Skadligtvmed välling?
I flera trådar, inlägg och råd har jag läst att man inte ska ge för många mål med välling, runt två mål som mest. Jag undrar om detta stämmer och vad man i så fall grundar detta på? Min flicka, 16 månader älskar välling i dess alla olika former. Välling fungerar därför som frukost och mellanmål för henne. Utöver 4 (och ibland 5 flaskor) välling per dag äter hon alltid ett mål lunch och ett mål middag som består av "vanlig" mat, med frukt som efterrätt. Efter vällingfrukostmålet sitter hon med och petar i sig grönsaker, smörgås och skinka som hon vill. I flera trådar har jag sett att man föredrar att ge smörgås/skorpa/pannkakor o dyl som mellanmål, skulle detta vara bättre och i så fall på vilket sätt, detta består ju också av spannmål och jag kan varken se eller tro att det skulle vara nyttigare. Dessutom varvar jag vällingen ordentligt mellan ris/majs/havre/fullkorn, så bara spannmål är det inte heller.. Kan du vara snäll och förklara vad problemet med vällingen är (det enda jag ser är att det i så fall inte ger träning på att tugga, men den träningen får hon ju ändå genom maten osv