• yaourt

Till alla mina medsystrar...

Krönika av Anna Mannheimer - "Jag är som en helt vanlig pappa" från GPs Två dagar

Ingen sa grattis när jag berättade att vi väntade barn. Jag som var så stolt, så rusigt lycklig och förväntansfull. Vi som hade väntat så länge. I väskans innerfack bar jag runt en skrynklig och tummad kopia på bilden av bebisflickan med de svarta ögonen och honungshyn. Alla människor kunde ju se att hon var det sötaste, finaste och absolut mest fantastiska barn en människa kunde önska sig. En gudagåva (om det nu finns sådana presenter). Men inga gratulationer. Inga glada tillrop. Jag började undra om folk runtomkring oss var så avundsjuka på vårt underverk och så missnöjda med sina egna avkommor att det blev för mycket för dom. Att bilden av vår dotter liksom täppte till deras lyckönskningsförmåga. Nej, när jag berättade att vi skulle adoptera en flicka från Kina fick jag två olika sorters reaktioner. Antingen så sa man "Ska ni adoptera? Då ska du se att du blir gravid" eller "Ska ni adoptera? jag hörde om ett adoptivbarn från Polen som är 12 år och inte kan prata ännu". Men inte ett enda grattis.

Jag vet inte hur många skräckhistorier jag har hört om internationellt adopterade som det gått dåligt för. Colombianer utan tandanlag, indier utan testiklar, kineser utan ordförråd och koreaner med oerhörda svettningar. Sanningen är att det faktiskt går väldigt bra för de allra flesta adoptivbarn. Och tänk på alla barn som växt upp med sina biologiska föräldrar och som det inte alls slutar bra för. Inte skulle man väl så fort man ser en gravid kvinna upplysa henne om att barnet där i magen faktiskt både kan hamna på Kumlaanstalten och bli ordblind.

Det är inte heller så att man blir gravid av att adoptera. Folk tror att man bara har spänt sig och knipit med äggstockarna, men att nu, när man väl har fått ett barn, så kan man slappna av och sladdra med äggledarna. Det fungerar inte så. (Det finns en liten procent barnlösa som plötsligt hux flux blir gravida. Men det sker oavsett om de adopterar eller inte.)

Men framförallt. När man väl har fått fått barnbeskedet och det lilla kortet så vill man inte bli gravid! Man vill bara ha sitt eget barn. Den lilla kinesiska bebisen med de svarta ögonen och honungshyn, Inget annat barn. Att bli gravid skulle vara en katastrof. Nu har det gått nästan tio år och det är väl märkligt men hon är, helt objektivt, fortfarande det mest fantastiska barn man kan tänka sig. Och på kvällarna ligger vi nära och viskar att det är en sån himla tur att vi fått varandra, Men det är klart att det finns en skillnad med att vara adoptivmamma. Min älskade dotter har ju aldrig druckit min bröstmjölk, jag har inte burit henne i min kropp, ingen navelsträng har bundit oss samman. Hon har inte vilat i min livmoder eller skvalpat runt i mitt egenproducerade fostervatten. Nej, när man tänker på det skulle man ju kunna säga att jag helt enkelt bara är som en helt vanlig pappa.
    Not all those who wander are lost
  • Svar på tråden Till alla mina medsystrar...
  • Emilia82

Låter underligt att människor inte gratulerar:( jag hade blivit överlycklig för de blivande (adoptiv)föräldrarnas skull, underbart med en baby/ett barn!

• Emilia82

Men sen det där om att vissa blir gravida efter adoption osv.. Jag har inte tillgång till nån forskning, vet bara att det händer:) jag har ett par bekanta som försökt i många år. Sen 'gav de upp' å börja fundera på adoption.. Men nu har de 2 biologisks barn. Men oavsett så är det underbart med barn, hur man än blir förälder!

• koalabjörn

Mycket fint skrivet - kunde inte skriva bättre själv. Det är exakt som vi känner för vår underbara älskade lilla kinesiska guldklimp! Hjärta

Vi skyddade oss även det sista halvåret innan vi fick vårt adopterade barn för att undvika en graviditet som skulle kunna riskera  att vi kanske inte skulle få fortgå med adoptionen.

