• 1978

Jobba direkt efter förlossningen?

I en tråd här på FL diskuteras huruvida någon som fött barn kan/bör börja jobba två veckor efter förlossningen. Min spontana reaktion var att jag inte hade klarat det, rent fysiskt.

Hur var det för er? Efter hur många veckor efter förlossningen hade du klarat av att börja jobba? Ni som har ammat får bortse från den biten och utgå från enbart när er kropp hade klarat att gå till jobbet, inte när barnet hade kunnat vara utan era bröst.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jobba direkt efter förlossningen?
  • krompa

Efter de 2 första hade jag klarat jobbet efter ca 8veckor. Nu efter 3:dje barnet hade det gått tidigast 12 veckor efter med panodil och energitillskott.

• Ragnar

Efter första förlossningen hade jag nog klarat mitt lugna jobb bra efter ca. 2 veckor. Andra förlossningen var så snabb och lätt att efter den kände jag mig helt återhämtad redan dagen efter.

• KimPossible

Med första barnet hade det nog tagit sisådär en två veckor rent fysiskt, jag förlorade över tre liter blod. Psykiskt uppemot en månad eller mer, eftersom både jag och barnets pappa hade en del att bearbeta när det gällde faktumet att både jag och barnet höll på att dö pga inkompetens från en biologistfitta till barnmorskas sida.

Med andra barnet hade jag kunnat börja jobba dagen efter förlossningen, vilket jag på sätt och vis gjorde också. Jag fortsatte helt enkelt att renovera vår lägenhet mellan amningarna.  

• annca

Eftersom jag blev snittad så två veckor.

(Hade varit underbart att få göra det, iaf ett par dagar i veckan)

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • hymafr

Jag var på jobbet första gången då min dotter var 15 dagar gammal.

Innan dess hade jag jobbat lite hemifrån.
    Givetvis jobbade jag inte heltid, utan var oftast och hämtade hem papper som jag jobbade med hemma i ett par timmar per dag i snitt.  

• Mary Jo

Rent fysiskt kanske efter 2-3 veckor  

Vilja 17/2-10 och lillebror bf 28/3-12 <3
  • dripdrop

Ja, rent fysiskt släppte allt det onda efter typ två veckor så det hade jag nog klarat då. Men mentalt/känslomässigt - inte en suck. Hormonerna gjorde mig ganska ostadig.

• gryning2

Nu röstade jag en vecka baserat på min vaginala förlossning. Jag fick sy mycket (tror det var 20 stygn) men efter en vecka var jag ändå OK och hade klarat att jobba rent fysiskt. Efter mitt kejsarsnitt kanske jag hade klarat det efter 3 veckor.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Gladskit

Fysiskt säger jag 2v för det var då ungefär jag kunde fungera som vanligt efter förlossningen (akut snitt).
    Sen blev vi tyvärr sjuka och var inlagda på sjukhus mycket de första veckorna och jag var mer eller mindre bunden till en bröstpump tom 6;e veckan. Men jag valde att rösta på 8v för då hade jag kommit förbi allt det där, knytit an till mitt barn och känner att jag hade kunnat lämna över ansvaret på dagtid till pappan som var minst lika involverad i allt kring barnet som jag var.
    Jag hade aldrig valt att jobba heltid efter 8v men ett par dagar/v hade fungerat.
    I verkligheten började jag jobba efter 12v och det fungerade jättebra!

• Guldtrollsmamman

Hade kunnat börja jobba ca en vecka efter mina förlossningar. Jag hade tur och drabbades inte av några komplikationer och jobbar på kontor. Fysiskt sätt är mitt arbete mycket lättsammare än att vara föräldraledig. På jobbet behöver jag bara klara av att sitta på en stol, hemma ska det lyftas bäbis, bäras, vaggas, fixas och tas hand om äldre syskon mm

• Snow Crash

Sex veckor ungefär. Foglossningen som inte hade varit något större problem under själva graviditeten (jag var ju ändå en dinosaurie, så det kändes liksom naturligt att ha ont) blev värre efter förlossningen. Jag var rädd att jag hade krystat sönder något först, men i takt med att gravidhormonerna gick ur kroppen blev det bättre.
    Nu hade jag visserligen ett stillasittande jobb, men det är ju rätt tröttande att ha ont också.

• konkelbär

6 månader röstade jag. Efter 2 månader funkade kroppen hyfsat igen, men kan hade inte alls känt mig redo mentalt att börja jobba förän efter ett halvår.

• J1983

Rent fysiskt så hade jag nog kunnat börja jobba inom någon vecka eller så.. men psykiskt har återhämtningen tagit mycket längre tid.

• Aerials

Fysiskt efter 1 vecka, jag har varit i väldigt bra form direkt efter. (Bra förlossningar, vältränad så återhämtningen var god)

Psykiskt är en annan femma. 

• 1978
    Aerials skrev 2012-02-22 19:13:49 följande:
    Fysiskt efter 1 vecka, jag har varit i väldigt bra form direkt efter. (Bra förlossningar, vältränad så återhämtningen var god)

Psykiskt är en annan femma. 
    Vad skönt det låter!
    Men jag vill nog mena att det faktum att man är vältränad inte på något vis garanterar att det går snabbt att återhämta sig (även om det så klart är en fördel på många sätt!). Inga av de krämpor jag hade efter förlossningen kunde kopplas till hur god kondition jag var i.
  • Aerials
    1978 skrev 2012-02-22 20:34:26 följande:
    Vad skönt det låter!
    Men jag vill nog mena att det faktum att man är vältränad inte på något vis garanterar att det går snabbt att återhämta sig (även om det så klart är en fördel på många sätt!). Inga av de krämpor jag hade efter förlossningen kunde kopplas till hur god kondition jag var i.
    Självklart inte, men jag hade inga komplikationer, inte ens en liten bristning, och baserat på det så tror jag säkerligen att det spelade in. Sen kan ju inte kroppens kondition påverka om man spricker hela vägen eller får kraftiga blödningar eller nåt.

Och jo, det är skönt! Efter andra förlossningen kunde jag tom gå upp och gå helt normalt från förlossningssängen. Det gjorde mig rätt förvånad eftersom jag vaggade som en bredbent anka efter första trots att jag inte haft några problem  
  • 1978
    Aerials skrev 2012-02-23 10:19:34 följande:
    Och jo, det är skönt! Efter andra förlossningen kunde jag tom gå upp och gå helt normalt från förlossningssängen. Det gjorde mig rätt förvånad eftersom jag vaggade som en bredbent anka efter första trots att jag inte haft några problem  
    Gött!
Svar på tråden Jobba direkt efter förlossningen?