• Anonym (Krossad)

    Min sambo- en missbrukare av sex/amfetamin?? Hjälp!!

    Hej alla!

    Min sambo sedan 8 år tillbaka har hamnat i ett sorts missbruk av amfetamin.
    Han tar inte dagligen men däremot flera gånger i månaden. Detta är givetvis ett stort problem för mig/familjen. 
    Han sitter nätterna igenom hemma & pysslar och tror han får gjort massa saker i hemmet (vilket inte stämmer utan blir bara kaos av det hela) eller så är han hos likasinnade vänner nätterna genom.

    Saken är den att han vill sluta med detta och vill inte leva på detta viset. Men mitt i allt detta kaos så blir han liksom "världsmästare" och tror han klarar av allt. Men det går ju inte.

    Som om det missbruket inte räckte så strular han till det såpass mycket att han inleder typ "knullförhållanden" med sk pundarbrudar. 
    Jag har kommit på honom ett par gånger. Han blir förtvivlad,ångrar sig och vill ju absolut inte göra så här mot mig för att han älskar mig bla bla bla. Jag blir lika förkrossad varje gång men förlåter och hoppas på att det inte ska hända igen. Men nu har jag kommit på honom igen.

    Jag känner mig fruktansvärt sviken och dum men jag vet ju att detta är inte min kille i normala fall. Jag älskar honom jättemycket men hur ska man få tillbaka tilliten?
    Hur ska vi komma på fötter igen? Kan vi det? 

     Vill gärna ha goda råd om det finns nån som varit i liknande situation eller vet hur jag kan få hjälp.  

     Hoppas jag inte skrivit för rörigt, jag svarar givetvis på frågor om ni undrar något.
    Det är svårt att få med allt på en gång.. 

     Tack på förhand
               

  • Svar på tråden Min sambo- en missbrukare av sex/amfetamin?? Hjälp!!
  • Ant3
    Anonym (Krossad) skrev 2012-02-20 21:16:40 följande:
    Jag vet alla saker jag borde & måste både för min skull och för barnens skull.
    Jag är även medveten om att jag tar hans agerande i försvar ibland fast jag inte borde men det är väl för att försvara mig själv på något sätt till varför jag stannar.. Jag har blivit någon som jag egentligen inte är. Jag är egentligen en tuff tjej som har skinn på näsan. Jag fattar inte vad som har hänt med mig.  
    Det låter som ett medberoende, och det är varken konstigt eller ovanligt..

    Jag tycker det är skillnad på att bruka och missbruka. Men när det har blivit ett problem i en relation kommer sällan allt upp till ytan, det kan mycket väl vara mer komplicerat än det låter..

    Du gillar inte vad som händer och vem han blivit. Och jag gissar att du inte erkänna för dig själv hur mycket han verkligen förändrats och i vilken utsträckning det påverkar er relation. Ibland är förnekelse det som håller hoppet uppe och ger orken att fortsätta.

    Han vet att han sårar dig, blir förtvivlad och ångerfull. Därför tror jag inte heller han berättar allt - hur mycket han tar, hur ofta och vad. Jag skulle aldrig lita på att han är hundra procent ärlig mot dig och gör dig helt medveten om situationen.
  • Anonym

    slutar han inte med tjacket, och fortsätter knulla pundarbrudar så vill han antagligen inte fortsätta med dig.
    Men tar man tillbaka någon gång på gång så fortsätter du ju, verkar ganska uppenbart.

    De finns inge bättre än att ha sex på tjack, och självklart är de stort plus om den man ligger med också tagit.

    Är han "fast" i beroendet så söker man faktiskt hjälp om man nu inte vill fortsätta..de finns inget som heter "jag kan inte", hjälpen finns och har man motivationen och viljan så går allt,  precis som allt annat.

     

  • Anonym (Krossad)

    Han har börjat att blanda det med vatten och spruta in det i baken så att säga..
    Han tar såpass ofta att det är ett missbruk. Han kör på i typ 4 dagar och sen ligger han i 4 dagar och så kanske han är`"ren" i 2 dagar.. Så ser det ut...

