Autistiska barn
hej
våran son är tydligen autistisk
undrar nu hur ditt barn är i sättet och lite ?
berätta det ni vill
hej
våran son är tydligen autistisk
undrar nu hur ditt barn är i sättet och lite ?
berätta det ni vill
Min dotter har Autismliknande tillstånd.
Hon blev utredd i höstas och har mycket tvång och allt måste helatiden kännas rätt för henne för att hon ska genomföra saker i sin vardag.Får lätt utbrott och kan inte förstå sin styrka.
Hon har svårt med det sociala och har en resurspersonal på förskolan som jobbar med henne.
Vi försöker annpassa vår vardag utefter hennes förutsätningar.
Vi använder bildschema och är noga med att vara konkret i allt vi säger.
Ex: En gång sa jag att nu går du" raka" vägen till farmor...Då menade jag att hon inte skulle stanna påvägen och glömma av att hon skulle gå till farmor som bor tre hus bort.
Hon kom hem med genomblöta skor och byxor.
Hon tog mig bokstavlig och gick rakt fram och igenom en stooor vattenpöl.
Svaret till mig blev då_ men mamma du ska ju att jag skulle gå rakar vägen till farmor.
Här kunde hon inte gå runt vatten pölen som låg ivägen...
När hon blir orollig går hon in i en roll som just nu är en person som rider en häst...hon är låst till hästlekar och kan inte leka nåt annat.Vi har försökt att bryta detta men det har fungerat dåligt.
Hon har haft tvång med färger och ett tag kunde hon bara äta med blå sked och blå tallrik.Vi fick kämpa länge för att bryta detta. Det är lätt att man blir indragen i en massa tvångsbeteenden.
Just nu går vi rehabsamtal för att hitta bra tips för att hjälpa min dotter att klara vardagen på bästa sätt.
Skolan närmar sig med stormsteg och vi känner en stor oro för hur det ska gå för henne i skolan framöver. Är er son under utredning?
någon mera med autistiskt barn
Jag har en sexåring med autismspektrumstörning. Diagnos för ett år sedan. Han har också epilepsi. Han har svårigheter med socialt samspel, förstår inte lekkoden, har svårt med ögonkontakten, brister i flexibilitet och får fixeringar, har svårt med mat och sömn, brister i uppmärksamhet, är hyperaktiv, tänker konkret, har svårt att förstå andras och sina egna känslor.
Han har en god begåvning och är duktig på att konstruera saker och bygga saker. Han är mysig att prata med och har mycket djupa tankar och funderingar. Han är snäll och godhjärtad men på sitt eget lilla sätt.
Hur gammalt barn har du. TS?
Jag har en son som är fem som har autistiskt syndrom. Han har endel utbrott och fixeringar och vi jobbar med förberedelser, tydliga krav som är anpassade till sonen (och inte till barn i samma ålder), tillämpad beteendeanalys och liknande förhållningssätt. Två böcker som är ett absolut måste när man har ett barn som mitt är Explosiva barn av Ross Greene samt Problemskapande beteende av Bo Heilskov. Dessa krockar förvisso med ett beteendemodifierande förhållningssätt, men jag plockar guldkornen från en massa metoder/förhållningssätt.