Lingonris skrev 2012-02-25 12:45:24 följande:
Med första barnet gjorde jag fostervattenprov. Kommer ihåg att provtagningen gick fort. Sticket kändes i några dagar efteråt, men inte mycket. Det rann tyvärr ut fostervatten efteråt, vilket gjorde att tiden efteråt var väldigt orolig. Nu, flera år senare, har jag förstått att läckage av fostervatten inte alls är ovanligt.
Med andra (pågående grav) valde jag att göra moderkaksprov istället. Dels för att få ett tidigare besked, men också för att jag trodde att det skulle vara mindre risk för läckage av fostervatten.
Upplevde provtagningen som liite obehagligare än fostervattenprovet, men det hela är ju över på ca 10 sek så det är inget långvarigt obehag. Efteråt hade jag lite värk runt sticket, precis som efter fostervattenprovet, men i övrigt inga komplikationer. Inga blödningar. Inget fostervatten.
Och resultatet var bra.
Lycka till! Det kommer att gå bra.
Känns tryggt att få höra alla era svar!! Jag har tid nästa vecka och det känns skönt att det äntligen är dax men lite oroligt för undersökningen och dagarna efter. Men jag ska försöka tänka positivt och jag har tagit mig ledig en dag på jobb så jag bara kan ligga på soffan och inte göra något alls. Kommer ha med min kära man som stöd och han har lovat stanna hemma efteråt om jag inte mår bra. Skönt med en klippa!!
Jag är också lite orolig att vi kommer få samma svar som förra gången.... Men man kan väl inte ha sån otur??