• Tösabiten88

chicco lite away?

vad har ni för bra och dåliga erfarenhet av den?. är det bra liggläge i den?

tänkte har den som en liten extravagn när vi åker bort och inte behöver ha med den stora vagnen. 

060914 & 080114 & 090422 & 110130
  • Svar på tråden chicco lite away?
  • TEDDEN

Har haft den, tyvärr extremt svårkörd p ga veka framhjul som inte snurrar ordentligt och ställer sig på snedden.
    På glatta golv, typ mataffär, kan man öh inte svänga..
    Sålde den efter 2 veckors slit och en ryggvärk from hell.....

• Tösabiten88

Det var ju inte bra :(. kan du rekomendera en annan då?

• TEDDEN

Har köpt silvercross i två omgångar, bra smidiga vagnar, fullt liggläge, bra design och relativt stabila för att vara "små". Lite dyrare än Lite way, men bättre kvalitet! 

• HonSomVet
    TEDDEN skrev 2012-02-20 12:08:00 följande:
    Har haft den, tyvärr extremt svårkörd p ga veka framhjul som inte snurrar ordentligt och ställer sig på snedden.

Håller inte alls med! Har haft en Chicco LiteWay i 2 1/2 år nu och jag är supernöjd med den! Det börjar märkas att den är välanvänd nu, men den håller ihop fortfarande.

Och har aldrig haft problem med att svänga med hjulen, tvärtom har den varit väldigt smidig. Eller ja, i snömodd är den ju inte så trevlig, men det är inte så många vagnar som är körbara då. Och blir hjulen tröga efter ett tag, så ta bort dem och tvätta, låt torka och smörj. Alla vagnar behöver underhåll.
  • HonSomVet

I stort sett fullt liggläge i den också. Men en sak vill jag påpeka, det gäller säkert fler sulkys. Ska barnet sova i den och det är ett lite mindre barn som rör mkt på sig, så spänn fast barnet. Jag lät dottern 9 månader gammal sova i den och dum som jag var så hade jag inte spänt fast henne för att hon skulle få mer rörelseutrymme. Vips så hade hon krupit lite för långt bak, vagnen tippade och hon åkte ut baktill med huvudet före. Det berodde helt på min egen oaktsamhet, men det är ändå värt att tänka på.

• Tösabiten88

honsomvet: Okej, det var bra och höra din version oxå :)  Det är svårt och veta då man inte är så insatt i vagndjunglen.

• Billabong
    TEDDEN skrev 2012-02-20 12:08:00 följande:
    Jag håller inte heller med.
    Vi har haft den till flera barn och under drygt 3 års tid. Fungerar utmärkt. Att hjulen ställer sig på snedden har jag aldrig upplevt med vår Chicco Liteway, däremot med lånade vagnar med dubbla framhjul.
    Rekommenderar vagnen varmt.
  • TEDDEN

Men vad fick jag för måndagsexemplar?!  

Alla glatta ytor var en fullständig mardröm då jag fick dra vagnen baklänges och sedan sparka hjulen i rätt läge. Hände hela tiden! Dock helt ok att köra ute på vanlig asfalt- då betedde den sig som "vanligt".  

• HonSomVet
    TEDDEN skrev 2012-02-20 12:54:26 följande:
    Men vad fick jag för måndagsexemplar?!  

Alla glatta ytor var en fullständig mardröm då jag fick dra vagnen baklänges och sedan sparka hjulen i rätt läge. Hände hela tiden! Dock helt ok att köra ute på vanlig asfalt- då betedde den sig som "vanligt".  
    Låter som min kassa billiga Carena jag köpte som extravagn. Hjulen fästen inte inomhus. Men Chiccon är av så pass bra kvalitet att det inte borde vara så där. Men man kan ju ta loss framhjulen på Chiccon och rengöra och smörja om man vill. Kanske hade de behövt sig en omgång. Eller så var det en kass vagn du fick.
  • TEDDEN
    HonSomVet skrev 2012-02-20 12:57:52 följande:
    Låter som min kassa billiga Carena jag köpte som extravagn. Hjulen fästen inte inomhus. Men Chiccon är av så pass bra kvalitet att det inte borde vara så där. Men man kan ju ta loss framhjulen på Chiccon och rengöra och smörja om man vill. Kanske hade de behövt sig en omgång. Eller så var det en kass vagn du fick.
    Ja, fast den blev ju aldrig så använd så att det blev något slitage...Men jag kanske skulle ha smörjt hjulen ändå?
    Sålde den efter 2 fruktansvärda veckor och återgick till min trygga och smidiga Cameleon innan jag köpte en Silvercross- otroligt bra vagn! Rekommenderas varmt!  
  • Iryelle

Jag har också funderat på den vagnen, den har ju fått bra i tester och jag har även sett den rekommenderad här. Jag undrar lite från vilken ålder man brukar använda dem?
    TEDDEN: Tror faktiskt jag sett någon annan skriva samma sak så man kanske ska vara uppmärksam på det när man köper den och reklamera den om den beter sig så för det kan ju vara ett produktionsfel isåfall. Den jag testade i affären var det inga större fel på men jag vet att jag var noga med att kolla hur framhjulen betedde sig just för att jag läst att någon hade haft problem.

• karet

Vi var varit supernöjda med våran.
    Ja, lite svårstyrd på "glatta" golv men i övrigt mycket bra.

• HonSomVet
    Iryelle skrev 2012-02-20 14:05:40 följande:
    Jag har också funderat på den vagnen, den har ju fått bra i tester och jag har även sett den rekommenderad här. Jag undrar lite från vilken ålder man brukar använda dem?
    TEDDEN: Tror faktiskt jag sett någon annan skriva samma sak så man kanske ska vara uppmärksam på det när man köper den och reklamera den om den beter sig så för det kan ju vara ett produktionsfel isåfall. Den jag testade i affären var det inga större fel på men jag vet att jag var noga med att kolla hur framhjulen betedde sig just för att jag läst att någon hade haft problem.
    Dottern började använda sin från 8-9 månader, men det går nog lite tidigare också.
  • Iryelle
    HonSomVet skrev 2012-02-20 15:36:09 följande:
    Dottern började använda sin från 8-9 månader, men det går nog lite tidigare också.

Ok, då ska jag nog köpa en innan sommaren. Tack :)
  • Helhjärtat

Gammal tråd men hur tar man bort framhjulen? Kanske är jag som är bakom flötet, men jag får inte bort mina.

Följ dina drömmar
  • momomo

Supernöjda med liteway. Har haft den i snart två år, och använt den mycket. Går att köra i lätt terräng (lite snö, eller grusväg). Den är lite liten nu när sonen passerat maxvikten 15 kg...

Hade jag vetat att han skulle bli en tungviktare tidigt så skulle jag ha kollat på Chicco Echo istället som har högre maxvikt.

Helhjärtat skrev 2014-01-20 15:10:03 följande:
    Gammal tråd men hur tar man bort framhjulen? Kanske är jag som är bakom flötet, men jag får inte bort mina.

Tryck på metallpinnen ovanpå fästet
Svar på tråden chicco lite away?