    Nu har han varit "borta" sen i torsdags, har pratat lite kort med honom varje dag och han säger att han måste fixa pengar. Han förlorade sitt jobb i höstas pga att han misskötte det...

    Han säger att han inte vill hålla på så här och vi pratade lite lätt om behandlingshem innan han stack i torsdags..

        

  • Anonym (polis)

    Han har ett missbruk och ett beroende lämna honom.

  • Anonym (yes you can)

    har följt denna tråd... jag är liberal och fullständigt avskyr "svensson" personer som tycker att det är helt ok att bli packad i tid o otid men att ta en lina...då är man en knarkare! har suttit och inväntat rätt läge att skicka en verbal känga till ex 'anonym (polis)...men efter ditt senaste inlägg om att han dheragit iväg och tar i rumpan etc... så håller jag med vår anonyma polis till 100% Det råder ingen tvekan! Leave him! punkt! du kan vara hans vän men omedelbart avsluta ert förhållande som ett par. där måste deu vara tydlig. ut på marknade, skaffa en ny kille även om du fortfarande älskar den förra. du kan ha ett vänligt förhållande för hans och barnens skull men that's it! det är kan jag lova över mellan er. han har gjort sitt val även om ingen av er vill inse det. 
    Så.... ut och fixa ny kille. (elr flera...passa på vet ja) men fortsätt vara en en vän. Du måste förstå att det gått för långt. Nu har du fått råd av två personer som faktiskt vet vad vi snackar om. (jag själv som ställt till det för mig tidigare...samt  'anonym polis' som jag utgår oxå är polis! (tjej dessutom...vilket jag är otroligt svag för) ;)
    som sagt. avsluta. börja om. lycka till. kram... 

  • Anonym (Krossad)

    Hej på er...

    Tänkte uppdatera er om vad som hänt dom senaste veckorna..

    Han har lagt alla korten på bordet för alla i sin familj, berättat att han börjat skjuta i sig det. Jag har sett märkena på hans armar. (ingen vacker syn). Han har bett familjen om hjälp, och det ska mycket till för honom att erkänna för sin mamma och bror framför allt..

    Så i nuläget är han på behandlingshem. Och ska vara där ett bra tag. I skrivande stund har han varit där i ca 3 veckor. Jag och vår son har varit och hälsat på honom en gång.

    Han är självklart helt annolunda i sitt sätt att resonera nu eftersom han inte har några droger i kroppen. Han har fruktansvärd ångest och mår jättedåligt. Och så kommer det ju att vara under en längre period. Han har ju ställt till det rejält och är nu medveten om det på riktigt.

    Som det är nu så stöttar jag honom och det som är viktigt är att han blir frisk så han kan ha umgänge med sina barn.. Otroheten och sveken tar jag upp senare. Det är inte rätt läge att ta det nu, men det kommer att komma.

    Ännu en gång tack för era svar  
      

      

  • Anonym (NN)
    Anonym (yes you can) skrev 2012-03-26 14:27:23 följande:

    har följt denna tråd... jag är liberal och fullständigt avskyr "svensson" personer som tycker att det är helt ok att bli packad i tid o otid men att ta en lina...då är man en knarkare! har suttit och inväntat rätt läge att skicka en verbal känga till ex 'anonym (polis)...men efter ditt senaste inlägg om att han dheragit iväg och tar i rumpan etc... så håller jag med vår anonyma polis till 100% 


    Anonym (yes you can): Håller helt med dig. Att börja använda amfetamin och ligga runt med andra drogberoende tjejer borde man som partner acceptera.  Sjukt att ens folk ens menar att man har ett drogmissbruk då. Han tar ju säkert sig ansvar och har säker sex med dessa "pundarbrudar" för att han inte ska riskera smitta dig med någon allvarlig könssjukdom. Till och med HIV finns det ju bra bromsmediciner idag för. Men skjuta upp amfetaminlösning i rumpan går helt klart gränsen för att missbruk/beroende!!. 
  • toughshit

    Min exman var likadan.

