• vivla

äter mindre och mer sällan?

Hej vänner!
    Suck hade jag skrivit ett inlägg och tror jag råkade radera det ;) har jag råkat skicka iväg det utan att hitta det igen så hoppas jag ni har överseende.

Min dotter är nio veckor idag, tio på tisdag. Är korrigerad ålder 3 veckor på tisdag.
    Hon har sedan typ två tre veckor ätit 100 ml ersättning var tredje timma och ökat jätte bra i vikt. När man är prematurförälder, eller iaf jag..så har jag liksom hakat upp mig på det där med vikt, man vill ju att ens barn ska vara så "normalt" som möjligt och ligga där hon borde. Hon följer sin viktkurva.

Dock var vi på bvc igår och hon hade bara ökat 400 g på två veckor, men vår bvc sköterska sa att allt var bra.
    Hon har varit förkyld sedan natten till torsdag och minskat matmängden från 100 ml till mellan 50-80. Är det verkligen normalt? bvc sa att hon kanske ligger i en "matsvacka" och kommer säkert igång snart.
    Känns lite olustigt jag som är första gångs förälder eftersom vi i början av veckan ökade mängden mat för att se om hon behövde mer. Mån, tis och onsdag kunde hon äta mellan 100-135 ml och sedan helt plötsligt falla ner till 50-80 stressar mig. Samtidigt hade jag ammat hade jag inte kunnat fixera mig så på mängden..
    ja suck..
    någon som har något pigga upp tips?
    bvc erbjöd en extra vikt för att stilla min oro, i slutet av nästa vecka om jag ville ha, eftersom vi inte skulle tillbaka förrän om tre veckor.

• Svar på tråden äter mindre och mer sällan?
  • Malima

Bvc brukar alltid vara på den säkra sidan upplever jag,så är inte de oroliga tycker jag att du ska försöka slappna av!
    Är hon förkyld kanske det är jobbigt att äta-själv är jag iaf inte sugen på mat när jag är sjuk!
    Vår son har dagar när han äter mycket mindre än vanligt-men han växer som han ska ändå.Nu är han 6 månader och så har det varit hela tiden!

• vivla
    Malima skrev 2012-02-18 15:50:17 följande:
    Bvc brukar alltid vara på den säkra sidan upplever jag,så är inte de oroliga tycker jag att du ska försöka slappna av!
    Är hon förkyld kanske det är jobbigt att äta-själv är jag iaf inte sugen på mat när jag är sjuk!
    Vår son har dagar när han äter mycket mindre än vanligt-men han växer som han ska ändå.Nu är han 6 månader och så har det varit hela tiden!
    nej det är säkert som du skriver och det har ju inte pågått så länge heller. Men jag blir ju lite sådär förblindad av siffror! Som t ex hon skulle äta för en stund sen och jag gjorde 135 ml för "ifall ifall" hon åt ju 100 med mig tre timmar tidigare. Men när min sambo gav henne mat åt hon bara 50! Då blir man lite stressad fastän det säkert inte gör något alls.Tror jag ska göra den där extra vikten nästa vecka bara för att lugna ner mig själv och försöka släppa det.
    Får tänka att man inte alltid är lika hungrig och att hon faktiskt är lite förkyld.
  • caarroline

Precis så gör våran prematurfödda dotter också just nu. hon är ca 2,5 månad okorrigerat (född i v34+0) och brukar äta 135ml NAN pro var 3e 4e timme,  men sedan igår har hon knorrat och vridit och vänt sig vid matsituationerna och äter endast hälften. Frustrerande! Hon äter från "MAM first bottle flaskor" men helt plötsligt verkar hon inte veta hur man gör. Testade ikväll att byta till en anatomisk ESSKA napp som är mjukare och mer lik hennes vanliga nappar och då åt hon 90 ml.... kanske gick lättare? Hon är också lite förkyld och det kan ju hända att det gör ont i halsen eller öronen eller nåt. Hoppas det går över snabbt! :-/

Svar på tråden äter mindre och mer sällan?