• Nintendo

Hur berätta för barn om depression?

Har sedan i tisdags varit inlagd för depression. Sambon är hemma med våra barn som är 1.10 och 3.5 år. Vår äldsta dotter frågade under min permission igår varför jag var på sjukhus. Jag svarade att jag var väldigt trött och ledsen. "Varför är du det?" undrade hon då. Ja, vad svarar man på det? Jag sa att jag inte visste men jag känner att jag brhöver ge henne en lite bättre förklaring. Någon som har tips på hur man kan uttrycka sig?

• Svar på tråden Hur berätta för barn om depression?
  • emelyaus

det var väl ett bra sätt att säga det? att ibland kan man känna sig trött och ledsen utan att riktigt veta varför och då kan man få hjälp att bli glad på sjukhuset. eller nåt. :)

• PAOW

säg som det är , att man har något som heter serotonin i kroppen och om man har för lite av det kan man inte vara glad och på sjukhuset kan dom hjälpa en att fylla på det.

• Dimisi

Jag tycker oxå att man ska förklara det i medicinska termer. Du är på sjukhus för att du har en depression. Det är depressionen som gör dig trött och ledsen.

När min man var inlagd för depression passade vi på att prata med barnen om pappans beteende under depressionen. De visste ju att han hade varit sur, vresig, inte kunnat skratta och delta i aktiviteter. Nu var han på sjukhus för att han inte ville bete sig så. Han ville bli frisk så att han skulle kunna vara glad och delaktig.

• Snow Crash

Dimisi, ungefär så sa mamma när min far var inlagd för depression. Jag tyckte att det var bra förklarat; det var en sjukdom som gjorde honom ledsen, liksom. Var kanske 4-5 år.

Svar på tråden Hur berätta för barn om depression?