• Annielee

    Mjuka markörer "soft markers" på rutinultraljudet

    Var på rutinultraljudet för två dagar sedan och där såg de två stycken så kallade soft markers eller mjuka markörer som är en ökad risk för kromosomavvikelse om man som vårt foster har fler än en markör. Vår bäbis hade en i huvudet och en i hjärtat. Igår gjorde vi fostervattenprov och inväntar nu resultatet, en hemsk väntan är vad det är.

    Någon mer här inne som varit med om detta och gjorde ni fostervattenprov och hur gick det med bäbisen, var den frisk eller ej???

  • Svar på tråden Mjuka markörer "soft markers" på rutinultraljudet
  • Fru Frax

    Hej!
    Vår yngsta son hade  ektogent foci och vi gjorde fvp. Det finns inga kromosom avvikelser hos honom. Jag tyckte dock att fvp var hemskt och skulle inte göra om det i ett liknande fall.

  • paprikapizza
    Fru Frax skrev 2012-02-25 10:21:14 följande:
    Hej!
    Vår yngsta son hade  ektogent foci och vi gjorde fvp. Det finns inga kromosom avvikelser hos honom. Jag tyckte dock att fvp var hemskt och skulle inte göra om det i ett liknande fall.
    Echogenic foci, det ar ingen diagnos i sig utan beskriver bara vad som setts pa ultraljud : Ett ekogent ("stark signal" = nagon som ser vitt ut pa UL-bild) foci ("prick".)
  • jeccika

    Min dotter hade ecogent foci på hjärtat vi gjorde bara ett riktat ultraljud och valdebort fvp. ut kom en fullt frisk liten tjej som nu är 18 månadet :) STORT lycka till till er!

  • soffipropp89

    JAAAAAA! Fick hem brevet igår från NUS!
    Ingen trisomi 13, 18 eller 21.
    Nu kan vi andas ut och försöka njuta resten av denna graviditet. :D

    Lycka till alla blivande föräldrar!  <3

  • Annielee

    Härligt Soffipropp!!! Jag vet vilken lättnad du känner nu, den är fantastisk! Fira nu ordentligt och njut!!!!

  • Lonas

    Min lilla bebis har vätska kring hjärtat, så imorn ska jag tillbaka till läkaren. Har gått en vecka nu sen vi var på rul och fick precis som nån tidigare här beskriver det bara rakt slängt i ansiktet och sen hem så den här veckan har varit hemsk och nu har jag tok ångest flr att göra fvp imorn..

  • Lonas

    Jag vet inte, ds eller att bebisen har en infektion fick vi till svar. Lite luddigt.

  • soffipropp89

    Idag har vi varit på ännu ett ultraljud för att kolla cystorna som dom upptäckte på RUL!
    Tro det eller ej, men cystorna hittades inte, dom var borta! är i vecka 26+4 idag. Kan inte bli bättre! Skrattande

    Lillens vikt uppskattades till över 1100 gram, han ligger 7,8% över medel.
    Är så lycklig över att dom inte hittade något annat att oroa sig över just nu utan kom bara med glädjebeskedet.

    Nu kan man ju mer njuta av sista delen av graviditeten!  Glad

  • JE81

    Var på rul idag och fick reda på att det fanns en markör på hjärtat och ev en på hjärnan men för övrigt var allt normalt, ska dit imorgon igen. Man blir så orolig fast man inte ska bli det innan man vet allt men det är ju inte så lätt!!!
    Blev så glad att jag hittade denna tråden och fick lite positivt i det hela!
    Hoppas allt ser bra ut imorgon!! 

  • Annielee

    Vet hur det känns JE81. Håller tummarna för att det ser bättre ut i dag och att det inte är något alls. De där markörerna behöver ju inte betyda nåt alls som du förstått när du läst tråden.

  • soffipropp89

    min lille melwin kom 20 juni i vecka 36+4 med en vikt på 3330 gram och 49 cm. han är helt frisk! =) nu är jag lycklig! =)

    Lycka till ni andra som haft oddsen emot er. kram

  • Madeleiiiine

    Hej! Vi var på rul i fredags och fick veta att den lilla flickan i magen har två markörer.. En i hjärtat "golfboll" och en i hjärnan (cystor) vet inte vad det var dem kallade de, jag är så orolig och hon bökar och har sig varje dag vill kunna glädjas och känna mig trygg. Vi ska göra fvp nu på onsdag, hoppas verkligen allt är fint med den lilla... Så härligt att läsa solskenshistorier!!!! :)

  • Annielee
    Madeleiiiine skrev 2012-08-05 22:02:36 följande:
    Hej! Vi var på rul i fredags och fick veta att den lilla flickan i magen har två markörer.. En i hjärtat "golfboll" och en i hjärnan (cystor) vet inte vad det var dem kallade de, jag är så orolig och hon bökar och har sig varje dag vill kunna glädjas och känna mig trygg. Vi ska göra fvp nu på onsdag, hoppas verkligen allt är fint med den lilla... Så härligt att läsa solskenshistorier!!!! :)

    Hej madeleiine!
    Vår tjej hade precis som eran två markörer, en i hjärtat och en i hjärnan. Hon föddes nu 24-e juli och mår jättebra!!! Håller tummarna för er också!!
  • Madeleiiiine
    Annielee skrev 2012-08-07 13:04:37 följande:

    Hej madeleiine!
    Vår tjej hade precis som eran två markörer, en i hjärtat och en i hjärnan. Hon föddes nu 24-e juli och mår jättebra!!! Håller tummarna för er också!!
    Var på FVP i onsdags och idag kom snabbanalysen. Haft en väldigt jobbig dag med spänd väntan men som tur va fick vi fina resultat. Äntligen kan man pusta ut och lägga detta bakom sig!

    Grattis till flickan Annielee :) 
  • tvillingbebisar21

    Hej, hur gick det för er? Fick ni gå vidare med detta? Föddes bebisen med någon kromosomavvikelse? 

    Mvh, nyfiken och orolig mamma som fick samma sak på RUL igår(gravid med tvillingar)

Svar på tråden Mjuka markörer "soft markers" på rutinultraljudet