• Cicek

Vilken nappflaska rekommenderar ni för nyfödda? Så många att välja mellan!

Jag kommer inte kunna amma min son när han kommer så jag sitter och funderar på vilken nappflaska vi borde köpa.. Vilken rekommenderar ni? Jag tycker Avent och MAM First Bottle verkar bra. Dr Brown ser sjukt komplicerat ut att tvätta, och vi vill gärna ha en flaska som inte är så smal för vi tyckte det var jobbigt när äldsta sonen var liten.. Tar gärna emot tips :)

• Svar på tråden Vilken nappflaska rekommenderar ni för nyfödda? Så många att välja mellan!
  • moncen80
    jag använde dr brown till sonen och var jätte nöjd  anledningen står i texten nedan för. hoppas du hittar en flaska du tycker om

Efter många års forskning utvecklades Dr Brown´s Natural Flow System.  
    Det unika systemet består av en nappflaska med en patenterad invändig luftventil som tar bort luftbubblor och vakuum i modersmjölken, mjölkersättningen och i alla andra typer av vätska. När man använder Natural Flow Systemet så förhindras de mest välkända orsakerna till magbesvär med gasbildning, t.ex. kolik och det är dessutom medicinskt bevisat att risken för mellanöronsproblem reduceras.
  • Pyrro_b

Vad som är bäst beror ju igentligen vad man menar med bäst...är det nappens utformning, är det hur lätt den är att diska, är det priset, tillgängligheten? Har man ett barn som sväljer luft och vill minska det så anser jag att det inte finns något alternativ till Dr Browns.......vill man inte åt den effekten så kan säkert någon annan vara bättre som kanske är lättare att diska eller billigare...

• curiosa

Vi har mam anticolic flaskorna och de fungerar jätte bra för oss.
    Har gett ersättning helt sen liten var 2 veckor.

• Coyote

Mam-flaskorna hade vi, och vi var nöjda med dem. Nackdelen är att de gärna börjar läcka i botten efter ett tag, men det kan ju varit vi som hade otur också.

• IsabellaP

Vi har testat MAM och Philips Avent. Aventen har använts EN gång = ingen höjdare.
    MAM:en funkar perfekt för oss. Dottern har fått ersättning i den från dag ett, och nu är hon snart tre veckor. Inga tendenser till magont eller något sådant. Den har ju en anti-kolik-funktion, men det är ju svårt att veta hur det hade varit med en annan flaska. Känns dumt att byta från något som funkar :)

Har en Dr Brown-flaska med hemma, men den har vi inte provat än, får se om/när vi gör det :)

• Limonella

För vår son fungerade Dr Brown bäst (har flaskat från start). Vi hade MAM först men han fick inte till ventilfunktionen förrän han var närmare året i den. Dr Brown gav lugnare matningar och mindre magknip. Idag är sonen 14 månader och han dricker fortfarande sin välling ur Dr Brownflaskor.

• goabarn77

Jag undrar lite över senaste flasklarmet om gifter i flaskorna. Är det någon som vägt in det i valet av flaska? Har bara lyssnat på informationen med ett halvt öra så jag vet väldigt lite om det hela.

• Emmamyway

Jag gillar MAM bäst! blev rekommenderad de innan och de har funkat :)

• Nemi76

Fick med en Calma när jag köpte bröstpump (Medela) och har bara använt den men den har fungerat jättebra. Barnet använder samma metod att äta med Calma som det gör när barnet äter från bröstet. Det har fungerat bra att använda både flaska och bröst men när det gäller magproblem vet jag inte vilken som är bäst. Mitt barn har inte haft några problem men om det är pga Calma eller att hon aldrig haft problem helt enket, vet jag ju inte.

• Indianica

Vi hade Dr Brown, för sonen var lite risig i magen och den var bra. Kan inte minnas att den var jobbig att tvätta?!

• Nemi76

Kan förresten tillägga att barnmorskan på BVC tyckte att Calma var ett bra val. Om det var det bästa vet jag inte Men när hon frågade vilken napp vi använde så tyckte hon att Calma var bra

• Bling1975

Om man ska amma så är Calma bäst eftersom bebisen då behåller tekniken. Men min bebis svalde på tok för mycket luft med den så när jag slutade amma helt så provade vi MAM med antikolik ventilen. Jag tycker de är toppen och hon har blivit mycket bättre i magknipet. Enkla att diska, billiga och nu rinner det inte floder vid sidan om munnen som det gjorde med Calman så vi behöver inte ens haklapp längre.

Stitch längtar efter Lilo
  • Bling1975

Just det, om man får en MAM flaska som läcker så ska man reklamera den. Vi har 5 stycken och en av dem läckte och det var inga problem att lämna tillbaka den. Verkar inte vara helt ovanligt, tror det finns info på deras hemsida om det så man kan skicka direkt dit om man inte går tillbaka till butiken.

Stitch längtar efter Lilo
  • Nemi76
    Bling1975 skrev 2012-05-23 12:30:07 följande:
    Om man ska amma så är Calma bäst eftersom bebisen då behåller tekniken. Men min bebis svalde på tok för mycket luft med den så när jag slutade amma helt så provade vi MAM med antikolik ventilen. Jag tycker de är toppen och hon har blivit mycket bättre i magknipet. Enkla att diska, billiga och nu rinner det inte floder vid sidan om munnen som det gjorde med Calman så vi behöver inte ens haklapp längre.

Min tjej sväljer inte så mycket luft vad jag har märkt, däremot så kan hon vara ganska glupsk så hon suger väldigt hårt och mycket och då kommer mycket mat som rinner vid sidan. Men jag har också märkt att det är skillnad på ersättning och bröstmjölk. Hon är liksom mer glupsk när det gäller ersättningen, den rinner lättare osv.
  • 2012mamma

Avent var den ända nappflaska han inte fick ont i magen av i början, sen så har den få delar och är lättdiskad, 

• lullelind

På Neonatal rekomenderade de Calma till mig. Barnet få verkligen suga ur mjölken ur den flaskan då jag kombinerade amning och flaska. Inget som rinner av sej självt. Men jag gillar inte själva dinappen. Hård och oformlig. Vi började sen med NUK som har en bröstvårtsidentisk dinapp. den tycker vi allra bäst om. Vi har även testat MAM och Avents, och de gillar vi inte. Varför ha femtielva delar på en MAM:en? O Avents ha konstig dinapp.
    NUK kör vi med och är jättenöjda. har också sån där antikolik grej.  Men napparna som tillhör är större hål i, så få köpa extra dinapp i stl S först. Men det upptäckte vi inte förens senare. Men det lilla hålet S är verkligen pyttelitet och ta evigheter o mata med. Vårt barn hann tröttna o blev tokig för det inte kom ngn mat, hur mycket han än sög. Så vi gick tillbaka till M ganska fort.

Svar på tråden Vilken nappflaska rekommenderar ni för nyfödda? Så många att välja mellan!