varför du valde att göra KUB? Det spelar ingen roll vilka siffror du får, för risken finns alltid i och med att det inte är något säkert.

Men ja, du fick jättebra siffror och risken att något är fel är OTROLIGT liten. Får man 1/200, som är något som ses som ganska dåliga siffror, så är ändå chansen till ett friskt barn 99,5%. 99,5% om man får 1/200. Orkar inte räkna på dina siffror nu, men då kanske du inser hur MIKROSKOPISK risken faktiskt är?

Hoppas att du kan släppa det, och njuta av graviditeten!

• 72Lisa

Grattsi till graviditet och jättefina siffror!
    Detär jättefina siffror men kub är ju som sagt inget säkert test. Det går aldrig att veta. Mitt riktmärke har varit att det ska vara större risk för kromosomskador än för missfall vid fostervattensprov för att jag ska göra fostervattensprov.. Dvs enligt vissa siffro 1/200 och enligt andra 1/100. Med dina fina siffror skulle jag INTE riskera ett sent missfall för att göra ett fostervattensprov. Risken för missfall är som sagt enligt vissa siffror 1/200 och enligt andra 1/100. Har bekanta som hade 1/14 eller liknande och fick ett friskt barn. Man kan ALDRIG veta med kub. Men risken för missfall finns om man vill ha ett exakt svar.
    Vet
     du vad du vill göra med svaret om det skulle vara DS eller ngn annan kromosomskada? Det är också fråågor man bör ställa sig innan man går vidare till fostervattensprov.

• Jespis

Jag gjorde kub under tredje graviditeten (det var inte tillgängligt innan). Funderade länge innan vi tog det beslutet. Det är viktigt att veta innan vad man vill göra med svaret, att veta varför man gör testet överhuvudtaget. Problemet när det erbjuds på rutin är just detta, tänker jag, att man gör testet först och funderar på vad det innebär sedan...

• Majamaja
    majja35 skrev 2012-02-18 08:33:30 följande:
    Hej!

Jag har nu gjort klart KUB testet och fick riskbedömningen 1/ 10100 och ändå har jag blivit orolig  då jag kollat runt på sidor om just KUB test och läst om en del som fått riksbedömningen 1/4500 och ändå fått ett barn med DS.

Min barnmorska som gjorde KUB testet sa att det var jättefina värden. Hon sa oxå att UL såg jättebra ut, nackspalten va på de bredaste stället 1,9mm och hon såg både näsben och att läppen var hel. Även resten såg bra ut, dvs inga fläckar eller sådant hittades på fostret. 

Hjälp mig stilla min oro :-/     
    Jag tror inte man ska vara så orolig för att få ett barn med DS. Jag har jobbat med många människor som har DS och det är människor som jag aldrig kommer glömma, som har gjort mig så glad. Det är väldigt olika hur handikappad man blir med DS, och som sagt, det finns så många fantastiska människor som har DS. Jag blir ofta orolig när jag känner att jag inte har kontroll, det finns en sida som heter www.kubtest.n.nu som har mycket bra fakta om kub-testet och om DS. Kanske kan lite mer fakta få dig att känna dig mer i kontroll och lugna din oro? Kram
  • Gheorghe

Jag gjorde min KUB test i förra måndagen och det visar sig 1:20000 så det är oerhört låg risk.

• Acki01

Hej!
    Om du är orolig för att få ett barn med D.S kolla in min sons hemsida.
    Han är en begåvad konstnär och han spelar teater.
    För honom är det helt normalt att ha D.S
    Han är så nöjd med sitt liv.
    En fin, go och lugn kille.
    http://www.acki43.se/andre1/

Med vänlig hälsning Andrés mamma

• miro123413242
    Acki01 skrev 2014-03-04 23:14:52 följande:
    Hej!
    Om du är orolig för att få ett barn med D.S kolla in min sons hemsida.
    Han är en begåvad konstnär och han spelar teater.
    För honom är det helt normalt att ha D.S
    Han är så nöjd med sitt liv.
    En fin, go och lugn kille.
    www.acki43.se/andre1/

Med vänlig hälsning Andrés mamma

Hej!
    Denna tråd är gammal :) min son är 1,5 år nu
    ha det bra
Svar på tråden KUB test