    Finns ingenting som Du kan göra. För att rädda honom ur det här så är det helt upp till honom. Han måste engagera sig, inte du. Han måste inse att han har ett problem och ta tag i det själv.

    Det enda du ska göra är att skydda dig själv och era barn, och se till att de har en okej relation till honom och att de endast har umgänge då pappan är vid nyktert tillstånd.

    Bra att han tar emot hjälp och att han befinner sig på ett behandlingshem. Den största kampen är väl sen att hålla sig ifrån att falla tillbaka, men det är inte din uppgift. Lägg din energi på era barn. Var smart. Pundare ljuger.


    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Enkoppkaffe
    Hur går det? Bra att han tagit hjälp men lämna och låt honom bli drogfri på egen hand så att du kan ta hand om dig själv och ert barn. Han kommer mest troligt att ta flera återfall innan/om han ens blir drogfri någonsin. Har en väldigt påminnande historia i bagaget. Lämnade för några månader sen och först nu fyra månader senare börjar den akuta stressen som det medför att leva med någon som missbrukar avta och jag börjar förstå hur extremt illa jag farit av den relationen. Kommer ta lång tid att repa sig. Var en annan person innan den relationen, driven och ambitiös med krut i. Nio år senare är jag vilsen och känner jag inte igen mig själv. Så vänta inte, riv av plåstret så fort som möjligt, bryt kontakten i största möjliga mån. Först när du får lugn kommer du kunna känna efter vad som är bäst för dig och ert barn. 
  • Anonym (Ulla)

    Mitt x brukade/ missbrukade amfetamin, som partydrog, inte så ofta. Dock kom jag på honom någon gång med att ta deogen i smyg, och jag förstår nu näf jag tänker till aka på det att han tog drogen mycket oftare än vad han erkände för mig.
    Vi hade ändå ett nära förhållande var kära var vänner o pratade mycket.
    Med detta vill jag säga att chansen är stor att din kille drogar sig mycket mer ofta än vad han erkänner. 
    Känner oxå igen sexdriften. 


    Är gan sk a säker på att mitt x fortsätter sitt liv med drogerna o kanske är det honom du skriver om?

  • Graipus
    Ant3 skrev 2012-02-20 20:49:49 följande:
    Om han menar allvar i det han säger och verkligen är redo att sluta måste han bygga upp ett kontaktnät. Precis som du säger är det svårt att få behandling, och därför är det viktigt att etablerar kontakter med myndigheter, vården etc. Allt som kan tänkas vara ett steg i rätt riktning och alla som kan tänkas ha en tung röst.

    Det är ganska lönlöst att fundera på hur ni ska hitta tillbaka till varann och reparera tilliten så länge missbruket finns med i bilden. Innan han är ren finns det inte mycket utrymme för det.

    Nu vet ju inte jag hur länge han missbrukat, i vilken utsträckning eller om han pundat tidigare. Men amfetamin är en jävlig drog på många sätt. Och avtändningen är fruktansvärd, den kan lätt leda till andra missbruk bara för att lindra.

    Kanske är lätt för mig att säga - men ta barnen och flytta. För deras skull. Sen om du vill ha en relation med honom är upp till dig, men barnen förtjänar inte skiten i sitt eget hem.
    Detta är väl inget att blåsa fanfarer över men tog amfetamin i drygt 10 år så gott som dagligen, snort, svälj..aldrig skjutet. en 3 dygns festrunda utan sömn då såg man ju " råttor i ögonvråna, men dem kände man ju.. ( Man visste att det blev så) men den fruktansvärda avtändningen som du kaller det har jag aldrig upplevt, utsjassad men skitsnack med " Cold Turkey" typ avtändning. Vet ingen annan som hade det heller. Drog man på semester utomlands, Thailand tex så inga som helst problem att vara utan en månad. Osmart ta med sig dit, deras Burmesiska , i huvudsak då, methamphetamin,  Yaabah rör man inte bara.de är en helt annan drog. Bara sett  2-3 ggr i Sverige då på den tiden. Kan det vara det, meth du menar och är det så vanligt även här nu?
Svar på tråden Min sambo- en missbrukare av sex/amfetamin?? Hjälp!!