Men folk har faktiskt grattat oss massor, så det problemet har vi sluppit! {#emotions_dlg.flower} Kanske fler människor nuförtiden förstår hur fantastiskt det är att adoptera och hur starkt älskade och efterlängtade och fina dessa adopterade barn faktiskt är!

Solig

PS. När det gäller att bli gravid efter en adoption så har jag läst någonstans i nån forskningsrapport att det är ca 9% som blir gravida efter en adoption och föder biologiskt barn, men att de ändå hade blivit gravida med tiden. Det har ju liksom inget med adoptionen att göra. Utan med antal gravditetsförsök.

Men självklart är det många av oss adoptivföräldrar som blir irriterade när folk säger "efter de adopterat "slappnade de av" och då blev hon gravid".....Jaha - så krigsdrabbade gruppvåldtagna kvinnor i tredje världen var så "avslappnade" i sina liv, så att de blev gravida enbart pga det...   Nåja bara en parentes) DS

• 72Lisa

Ett grattis är vad man skall säga tinn ngn som ska få barn/har fått barn!! Inget annat. Många är väldigt dumma och gillar att dra skräckhistorier. Kanske ännu mer till adoptionsgravida då det för många är ett relativt outforskat område. Men det behöver inte vara så att dessa perssoner inte tror på just adoption. Jag fick höra av många när jag var gravid om allt som kunde gå fel och vad de hört om än det ena än det nadra. Så det kan röra sig om folk som helt enkelt inte vet hur man ska bete sig när någon ska få barn oavsett hur barnen kommer.

• Catgodess

Du kanske inte burit ditt barn i din livmoder men du har burit ditt barn i ditt hjärta sen dagen du fick veta att hon fanns. Ett grattis är på plats oavsett hur barnet/barnen kommer. Ett barn är ett barn och de är väldigt fantastiskt att få ett. Helt underbart skrivet Glad

• Sally

Jättefint inlägg! Vad konstigt att inte få gratulationer, jag känner mig inte alls igen det. Vi upplevde lite tvärtom - ett par år efter vi adopterade vårt första barn, väntade vi ett syskon via magen. Min man berättade en adoptionsgrupp han tillhörde, och inte en människa där grattade honom. Han är fortfarande sur, nästan 3 år senare. (Men de allra flesta av våra adoptivföräldrar kompisar grattade oss förstås lika mycket som om det hade varit ett barnbesked )

• Skalman

Verkligen så bra skrivet!

• Jenny Penny01

Ett stort GRATTIS till dig. Alla barn är guds underverk och jag kan inte förstå hur någon inte kan säga Grattis när man ska bli förälder, det spela ingen roll om barnen druckit av din bröstmjölk, burits i din mage. För det är ändå dig hon ser upp till dig hon älskar och det är du som burit henne på nätterna när hon varit sjuk eller ledsen, det är du som älskar henne av hela ditt hjärta och det är det en förälder är till för

• Hjärtat längtar

Jättebra skriven krönika!!! 
    Tråkigt att de inte fick några Grattis....
    Vi har många omkring oss som bryr sig och som gläder sig i vår process. Men ändå känner man ju sig lite "left out" som blivande adoptivförälder. Jag har två gravida kompisar som ska ha barn i aug. De planerar mamma-fika för fullt i höst.... och pratade namn m.m själv satt jag bredvid när de pratade om detta. Ville nästan skrika: HALLÅ jag väntar oxå barn!!! Fast jag vet ju inte när vi får barnet så det är ju lite lättare för dem att planera förstås... 

En annan sak som både mormor och farmor uttryckt: Finns det inga svenska barn? 
    Jag tänkte på det när jag läste krönikan, för i mina tankar finns ju inget annat än vårt taiwanesiska barn, det är ju bara det barnet vi vill ha!!!  

• Lina65

Myckert vackert skrivet.Och även era inlägg i tråden. Vi känner samma sak för vår lilla tjej från Kina, att vi hade inte velat ha ett annat barn. Vi är så lyckliga över henne. Vi fick grautlationer men visst känner man en liten skillnad i hur man ser på adoptivföräldrar jämfört med biologiska föräldrar.

• villsågärna38

Såå bra skrivet! Blir helt mörkrädd av att det finns de som inte gratulerar adoptionsgravida. Spelar väl ingen roll på vilket sätt man väntar sitt barn, det är ett mirakel oavsett.

Svar på tråden Till alla mina medsystrar...