• pojkens

vill höra erfarenheter från er som donerat.

Hej,

Jag har precis kontaktat en fertilitetsklinik för att kolla om jag är lämplig att donera ägg. Har fått de barn jag vill ha, men har en hel del bekanta som kämpar och tänkte därför bidra lite till de som så kämpar för att få det jag fått gratis.

Men jag vill gärna höra lite från er som gjort det hur ni upplevt det. Bieffekter av mediciner, krångel etc? Eller gick allting smidigt? Hur tänker ni om att ev bli uppsökt? Hur tänker ni kring ev barns uppväxt? Det låter ju lite långsökt men det enda som ev kan få mig att vara tveksam är just att jag inte kan garantera att det barn som ev sätts till världen får det bra. Visserligen kan jag tänka att de som kämpat så länge går igenom en massa jäkla "lämplighetstester", som vi andra aldrig gör, men tanken finns ändå i bakhuvudet.

tacksam för diskussion kring ämnet! allas åsikter är välkomna.

• Svar på tråden vill höra erfarenheter från er som donerat.
  • mariaochlinus

Jag är oxå nyfiken,är/eller ska bli donator!
     ska börja min behandling den 25/2. Gör sedan en donation ca v 13!

(¯`♥.¸♥ Amanda 001113, Lucas 051010, Vidar 080328, Alice 100517 ♥¸ .♥´¯)
  • pojkens
    mariaochlinus skrev 2012-02-21 07:44:09 följande:
    fick du också lämna infektionsprov vid två gånger med 6 månaders mellanrum? för det är ju en lång process isåfall. Ock vad sa de till dig angående preventivmedel under den tid man väntar på behandlingen?
  • mariaochlinus

Jepp lämnade först ett prov och sedan ska ett till lämnas efter 6 månader, MEN då de första såg bra ut så har vi gjort alla andra förberdelser som psykolog/läkar samtal under dessa 6 månader och vi sätter igång med behandlingen nu, trots att andra provet inte är lämnat ännu... De kommer att göras nån vecka in i behandlingen, de gör så för att vinna tid, tjuvstaratr alltså! För chansen att nått är fel på nästa prov är ju väldigt låg..

Å det är ju såå många som väntar på donatorer.. Är visst mes korsdonation som sker annars..  

• pojkens

jag får se vad de säger. Insåg precis att jag kanske inte är lämplig donator då jag har underfunktion på min sköldkörtel. Fick det i samband med första graviditeten så det kanske räknas som en av de sjukdomar man inte ska ha. ? 

• iza79
    mariaochlinus skrev 2012-02-21 07:44:09 följande:

wow jag ska oxå börja då ! :) vad kul att det vi är fler den veckan! vilken klinik tillhör du?
  • mariaochlinus

iza79: klinik? jag går på ivf på NUS...

• Caspianne

Måste bara tacka er som ställer upp som donatorer. Ni är guld värda och ger en ovärderlig gåva! Hjärta

(Jag är nu gravid efter 5:e ÄD efter att aldrig ha plussat tidigare).  

• pojkens
    Caspianne skrev 2012-03-15 08:03:31 följande:
    Måste bara tacka er som ställer upp som donatorer. Ni är guld värda och ger en ovärderlig gåva! Hjärta

(Jag är nu gravid efter 5:e ÄD efter att aldrig ha plussat tidigare).  
    det är ju bra att man faktiskt kan göra det :). Jag har ju inte kommit igång än men har tagit de första proverna så vi får se hur det går. Man hoppas ju såklart att någon verkligen får nytta av ens ägg. 
    lycka till med bebisen!  
  • Dizzi

Jag har donerat en gång och är på gång att göra det igen nu i vår. Hade inga bekymmer alls av hormonsprutorna och plocket gick snabbt och relativt smärtfritt. Dvs jag har inga betänkligheter kring att göra det en gång till.

Om barnen som eventuellt blir till utifrån min ägg skulle söka upp mig i framtiden så fick jag väl bjuda på en kopp kaffe och kolla om det fanns några likheter med mig själv i 18-årsåldern... Jag ser det faktiskt som helt oproblematiskt att donera ägg. Med tanke på att mina ägg annars kommer ut med mensen och slängs i papperskorgen i badrummet, så känns väl donation som ett ganska bra "öde" för dem... Att de barn som föds skulle få en dålig uppväxt är ju hypotetiskt möjligt om än otroligt, med tanke på vilken process det är för mottagarparen.

• pojkens
    Att de barn som föds skulle få en dålig uppväxt är ju hypotetiskt möjligt om än otroligt, med tanke på vilken process det är för mottagarparen.
    absolut. Tanken har ändå slagit mig. Men jag har planerat att odnera efter sommaren nu, lämnat de första proverna så ska ta nya någon gång i augusti är planen. Så får vi se om det går bra. 
Svar på tråden vill höra erfarenheter från er som donerat.